Hushållsekonomi - tips & råd

Hrm... vet inte om jag vågar räkna.... Bor i eget hus på landet.

Huslån och andra lån 6100 per månad och då är 5000 amortering.
El runt 800
Diesel ca 800 kr
Bredband(Fiber) 330 kr
Mobil 299 kr
Dagstidning digitalt 185 kr
hemförsäkring ca 200 (betalar årsvis - minns inte summan)
Sophämtning-slamtömning-sotning 350 kr
uppvärmning 550 kr
Bilens försäkring och skatt kommer jag inte ihåg (har aktivt förträngt....)

Gick in och kollade den här månadens räkningar och landade på 10750.

Det du frågar är ju egentligen Är det rimligt för en ensamstående att ha Spotify /vara med i facket/köpa busskort osv. Och det kan ju bara du själv avgöra - alltså om du t ex VILL ha Spotify och tycker att det är värt 99/mån.

Mycket av det kan du ju knappast påverka - som fackavgiften (om du vill vara medlem) och busskortet (om du inte vill cykla istället).

Våra utgifter är enorma( typ sexsiffriga)Dels bor vi i ett dyrt land, dels har vi helt enkelt höga kostnader. Har dock inte alltid varit så-vi har levt kyrkråtteliv också.

Det går ju inte att skära ner på allt-tillvaron ska ju vara dräglig också.
Du är ju singel,har utbildat dig, har jobb och betalar dina egna räkningar. Det kostar att leva och klart att man kan ha lite extra tvkanaler, gymkort ec när man har råd. Hunden tar du ju hand om på bästa sätt. Så mitt råd är att du ska njuta av att du är ekonomiskt oberoende( alltså inte beroende av ngn annan;)) och ha de utgifter du väljer att ha. Om du inte tycker att du får valuta för pengarna är en annan sak-då ska du ju kolla på bättre alternativ. Men det ser väl egentligen helt rimligt och normalt ut? Det kostar att ligga på topp;)

Det du frågar är ju egentligen Är det rimligt för en ensamstående att ha Spotify /vara med i facket/köpa busskort osv. Och det kan ju bara du själv avgöra - alltså om du t ex VILL ha Spotify och tycker att det är värt 99/mån.

Mycket av det kan du ju knappast påverka - som fackavgiften (om du vill vara medlem) och busskortet (om du inte vill cykla istället).

Ja, så mycket förstår jag såklart att det är jag själv som styr mina utgifter efter prioriteringar :D Men jag kan ändå tycka att det finns en ide med att jämföra sig med andra och få utomstående ögon på ens utgifter. Som sagt, tips och råd! Jag ska redan kika på min Com Hem kostnad och Agria försäkring och se om jag kan få ner det p.g.a tips i denna tråd :)

Vi bor i hus på landet. Har två barn som båda går på dagis, en hund, två hästar, en kanin och två katter. Har två bilar som rör på sig mer eller mindre varje dag. Med lån och andra fasta/återkommande utgifter så landar vi på ca 20 000 i månaden. På det sen tillkommer mat till både två- och fyrbenta och annat som vi kan tänkas hitta på eller köpa under månaden.

Våra utgifter är enorma( typ sexsiffriga)Dels bor vi i ett dyrt land, dels har vi helt enkelt höga kostnader. Har dock inte alltid varit så-vi har levt kyrkråtteliv också.

Det går ju inte att skära ner på allt-tillvaron ska ju vara dräglig också.
Du är ju singel,har utbildat dig, har jobb och betalar dina egna räkningar. Det kostar att leva och klart att man kan ha lite extra tvkanaler, gymkort ec när man har råd. Hunden tar du ju hand om på bästa sätt. Så mitt råd är att du ska njuta av att du är ekonomiskt oberoende( alltså inte beroende av ngn annan;)) och ha de utgifter du väljer att ha. Om du inte tycker att du får valuta för pengarna är en annan sak-då ska du ju kolla på bättre alternativ. Men det ser väl egentligen helt rimligt och normalt ut? Det kostar att ligga på topp;)

Håller helt med dig :p Jag går inte på knäna utöver räkningarna heller utan kan klämma in lite middagar och shopping där med.

Ser dock fram emot att ev. bli sambo igen någon dag. Dels för att, ja, nice att vara kär och dela livet med någon :heart Men dela kostnader är ju inte heller fel :D

Ja, så mycket förstår jag såklart att det är jag själv som styr mina utgifter efter prioriteringar :D Men jag kan ändå tycka att det finns en ide med att jämföra sig med andra och få utomstående ögon på ens utgifter. Som sagt, tips och råd! Jag ska redan kika på min Com Hem kostnad och Agria försäkring och se om jag kan få ner det p.g.a tips i denna tråd :)
Du kanske kan tjäna en hundring på det ena och en hundring på det andra - men är det värt det? Jag känner lite som @Petruska där, du verkar ju vara massivt utbildad och har förhoppningvis lön därefter.

Du skrev att pengar "försvinner" - men sedan räknar du ju upp exakt på kronan vart de går. Då försvinner de ju inte, du verkar tvärtom ha järnkoll på din ekonomi (jag önskar att jag hade detsamma). Med "försvinner" kanske du snarare menar att de där 6000 är mycket pengar - men när man ser vad du lägger dem på så kan jag inte tycka det. Det är ju relativt - 6000 är mycket för ett par vinterskor men inte särskilt mycket för en fräck cykel. Typ.

Saknas det inte några fasta poster kring hunden? Hundvakt och försäkring räknas upp men t ex mat, klubbmedlemskap och kursavgifter? Har du verkligen räknat in alla fasta utgifter? Eftersom du upplever att pengarna rinner iväg menar jag.

Annars säger jag som de andra: möjligen kan du få ner mobilräkning och tv/bredband med ett par hundringar.

Det låter väl rätt normalt?
Jag har nog rätt låga omkostnader, eller rättare sagt väldigt få fasta omkostnader ( :angel: )

Bostad (avgift, el, hemförsäkring, internet) ca 4 000:-
SL kort: 790:-
Telefon: ca 1000:-
Skönhetsbehandling (går 1g/månad så jag räknar det till fasta utgifter ;) ) 1000:-

Summa: ca 6.800 kr

Borde kanske räkna in rödvin och råbiff i fasta avgifter också med tanke på den mycket frekventa konsumtionen :cautious::rofl:

Du kanske kan tjäna en hundring på det ena och en hundring på det andra - men är det värt det? Jag känner lite som @Petruska där, du verkar ju vara massivt utbildad och har förhoppningvis lön därefter.

Du skrev att pengar "försvinner" - men sedan räknar du ju upp exakt på kronan vart de går. Då försvinner de ju inte, du verkar tvärtom ha järnkoll på din ekonomi (jag önskar att jag hade detsamma). Med "försvinner" kanske du snarare menar att de där 6000 är mycket pengar - men när man ser vad du lägger dem på så kan jag inte tycka det. Det är ju relativt - 6000 är mycket för ett par vinterskor men inte särskilt mycket för en fräck cykel. Typ.

Det kan det absolut vara värt :) En hundralapp här och där blir en del i längden. Framför allt om det är något som är helt onödigt. Jag avslutade exempelvis precis ett medlemskap på en bokklubb som hängt med sen studietiden på 90:- månad och en försäkring på mobilen som kostade 120:- i månaden som jag inte upplever att jag behöver. Det är 210:- i månaden bara det. 2520:- om året. Några hundralappar till så kanske jag skärt ner 500:- i månaden, 6000:- om året. Jag har absolut bra lön och är inte snål på något sätt, tänker mest att det är onödigt om pengar sipprar iväg på saker jag inte använder. Men mest startade jag som sagt tråden för att få lite utomstående ögon på mina utgifter, om de ligger i linje med andra i samma situation osv.

Jag tyckte att pengar försvann, innan jag kollade upp allt. Nu har jag stenkoll men det var för att jag tog mig tid att gå igenom allt :)

Jag tycker det ser helt rimligt ut!

Jag har väldigt låga (och få) fasta utgifter, omkring 2000 ligger det på. Betalar även väldigt lite för min bostad. Utöver det sparar jag en hel del, reser en del och lägger resten på middagar och drinkar :D.

(och lite yoghurt)

Saknas det inte några fasta poster kring hunden? Hundvakt och försäkring räknas upp men t ex mat, klubbmedlemskap och kursavgifter? Har du verkligen räknat in alla fasta utgifter? Eftersom du upplever att pengarna rinner iväg menar jag.

Annars säger jag som de andra: möjligen kan du få ner mobilräkning och tv/bredband med ett par hundringar.

Hundmaten räknade jag inte in för att jag helt enkelt inte har koll ännu :o Detsamma med min egen mat. Tänkte räkna någon månad eller två för att få lite bättre koll. Men kloklippning ska egentligen in 50:- månad (ibland 100:-) också. Vi går inte på några kurser just nu. Dvärgpinscherklubben är vi dock medlemmar i men minns inte vad det kostar. Tror vi betalar årsvis någon liten summa.

Jag är ensamstående och har ca 18 000kr ut varje månad. Nu stämmer inte det helt hundra då vissa av utgifterna betalas var tredje månad och vissa en gång om året, men för att gå runt måste jag räkna med 18 000kr i månaden.

I den summan är det häst, bil, lån, mat, hushåll även sparande och pension inräknat.

Hur man sparar ner det mer, vet jag inte riktigt. Själv har jag slutat med sådant jag kunde sluta med t ex tar inga ridlektioner längre och unnar mig det när jag har råd istället.

Jag tycker det ser helt rimligt ut!

Jag har väldigt låga (och få) fasta utgifter, omkring 2000 ligger det på. Betalar även väldigt lite för min bostad. Utöver det sparar jag en hel del, reser en del och lägger resten på middagar och drinkar :D.

(och lite yoghurt)

Ja alltså middagar och drinkar. Kaos. Helt klart min största post! ;)
... eller ok kanske näst efter resor, designerkläder och konstiga hattar :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka