Hur visar du kärlek/omtanke?

_Taggis_

Trådstartare
Hade en intressant diskussion med min partner igår om hur en visar kärlek och omtanke i vardagen. Visade sig, inte helt otippat, att vi har lite olika syn på saken eller rättare sagt lite olika syn på vad som är kärlek/omtanke/romantiskt och vad som "bara" är vardagsrutiner.

Skulle vara intressant att höra vad buke har för tankar :)
 
Jag köper saker, försöker underlätta med t.ex pengar då han har ont om dem.
Planerar utflykter, gör extra mycket matlådor. Erbjuder mig att skjutsa.
Uppmuntrar med ord, kan sätta upp hjärtformade post-its med gulliga ord/meddelanden jag skrivit. Eller skickar sms.
Brukar berätta hur mycket han betyder, prata om när vi träffades och minnen vi har ihop.
Gör saker han inte tycker om, som att byta olja på bilen.
Planerar och köper middag när han är stressad. Har saker i min kyl han gillar.
Masserar honom, pillar i hans hår.
Följer med på fotboll/tittar på fotboll. Planerar semestern runt platser han vill till (och jag såklart)
 
Skriver gulliga sms, föreslår utflykter som han uppskattar, smeker honom på ryggen, lagar mat och låter honom sova i soffan under tiden när han är trött, berättar hur mycket jag tycker om honom och hur fin han är.
Lyssnar och engagerar mig när han pratar om saker som normalt inte intresserar mig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hade en intressant diskussion med min partner igår om hur en visar kärlek och omtanke i vardagen. Visade sig, inte helt otippat, att vi har lite olika syn på saken eller rättare sagt lite olika syn på vad som är kärlek/omtanke/romantiskt och vad som "bara" är vardagsrutiner.

Skulle vara intressant att höra vad buke har för tankar :)

Vi (jag och min sambo) har nog också olika syn, men också olika behov.

Jag visar uppskattning genom att berätta det, säga tack eller hur bra någonting var. Sen gör jag också saker, som att diska eller fixa något som jag VERKLIGEN hatar....

Min sambo är 10 ggr bättre på sånt där än jag..
 
Ja visst är det ett intressant ämne att reflektera över? :)

Jag är väldigt "touchy-feely" och gillar beröring, så jag ger mycket kramar och smeker ofta sambon på ryggen/armen/huvudet när jag går förbi. Han gör detsamma på mig, så på det planet är vi väldigt lika och kompatibla.

Sen kommer det mer naturligt för mig att fixa överraskningar och sådant där, jag älskar att fixa lite extra fint för de jag älskar ibland och har varit sådan ända sedan jag var liten. Gick ofta upp tidigt för att överraska familjen med t.ex. pannkaksfrukost och jag var alltid den som köpte hem brorsans favoritgodis när han var sjuk till exempel. Jag tycker också att det är väldigt roligt att köpa presenter till folk, och är ganska bra på det.

Sambon å sin sida är bättre på att hoppa in och dra ett tyngre lass när han märker att jag är stressad, trött eller ledsen av någon anledning. På det sättet är jag mer självisk :angel:

Jag upplever att jag är mer verbal än min sambo, jag är definitivt den som säger "jag älskar dig" eller liknande oftast och mest spontant. Han å sin sida visar kärlek genom att göra jättelöjliga saker bara för att få mig att skratta.
 
Det finns ju något som kallas för "De fem kärleksspråken", som nån psykolog kommit fram till. Finns test man kan göra på nätet :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Genom att säga "jag fixar" då man ser att den andra inte orkar.

Hjärtan, blommor och presenter betyder verkligen ingenting för mig och jag hade nog ogillat skarpt om någon tänkt att jag skulle uppskatta det.
Du och jag!

Knapplån
Att säga att man älskar varandra är enormt viktigt för mig men att komma med blommor och sådant uppskattar jag inte alls. Kanske för att det för mig förknippas med tidigare förhållandes otrohet, kanske för att jag aldrig har uppskattat blommor i vas, de är finast ute.

Något jag verkligen uppskattar är min sambos kom ihåg. Jag kan säga att det där skulle jag vilja ha, glömmer bort det själv och sedan kommer han med det. Det där att lyssna på varandra och på riktigt bry sig om varandra, ge det ens partner faktiskt vill ha/behöver, slår högre för mig än väldigt mycket annat.
 
Jag tar väldigt mycket i de personer jag älskar. Det är nog det som faller mest naturligt och jag gör det mycket. Sen försöker jag uttrycka det jag känner verbalt så mycket som möjligt också. Och givetvis ställa upp med rent praktiska saker så mycket jag kan, just städning är jag dålig på men övriga ärenden och praktiska göromål. Presenter och överraskningar är jag rent katastrofal på.
 
Inte alls höll jag på att skriva, men jag är ju här i vår lägenhet, med ett gemensamt lån, och vi tillbringar ungefär 1000% mer tid tillsammans än jag skulle stå ut med att träffa någon annan, jag vidrör honom annat än av misstag och jag kommer åka på fjällsemester med honom igen nästa vecka trots att inte skaffat körkort i år heller och förmodligen fortfarande är helt hopplös som navigatör...
 
Jag tycker inte om beröring på det viset uöver en familjär kram eller så när man inte har setts på ett år, det här med att snudda axlar och rygg och grejer ger mig rysningar. Jag gör saker istället. Hjälper till och lyssnar.
Presenter och överraskningar är inte min grej heller, varken att ge eller få. Jag tror att jag är bäst som singel och vän. :D
 
Jag är väldigt fysisk med de jag tycker om, både partner och vänner (om det är ok för vännerna givetvis). Jag är absolut mer verbal än partnern men det var han som sa "Jag älskar dig" första gången (när jag var inlagd på lasarettet en vecka efter att vi blivit ihop...).

Jag är inte så intresserad av presenter men jag blir glad de gånger han köpt en blomma åt mig. Jag har också ett unikt smycke han köpt åt mig som jag uppskattar väldigt mycket. I övrigt är presenterna rätt praktiska... de innefattar bla en skruvdragare och en stor verktygssats :D Jag köper också mer praktiska saker åt honom, inte sådant som uppfattas som traditionellt romantiskt.

Annars försöker jag hjälpa honom så gott jag kan när han har det körigt. Han gör det för mig också.
 
Jag berättar gärna för folk att jag tycker om/älskar/saknar/whatever dem och ger komplimanger. Tänker och tycker jag någon positivt så säger jag gärna det så de får veta.

Sambon brukar jag lämna lappar åt och ibland packa ner i hans väskor då han åker bort. Det är både ngt gulligt eller något sjukt insiderskämt.

Jag är också gärna fysisk med de jag tycker om.

Och man ser till att tänka på vad de uppskattar och försöker göra sånt och köpa sånt etc. Jag hittar gärna på överraskningar med. Jag älskar ju att fira och bli firad. Men iom att inte alla är likadana försöker jag fixa ett firande som passar dem. Och köper saker de uppskattar och inte vad jag själv uppskattar.

Jag kan ju också försöka hjälpa dem med saker av olika slag.
Med sambon kan det ex vara att se till att en massa saker sköts om han har mycket på jobbet eller i övrigt.
 
Jag har nog försökt visa min kärlek genom kroppspråk då jag har lite svårt att vara verbal kring vissa saker (alltså svårt för kommunikation, men jobbar på det). Jag lägger tid och intresse på personen helt enkelt och ser personen som något värdefullt. Vill att personen ska må bra och är lyhörd. Gillar också att komma på en rolig/nice födelsedagspresent/gåva t.ex. Kramar m.m.


Men aa, var ett tag sedan nu som jag var i en relation... Något jag själv älskar är att hålla varandra i handen utomhus.
 
Vi har flera småbarn och är galet trötta de flesta dagarna.

Nästan varje morgon tar jag ut barn på långpromenad så att han får sova ut, och sover han under dagen vaknar han ofta av doften av stekt vitlök (hans favorit) och så står en tallrik mat och en kopp kaffe klar när han kommer upp.

Jag engagerar mig och lyssnar noga när han pratar om sitt favoritspel (har även provat att spela det ett tag för att verkligen förstå vad han pratar om även om det inte är min grej), uppmuntrar och stöttar i alla aspekter av vardagen.

Helt klart visar jag mest kärlek genom att se till att han får sova så mycket det går just nu. (och han gör detsamma för mig)
 
har du gjort det testet? Jag undrar hur vanligt det är att få "trygg anknytning"? Jag fick "otrygg-desorganiserad". :nailbiting:

Jag känner inte igen de alternativen bland det här med olika kärleksspråk? De förklaringar och tester jag har sett har bara handlat om de fem alternativen "bekräftande ord", "gemensam tid/kvalitetstid tillsammans", "fysisk beröring", "gåvor" eller "tjänster". Dvs att det ofta är ett av dessa som känns viktigast för en själv för att känna sig älskad och uppskattad.

Men att det "språk" bland dessa som faller sig mest naturligt att visa sin egen kärlek med, kanske inte alls är lika viktigt för den andre i ett förhållande. Utan att den i stället saknar uppskattning eller kärlek på ett helt annat plan/genom ett annat "språk". Generellt kan det förstås vara bra att försöka med lite av allihop. Men vet man att ett visst område bland dessa är viktigare för partnern än en själv, så kanske man tänker lite mer på att försöka lyfta fram och tillgodose det, åtminstone i ett bra förhållande. :)
 

Liknande trådar

Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 378
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 014
Senast: Snowball
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: CaisaCax
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 481
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp