Hus och budgivning

Honungshumlan

Trådstartare
Jag och min sambo har ett ganska trevligt problem. Vi är de enda som är intresserade av ett hus som är till salu. Det har varit ute till försäljning i höstas för 1 750 000. Då blev det inte sålt så de drog tillbaka huset över vintern och har nu lagt ut det för 1 550 000.
Anledningen till att det inte blir sålt tror vi beror på att det ligger väldigt nära vägen, en väldigt liten väg dock. Samt att det bara har två sovrum och en rätt kuperad tomt.
Mycket tråkiga renoveringar är gjorda, nya fönster, fasad, tilläggsisolerat, ny pelletsbrännare, ny brunn med filteranläggning. Kök är ok, men sånt som man vill göra om några år.

Det som vi upptäckt är att avloppet är inte godkänt. Vi ringde kommunen och väckte björnen som sov så att säga då de inte visste om det. Så vi kan räkna med att de kommer att ge det aktuella huset och minst fyra grannar, då brunnarna är sammankopplade, ett föreläggande om att göra vid avloppsbrunnarna alt. Dra in kommunalt va som finns några hundra meter bort.
Snacka om att göra sig impopulär hos grannarna redan från början :angel:

När de satte in pelletsbrännaren så bytte de inte pannan som är från -60 nånting och enligt min pappa som är rörmokare så håller den troligtvis inte så många år till.

Så frågan är egentligen hur lågt vågar man buda?
Ägarna har flyttat därifrån för snart ett år sen och de köpte huset 2010 för 1 795 000 då det budades upp 400 000

Sv: Hus och budgivning

När vi budade så la vi första budet 100 000 under utgångspriset (som var 750 000).
Det är ganska mycket lägre, i alla fall om man ser till procent. Efter en diskussion med mäklaren lade säljaren ett motbud (50 000 upp) och det godtog vi.

Det där är så himla svårt att veta i förhand hur det går i slutändan.

Vårat som vi nyligen köpt las första budet 95.000 kr under utgångspriset och vi vann det för 160.000 kr över. Så det steg alltså lite granna.

Eftersom det tillkommit saker i efterhand som är fel så skulle jag lägga ett bud under deras utgångspris och sagt till mäklaren att jag är beredd på en snabb affär. Då brukar säljaren kunna gå med på det. Dom vill väl bli av med huset misstänker jag.
Motivera varför ni lägger erat bud, så får säljaren ta del av det och förstå erat bud och inte förkasta det totalt.
Ge dom några dagar att tänka och säg att ni drar tillbaka erat bud efter X antal dagar.
Sen får ni ju hålla er till det. Kanske lägger dom ett motbud och ni kan komma överens.

Att anlägga ett nytt enskilt avlopp är verkligen inte billigt... tror inte kommunen är "skyldig" att erbjuda er kommunalt heller, men är inte hundra på det (tror det beror på detaljplaner och grejer). Kolla upp vad enskilt avlopp kostar (den typ ni vill ha vill säga), en del kostar upp mot 100 000 kr... så får ni väl buda med det i tankarna också :)

Antingen tar du reda på exakt hur mkt det kommer att kosta att byta avlopp och sätter budet därefter. Alternativt att ni budar med förbehållet att säljarna står för allt ang. avloppsbiten.

Även om det är filter och så föreslår jag ni tar ett vattenprov på vattnet.
Både min sambo och en vän till oss när dom köpte hus var det ny filteranläggning men visade sig efter ett tag att det var inte rätt utan en billig anläggning för att höja värdet på huset.

Dra en rövare bjud 200 000 under! Har du tur så är de bara glada att bli av med huset och tar det eller så vill de med största säkerhet förhandla eftersom ni är enda spekulanterna.
Min gård låg ute för 525 000 kr och hade oxå varit till salu ett år jag bjöd 400 000. Säljaren sänkte till 450 000, jag bjöd 430 000. Mäklaren ringde efter 5 minuter och talade om att jag fick gården för 435 000. :banana: "budgivningen" mellan mig och säljaren var över på lite drygt 12 timmar :D

Om det kommunala nätet ligger bara några 100 meter bort, hade jag kollat pris för att koppla in detta. Kollat vattenkvalité och sedan lagt pris under begärt, motsvarande kostnaderna för att åtgärda dessa tyngre poster.

Avloppsbiten är inte billig, och kan komma att kosta säljaren vite om det inte åtgärdas. Prutläge grande alltså.

Vi har pratat med de som sköter vatten och avlopp åt kommunen och de säger att det är 150m till den kommunala va ledningen. Inte överdrivet långt Mao. Är det dessutom minst 4 till som ska ansluta sig samtidigt kan man dela på kostnaden, förutsatt att de vill ha kommunalt va. Men tydligen är det så också att om kommunen bestämmer sig för att bygga ut längs vägen blir hushållen tvångsanslutna, surt om man då lagt pengar på att gräva ner en trekammarbrunn nyligen. I alla fall så läste vi någon stans att minst två år brukar man få på sig att åtgärda avloppet om man får ett föreläggande så i vilket fall är det inget som behöver göras på stört så att säga.

Budgivningar i kommunen brukar börja ganska långt under utgångspris och sen stiga en bra bit över, det är öppen budgivning så vem som ser buden via hemnet, så risken finns ju att man drar med sig någon annan om man lägger sig allt för lågt. Å andra sidan så var vi på den enda inplanerade visningen med två andra par som inte ens pratade med mäklaren, de var inte alls intresserade. Så man kanske skulle vara riktigt fräck och buda 1 350 000 och se, med hänvisning då till avlopp och pannan, samt en skorsten till den öppna spisen som behöver ses över ovan taknocken.

Trekammarbrunn enbart räcker inte som enskilt avlopp, det måste finnas någon typ av rening också. Och två år är ingen standard utan det kan vara mindre också.

De där två åren är inget man ska räkna med. Det finns de som fått betydligt kortare tid (tre månader) mitt i en massa annat elände.

200 000 kr för det du räknar upp tycker jag låter som väldigt lågt räknat.

Kommunen kan kräva anslutning till det kommunala avloppsnätet om de enskilda avloppet döms ut.

Vi anslöt till kommunalt VA för 1.5 år sedan. Det kostade 167 000 bara i anslutningsavgift (både huset och stallet, bara hus hade blivit lite billigare) och sen så kostade det ungefär lika mycket att gräva. Så jävla sura pengar om jag får säga det själv.

Fast samtidigt är ju kommunalt va något som höjer värdet på fastigheten. Så man kan ju inte enbart räknad et som kostnad man ska dra av från inköpspriset. Om man däremot ska fixa det enskilda avloppet, då kan man ju absolut tänka så :)

Men beroende på kommun så kan kommunalt va bli väldigt dyrt. Men en 150 000 enbart för ett hus är inte alls ovanligt i Stockholmsområdet.

Tack för siffrorna ni som dragit in kommunalt va.

Nu har vi fått ny information från kommunen. Det finns planer på att dra ut va längs vägen och då kommer hushållen tvångsanslutas. För bara avloppet blir anslutningsavgiften 50 tusen, med vatten också något dyrare, vilket vi då drar in samtidigt. Sen blir det ju avgiften för grävning till huset från vägen som är ca 2m :p Det var det vi hoppades på i ärlighetens namn. Vi har hyrt hus med enskilt va och det var en massa krångel som vi gärna betalar för att slippa. I det här området är det positivt för husets värde med kommunalt va, så det blir ju en bonus. Sen är tomten så kuperad och bergig så enskilt va hade nog kostat skjortan att anlägga.

Vi kommer lägga första budet på 1 350 000 så får vi se hur desperata de är att bli av med huset.

Hoppas de köper ert bud!

Vi är också intresserade av ett hus som legat ute länge (sedan slutet på sommaren) men eftersom vi känner köparen så vet vi att han fortfarande är bombsäker på att få ut sina 4 miljoner.. Inte ens någon idé att försöka buda då..

Hoppas de köper ert bud!

Vi är också intresserade av ett hus som legat ute länge (sedan slutet på sommaren) men eftersom vi känner köparen så vet vi att han fortfarande är bombsäker på att få ut sina 4 miljoner.. Inte ens någon idé att försöka buda då..

Men va? Är det huset fortfarande ute? Helt galet!

Japp! Ingen har lagt bud heller vad jag vet. Jag vet att det varit en del intresserade som tittat men sen dragit sig ur av ena eller andra anledningen, utan att ens lägga bud..

Men både säljare och mäklare är fortfarande övertygade om att de kommer få minst utgångspris..

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 437
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 825
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag hade jag en visning inplanerad i Blekinge. På vägen dit passerade jag ett annat hus som det är visning på på måndag, men jag...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka