Sv: Hur vill ni att era hästar ska ledas?
Centaur skrev:
Jag tycker det är helt och hållet oförsvarligt att leda flera hästar på en gång och skulle ALDRIG tillåta att mina hästar leddes på det viset. Tänk om hästarna blir skrämda eller börjar bråka.
Och hur sjutton kommer man in dörren med två hästar? Nån måtta får det vara på människans lathet.....
Om hästarna blir skrämda är det inte värre med två skrämda hästar än med en skrämd häst. Är de uppfostrade så respekterar de grimman och grimskaftet oavsett.
Om de börjar bråka däremot är en liten värre situation. Känner man hästarna och de har respekt för dig kan man morra elakt och säga åt dem att ge fan. Om de inte respekterar dig eller inte är ordentligt uppfostrade blir det lite värre dock..
Kele mamma och treåringen jag hade på inrdining när Kele var föl tålde inte riktigt varandra. Jag tog ändå in alla tre hästarna + fölisKele samtidigt. Ett sto på vardera sidan valacken, och så Kele på utsidan av mamma. Alla sura miner korrigerades av mig med understöd av Vision. Jag ledde de två stona själv med en gång, och de såg inte lyckliga ut men de gick snällt.
Alla hästar här vet att när jag blandar mig i är jag ranghögst och inbördes rang kan de sättaåt sidan och tjafsa om när de är själva igen. Det underlättar.
Det är mycket enkelt att få två hästar genom stalldörren, man behöver bara ett lite längre grimskaft till den ena hästen. Sen går man på led i ordningen matte - häst - häst. Samma sätt när man ska ut. När man kommit ut/in genom dörren går man i bredd igen.
Så, jag ser faktiskt inte problemet, men så har jag lett två hästar i alla år (ponnyerna hade ett grimskaft med en krok i vardera änden. IDAG är det inget jag nånsin skulle göra, men då visste jag inte bättre och det gick bra det med) och alla hästar som kommer hit får lära sig 'hur vi gör här', allt från stå lös, vänta tills man får lov att gå ut genom öppen boxdörr, ledas i bredd osv. Och det är förvånansvärt hur snabbt de vänjer sig.
Tilläggas ska att jag har hästar som är 'vettiga' i flockkonstellationer. Oavsett rang etc så är de inte och har aldrig varit 'bråkstakar', utan behärskar hästspråk till fullo och vet sin plats, om den så är i toppen eller botten. Och de som varit/är flockledare har varit snälla sådana som härskat med andra metoder än hugg och sparkar. Det underlättar säkert också..
Däremot skulle jag inte 'olovandes' ta in två främmande hästar. Utan det är bara efter okej från hästägaren, och hästar som fungerar ihop i hagen.
(Jag skulle dock t ex aldrig försökt leda Keles mamma och foderponnyn jag hade tillsammans. De HATADE varandra och kunde inte gå i samma hage ens.. Däremot ledde jag ponnyn och min valack ihop utan problem, och valacken och Keles mamma som sagt)