Hur vill ni att era hästar ska ledas?

Sv: Hur vill ni att era hästar ska ledas?

varför inte?
jag tycker Piraja har helt rätt.
Min häst gick inte att leda ens ENSAM när jag köpte henne, hon sprang över allt och alla. hon kunde inte heller vara själv. Mot slutet av sitt liv gick hon lös med mig i skogen, följde mig dit jag gick, stannade när jag stannade.
Ensam kunde hon också vara, men det tar jag inte åt mig äran av, det var snarare när hon blev skadad och så illa tvungen att vara själv som hon lärde sig det.

jaha :D :rofl: *trög-Feather*

min första tanke var att du skämtade, men sen ändrade jag mig o blev osäker för du lät så allvarlig ;)

personligen tycker jag det är direkt korkat att leda två på en gång,vad gör man om den ena hästen blir rädd och drar iväg tex?

men vill man utsätta sig för den risken så
jag plockar alltid in dom en och en,även de andra i stallet tar dom två och två

Senast ändrad:

jag gör samma som om jag leder en häst, försöker stanna den om jag anser att det går (dvs den drar iväg pga "bus" eller dyl.), får den panik och det är fara för min säkerhet så släpper jag den.

varför skulle det vara skillnad på att leda en eller två i det fallet?

det e farligare att ta två,säg dena blir rädd drar,backar hoppar till..vad som...de ju *aningens*svårare att hoppas undan med ytterligare en häst på andra sidan..

jag leder oftast en häst "bakom" den andra, dvs en av hästarna, (den lugnare för det mesta) i längre lina.
då riskerar man inte lika lätt att bli klämd mellan båda två.

i övrigt vidhåller jag vad jag skrev ovanför...

suisyola skrev:
det e farligare att ta två,säg dena blir rädd drar,backar hoppar till..vad som...de ju *aningens*svårare att hoppas undan med ytterligare en häst på andra sidan..

Det är därför man har ledarskapet... och om det väl skulle hända nåt så brukar jag personligen alltid känna att två hästar tillsammans blir mindre rädda än en ensam häst (trygghet i varandra), dessutom märker man vad som ska hända en tiondelssekund innan det händer eftersom dom "kollar med varandra" och då hinner man vidta åtgärder. i många fall har dessutom om en häst börjar fåna sig, den andra blivit en liten grå vänlig mus som man nästan kunnat släppa, hästar är smartare än vad vissa här inne tycks tro, dom är inte ute efter att jävlas med någon som innehar ledarskapet, utan dom anpassar sig och hjälper till...

Min häst blir aldrig lämnad ensam nån längre stund då jag alltid tar in honom, men han kan vara kvar i hagen ibl om jag tar in hagkompisen först, o det går bra...
Ingen hos oss behöver öva hästen för att kunna gå i spanska ridskolan, men min häst är jättemycket hanterad både lös o i grimskaft. Därmed inte sagt att han är så korkad att han inte tar tillfället i akt om t.ex grinden står vidöppen o han är lös... Därför har vi som regel att stänga hagen först innan vi släpper hästarna.

men ni som nu har så otroligt snälla o fantastiskt lyhörda hästar, varför ens ha tråd runt hagen... el ens hage, dom stannar väl där ni pekar att dom ska stanna ändå??

maisan skrev:
Min häst blir aldrig lämnad ensam nån längre stund då jag alltid tar in honom, men han kan vara kvar i hagen ibl om jag tar in hagkompisen först, o det går bra...
Ingen hos oss behöver öva hästen för att kunna gå i spanska ridskolan, men min häst är jättemycket hanterad både lös o i grimskaft. Därmed inte sagt att han är så korkad att han inte tar tillfället i akt om t.ex grinden står vidöppen o han är lös... Därför har vi som regel att stänga hagen först innan vi släpper hästarna.

men ni som nu har så otroligt snälla o fantastiskt lyhörda hästar, varför ens ha tråd runt hagen... el ens hage, dom stannar väl där ni pekar att dom ska stanna ändå??
Äh, var det sista verkligen nödvändigt? Nu är det ju så att jag kräver att hästarna är lyhörda på mig i min närvaro, ja. Är jag inte närvarande är det gängse rangordning i flocken som gäller.Jag har jobbat med s.k. "problemhästar" i hela mitt liv och jag har inte haft problem med någon av dom, dock inte sagt att alla klarar samma sak. Men att klanka på dom som klarar av det verkar mest ett utslag på avundsjuka:smirk:

Måste bara säga att har flera gånger varit i sitsen att hästarna har blivit skrämda eller att någon av dom haft en dålig dag på uppförande fronten men det är inte svårare för mig att hantera än vad det är att hantera när jag leder dom en och en, men det är efter att dom blivit uppfostrade efter mina principer att man springer inte på mig under några omständigheter eller bråkar med kompisen när jag är med för då är det mig dom ska ha koll på.

Har än så länge aldrig varit med om att hästarna skulle ha blivit tillräckligt skrämda för att jag skulle vara tvungen att släppa/tappa någon, så tycker därför inte att det är några problem att man leder hästar ihopa om den som leder har rutin att avgöra om dom kan göra det på ett sätt som är säkert både för dom själv och för hästarna.

Mvh
Camilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V