• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

många dygn går ett sto dräktigt?
har hört så mycket olika så jag blir tokig snart.

Sv: hur

330 dagar
Men det skiljer en del mellan ston så vi räknar aldrig dagar hemma..
Vissa kan föla upp till tre veckor före och andra gå en månad extra.
Men generellt så räknar vi hemma:
11 månader plus några dagar om det är en förstagångare eller om det är tidigt på året.
11 månader minus några dagar på en van fölmärr eller vid högsommar.

Därimellan finns det många varianter.
Fölar dom tidigare än utsatt datum kan man räkna med problem.

Ett sto som alltid går två veckor över kan alltså förlora sin unge om hon fölar en vecka före datum.
Blev du nåt förståndigare?
AM

Man brukar räkna fosterna som fullgångna efter 320 dagar, då har de päls över hela korppen, men de flesta väntar längre än så innan de fölar. Själv räknar jag på 330 dagar enligt avelsböckerna och allt över det som extra. Mitt ena sto fölade (stoföl) på 333 dagar i år.

Jag vet att somliga räknar 11 månader rakt av, dvs sista betäckningen och 11 mån framåt, men jag tycker det blir för lång tid. Å andra sidan finns det ston som går 12 månader också. Men de hör nog mer till ovanligheterna.

Tycker du det är för lång tid??? :eek:

Skall genast springa ner och tala om för Kontie vad du sagt..hon som alltid går över veckor EFTER 11 månader..

AM

Ja, att räkna på och utgår ifrån alltså! Men jag skrev också att många ston går längre! Å andra sidan är väl 330 dygn 11 månader minus en vecka? *räknar efter lite snabbt* Det verkar ju som de flesta stona trots allt fölar runt 330 dygn än att de går över 11 månader. Man måste ju ha i tanke att ston är individer. Men det måste ju finnas en anledning till att alla avelsböcker skriver ut just 330 dygn som "normallång" dräktighet, eller hur?

lite klokare blev jag allt. det var ungefär så jag hade fattat det efter en hel del sollande bland uppgifter :p
så jag misstänker att mitt sto som är förstagångare o betäckt tidigt kommer föla lite senare än 330 dygn.

Ska gudarna veta att dom är individer.. :smirk:
Annars blir jag påmind om det varje fölsäsong...
Vi går ju mer på känsla.
Märrarna har ju stått ett tag här och då vet man hur dom fungerar..
Och alla har sina "nojjor" strax innan fölning. :eek:
Gemensamt för alla är däremot att dom struntar fullständigt i både földatum och almanackor... ;) :)

AM

Ja, man ska nog inte räkna allt för mycket på tabeller. Men de är ju ett bra hjälpmedel i början! Innan man lärt sig sitt sto tex eller fått upp känslan och erfarenheten för subtila tecken.

Fast om alla kollade ordentligt på sina ston istället för att kolla almanakcan och räkna dagar skulle de nog ha lättare att pricka fölningen.
Nu verkar många tycka att endera "det är lugnt, hon har en hel vecka kvar."
Annanrs " nu har jag vakat i tre veckor, shit vad trött jag är, sover inne i natt, har märren inte fölat nu på tre veckor borde hon ju inte föla i natt heller." :rofl:

Helt sant!
Jag tycker att det snarare stämmer med 11 månader och några dagar än 330 dyg.
Våra brukar iallafall gå minst 11 månader.
Men jag stirrar mig inte blind på datum utan tittar efter de tecken de olika märrarna brukar visa innan det är dags. Vi har inte missat många fölningar genom åren och nu har vi dessutom både svett detektor och kameror som hjälp.

det är väl 11 ,ånader .. typ 11*33, men de orkar ja inte räkna ut nu :P:P

Du har alldeles rätt. Man kan ju inte bara gå efter antal dagar, man måste ju titta på stoet också. Vi har kamera uppsatt och kan vaka i vardagsrummet, skönt! Kul att kunna smygtitta på stoet utan att störa.

Undrar om inte många ston väntar på att husse/matte ska tröttna och passar på den natten som denne sover inne istf i stallet? För att få lite lugn och ro kanske? Övervakningskameran vi köpte i våras är guld värd! Inte bara kunde jag vaka i lugn och ro, jag kunde spela in hela fölningen också!

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 966
Senast: mamman
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg