Hus och budgivning

Sv: Hus och budgivning

Men det är ju lite skrattretande... Hoppas dom tar sitt förnuft till fånga och inser att de är ute i det blå.

Det är jag inte så säker på.
Enskilt vatten och avlopp är betydligt billigare i drift.
Och helt ärligt även stabilare i leverans.

Självklart kan det finnas de fall där enskilt va är mer attraktivt.

Men rent generellt är mina erfarenheter inte det. Och då menar jag väldigt statistiskt i den kommunen där jag arbetar om man jämför fastigheter med kommunalt va jämfört med enskilt. Och definitivt när man jämför försäljningar inom samma område innan och efter man dragit in kommunalt va. I de områden där va-utbyggnad pågår är det oftast ett väldigt starkt säljargument i mäklarannonserna att kommunalt va kommer om x år. Men som sagt, det innbär ju inte att de inte existerar fall där kommunalt va kan vara negativt.

Kommunalt VA är en investering som i många fall betalar sig. Det är ju ingen nyhet att kraven på enskilda anläggningar verkligen förändras över tid (för att uttrycka det diplomatiskt).

Och jag inbillar mig att det är miljömässigt bättre att ha en station för rening, hellre än många små som förmodligen är svårare att hålla koll på kvalitén.

Just det med kvalitét på renat avloppsvatten är en spännande fråga. De flesta använder nämligen infiltration och då går det aldrig att mäta hur renat det egentligen blir! Bara att hoppas det är tillräckligt bra.

Med tanke på att var femte brunn har otjänligt vatten låter det kanon att ni även får vatten indraget!

Vi drog i just denna fråga för inte så länge sedan (snart ett år) och i aktuell kommun var det väldigt hårt vad de godkände, och det var också väldigt dyrt att lägga nytt.

I kommunen där jag äger fastighet så kostar kommunalt VA i snitt 5000:- per hushåll och år.
Jag har 3 hus med 3 hushåll och alla tillsammans kostar så mycket per år i slamtömning.
En grundavgift/brunn och så en avgift för varje tömning.

Det är en kostnad på 10 000:-/år som jag slipper.

Där vi bor nu så gäller de hårdaste reglerna och avloppet skall anpassas till det.
Vi bor på stranden till traktens vattentäkt till dricksvatten för den näraliggande staden.
Men det räcker visst med en fosforfälla som faktiskt inte är så dyr.

Och jag inbillar mig att det är miljömässigt bättre att ha en station för rening, hellre än många små som förmodligen är svårare att hålla koll på kvalitén.

Ja det är verkligen miljömässigt bättre.
Större reningsverk är oslagbart effektivast.
Men inte möjligt för hus som ligger långt bort åt skogen.

Vårt bud kom in i torsdags. Säljaren har funderat över helgen och bjuder mot med 1 490 000 med hänvisning till vad de gav 2010 och att de har installerat pelletsbrännaren (på pannan -60 nånting) borrat brunn och installerat vattenfilter på det.

Hur hade ni gjort nu? Kommit med ett motbud? Accepterat? Känner mig velig.

Förresten så finns det pantbrev för 1.3 miljoner på huset så det är ju väl vad de har lånat för att kunna köpa det. Deras smärtgräns måste ju vara att de kan betala av lånen iaf. Hur fungerar det med återbetalning när man säljer ett hus? Är det 1.3 de ska betala tillbaka minus vad de troligtvis amorterat av under de här 2.5 åren?

De borrade brunnen och installerade filtret -11 och tog prov samma år. Visst det står inte rakt ut att det är prov på brunnen efter filtret installerats, men vi får väl dubbelkolla det.

Det kan vara räntor som banken inte får som de har räknat med om man löser lånet "i förtid".
Vad de betalade är ju egentligen ointressant för er.

1.4?

Ok, så banken kan kräva dem på extra ränta då.
Ja vad de gav för huset är ju helt ointressant för oss egentligen. Det var ju inte vi som budade upp det med 400' precis.
De gick ner 60' ju med en gång så om vi går upp 60' så blir det 1 410 000. Kan man hoppas då på 1 450 000 i slutändan så har vi fått ner det 100'. Det är fortfarande egentligen ett snorbilligt hus för kommunen. Ett annat hus vi tittade på i grannbyn med utgångspris 1.375 Mille stannade på 1.775 och då fick du plöja ner 1 Mille för att få det i ordning.. Men det var ett betydligt större hus

Kan inte säga något om huruvida ni ska höja erat bud eller inte.

Men ett hus är inte värt mer än vad folk är villiga att betala för det i dagsläget. Så vad dom betalade tidigare är helt ointressant för er.

KL

Vad är det viktigaste för er; att ni får huset eller att ni får huset så billigt som möjligt?

Visserligen har ni som enda budgivare ett övertag, men ett alternativ till att ge ett lägre motbud kan vara att ni säger att "Ok, vi vill ha det för 1490000 kr, men bara om huset går igenom besiktningen u.a och om vattnet vid en kontroll håller godkänd kvalitet (eller andra saker dom ni kan vara oroliga utgör ett problem).

Skulle inte huset klara en noggrann besiktning så har ni ett nytt förhandlingsläge, samtidigt som säljaren redan har hunnit börja fira att huset äntligen är sålt. Och visar det sig att huset är felfritt (med undantag för det ni redan vet behöver åtgärdas och ekonomiskt har kalkylerat för) så har ni ju ändå fått huset som ni vill ha till ett bra pris.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 437
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 086
Senast: kma
·
Hemmet Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 825
Senast: MJLee
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag hade jag en visning inplanerad i Blekinge. På vägen dit passerade jag ett annat hus som det är visning på på måndag, men jag...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka