Hur vill ni att era hästar ska ledas?

Sv: Hur vill ni att era hästar ska ledas?

jag har inga problem med att jag eller andra tar flera hästar samtidigt, har lett både 2 o 3 hästar samtidigt och det går alldeles utmärkt om man vet vad man gör.

har iofs inte det problemet hemma då hästarna får gå själva in och ut från/till hagen (hagen ligger precis jämte stallet.)

Centaur skrev:
Jag tycker det är helt och hållet oförsvarligt att leda flera hästar på en gång och skulle ALDRIG tillåta att mina hästar leddes på det viset. Tänk om hästarna blir skrämda eller börjar bråka. :crazy:

Och hur sjutton kommer man in dörren med två hästar? Nån måtta får det vara på människans lathet.....

Om hästarna blir skrämda är det inte värre med två skrämda hästar än med en skrämd häst. Är de uppfostrade så respekterar de grimman och grimskaftet oavsett.

Om de börjar bråka däremot är en liten värre situation. Känner man hästarna och de har respekt för dig kan man morra elakt och säga åt dem att ge fan. Om de inte respekterar dig eller inte är ordentligt uppfostrade blir det lite värre dock..

Kele mamma och treåringen jag hade på inrdining när Kele var föl tålde inte riktigt varandra. Jag tog ändå in alla tre hästarna + fölisKele samtidigt. Ett sto på vardera sidan valacken, och så Kele på utsidan av mamma. Alla sura miner korrigerades av mig med understöd av Vision. Jag ledde de två stona själv med en gång, och de såg inte lyckliga ut men de gick snällt.

Alla hästar här vet att när jag blandar mig i är jag ranghögst och inbördes rang kan de sättaåt sidan och tjafsa om när de är själva igen. Det underlättar.

Det är mycket enkelt att få två hästar genom stalldörren, man behöver bara ett lite längre grimskaft till den ena hästen. Sen går man på led i ordningen matte - häst - häst. Samma sätt när man ska ut. När man kommit ut/in genom dörren går man i bredd igen.

Så, jag ser faktiskt inte problemet, men så har jag lett två hästar i alla år (ponnyerna hade ett grimskaft med en krok i vardera änden. IDAG är det inget jag nånsin skulle göra, men då visste jag inte bättre och det gick bra det med) och alla hästar som kommer hit får lära sig 'hur vi gör här', allt från stå lös, vänta tills man får lov att gå ut genom öppen boxdörr, ledas i bredd osv. Och det är förvånansvärt hur snabbt de vänjer sig.

Tilläggas ska att jag har hästar som är 'vettiga' i flockkonstellationer. Oavsett rang etc så är de inte och har aldrig varit 'bråkstakar', utan behärskar hästspråk till fullo och vet sin plats, om den så är i toppen eller botten. Och de som varit/är flockledare har varit snälla sådana som härskat med andra metoder än hugg och sparkar. Det underlättar säkert också..

Däremot skulle jag inte 'olovandes' ta in två främmande hästar. Utan det är bara efter okej från hästägaren, och hästar som fungerar ihop i hagen.

(Jag skulle dock t ex aldrig försökt leda Keles mamma och foderponnyn jag hade tillsammans. De HATADE varandra och kunde inte gå i samma hage ens.. Däremot ledde jag ponnyn och min valack ihop utan problem, och valacken och Keles mamma som sagt)

tycker man ska kolla upp sånt innan man flyttar in.

jag hade aldrig hållt på och jollrat med nåns häst. leda de två och två går oftast bra, blir det problem är det sällan pga de är två utan pga de blir skrämda el liknande. och då spelar det ingen roll om man håller i med båda händerna..

sen finns det alltid undantag, tex hingst osv.

och om ägaren tycker det är lathet att leda de två så tja, varsågod att vara en hurtbulle själv.

Just nu är vi så pass få i stallet och alla vet hur man kan ta ut/in hästarna, vilka som funkar att ta tillsammans och vilka som inte funkar. En i stallet är lite försiktig eller vad man ska kalla det, och tar hästarna en och en, men jag brukar aldrig orka springa så..
Mina 2 går tillsammans med en annan valack och det går att ta alla 3 tillsammans om man låter mitt sto gå lös.

Jag har inga krav på hur min häst ska tas ut och in.
Jag anser att den personalen som gör det ska själva veta vad som är bäst för deras och hästens säkerhet!
Sen är min häst så säker att man kan ha henne bakom eller brevid vilket man själv önskar och hon lyssnar väldigt mycket på den som leder henne, därför blir hon aldrig nån direkt fara.

Jag tycker man är mer än lovligt fräck om man kräver att ens lugna häst alltid ska ledas ensam om det är tal om hästkunnig personal som faktiskt har annat att göra på dagen än att serva just MIG.
Ska man ha specialskötsel (annan än de andra i stallet), då erbjuder man sig att betala extra anser jag.

Jag har min häst uppstallad där de flesta hästar leds 2 och 2. Personal och alla andra som hanterar hästarna är hästvana och har sunt förnuft. Är ngn lite mindre erfaren, då tar de hästarna 1 och 1.
Men med ca 30 hästar är det ohållbart om allt för många skulle kräva att hästen ska ledas själv om den är skitsnäll att leda i par.
Så jag tar seden dit jag kom, annars får jag välja annat stall anser jag.

Men givetvis upplyser man när man är ny om hästen på ngt sätt inte fungerar att leda ihop med ngn annan häst.

In- och utsläpp tar TID, och de som har hand om de momenten får ju knata benen av sig om de skulle ta alla hästar 1 och 1...

Tycker det beror på vad man kom överens om innan man hyr boxplats eller tar inte hästägaren reda på hur rutinerna i stallet sköts innan man hyr boxplats?

Att hästarna skall ledas ut 1 och 1 i hästen takt är ytligare en anledning till varför jag inte tänker hyra ut boxar med skötsel utan bara hyra ut hela eller delar av stall och hagar, när jag skaffar min egna gård.

Kram

De får gärna ta in 2 hästar samtidigt men inte fler, tänk om de trasslar in sig i varanndra :eek:

Men de brukar ta in hästarna 1 o 1 i vårat stall :smirk:
Jag brukar leda min häst i enbart grimskaft, men skulle knappast göra det på någon annans häst...

Jag sätter alltid säkerheten först, så även vid in och utsläpp. Men om nån känner för att ta två på en gång så...

Våra hästar går in själva när stallägaren tar in dom, sedan när hon tar ut dom går två själva och en leder hon (han smiter annars :D ).
Vi leder två in och en går lös, samma sak ut.
Min pålla går lös, hon går alltid med 99,5 procents säkerhet direkt till maten i boxen eller hagen, och hon lämnar INTE sina kompisar frivilligt.
Jag tycker alla bestämmer själva hur man tycker är bäst, så länge man vet vad man håller på med.
Ett tag skulle stallägarens sambo ta ut dem på morgonen, han ledde ut dem en och en. Det var bäst i den situationen eftersom han inte är så hästvan.

Jag vill att min häst ska ledas in ibland så att det inte blir någon ovana att få gå som hom vill, men det fixar jag ju själv när jag ska ta in henne och rida mm. så det är lugnt.

Jag tycker det beror helt på vad ägaren tycker, och hur hästarna fungerar att leda tillsammans.

Är det två hästar som går tillsammans i hagen och inte har några problem med att ledas tillsammans tycker jag att det går bra, om den som leder och ägaren är medeveten om riskerna. Är man däremot osäker på om hästarna gått ihop förut eller om man klarar att hålla båda, ska man absolut inte gå med två bara för att man är lat.

Stallet jag är i har 6 hästar. 4 går i en hage, 2 i en annan. I hagen med 4 hästar leder vi dem 2 och 2, och det fungerar utmärkt. Vi har pratat med ägaren som tar på sig hela ansvaret om det händer något, vilket gör att det känns tryggare för oss som leder dem.

Men jag skulle aldrig leda fler än 2 hästar samtidigt, då blir det alldeles för stor risk för olyckor! Minst en hand till var häst.

Visst händer det att hästarna blir rädda, men går du med en ensam häst och den blir rädd och sticker, då har du ingen chans att hålla i den ändå. Leder du dem två och två fnns ju risken att du får två lösa istället för en, men chansen finns också att om du leder en som inte är rädd och skvätten ihop med en osm är det, kan den lugna hjälpa den andra att hålla sig lugn.

Jag leder hästar två och två om jag känner dem väl och vet var jag har dom, hur de brukar reagera osv.

Senast ändrad av en moderator:

min egen häst hade jag i ett stall där man ofta ledde hästarna två och två till hagen. en hage var det hyfsat långt till och var det bara min + en häst till i hagen tog man dom ofta tillsammans för att ingen skulle bli ensam.
jag hade förtroende för de som gjorde det, MEN sen får man ju också se till att det är "rätt" häst man parar ihop med. min funkade bra med ett annat sto och en valack, men inte dom andra.
sen kanske man inte ville att de yngre i stallet skulle ta min stora tillsammans med någon annan, för det känns inte som om de hade haft så mkt att säga till om. jag eller någon vuxen hade inga problem, hade min i längre lina så funkade det bra.

tycker man själv ska få bestämma. men å andra sidan, jag ser inget problem med att leda två sålänge båda hsätarna funkar. har man en häst som inte funkar lär det ju märkas, sas...

I mitt stall leder vi hästarna ofta två och två, ibland tre. Våra hästar är vana vid det, och de ser oss som ledare och vi bestämmer, ingen får gnabbas eller liknande utan man uppför sig helt enkelt. Detta gäller dock endast vi som arbetar i stallet, elever tar in hästar en och en. (Jag vet att många har synpunkter på det med, att låta elever hämta hästar i hagen men vi har ett fungerande schema med trygga hästar.)

Med hispiga hästar som jag inte känner skulle jag däremot ta in dem en och en.

*knapplån*

En och en gäller hos oss förutom möjligtvis med minishettisen som ibland hänger med kompisen. Vi har en stor genomfartsled nära stallet och tar det säkra före det osäkra.

Jag kan delvis hålla med, men det är inte så att jag har hästen i ett sånt stall där man har som regel att leda flera hästar samtidigt utan snarare tvärtom, det har alltid varit på tapeten att säkerheten kommer i första hand, o det är faktiskt så att dom flesta privathästarna leds ut en o en (intag sköter vi själv) o därför är det inte jag som kräver någon special behandling utan att samma gäller alla.

Och min häst är inte spec lugn, NU är han det för att han är sjuk, men inte annars.
Vem tar ansvaret tex när sommaren kommer o min fånghäst inte får äta gräs (mer än det jag försiktigt vänjer honom vid) men han kommer sig lös o äter allt gräs han kommer över...?? För han är en smart häst o vet när han ska passa på o dumma sig.
Leder man honom ensam o är noga med att stänga grinden före man släpper osv så går allt bra... Slarvar du eller blir osäker el inte kan sätta emot pga en till häst... ja då passar han på. Och jag ska tillägga att jag fått kämpa under dom 5 år jag haft hästen med ledarskap o jag leder honom 15-30min varje dag, o har lyckats få honom fr en av stallets värsta hästar att leda till en av dom snällaste (han har ju fram till 15 års ålder fått göra som han vill) OM man följer vissa rutiner (samma rutiner som gäller alla hästarna i stallet).

Är det rättvist att jag då ska få en sjuk häst + vet. räkningar pga nåns lathet, då det INTE är ett krav i vårat stall att hästarna ska kunna ledas flera åt gången? Å då dom flesta faktiskt leds EN o EN.
Däremot, är det hästar som alltid är snälla o det är erfaren personal som leder ut hästarna... så visst kan man ta flera åt gången.

Helt okej att leda min tillsammans med hagkamraterna. När vi bodde på landet tog vi de 4 st åt gången. Skulle hon komma lös springer hon hem.

Däremot vill jag inte att man gör det om man är osäker.

Vill verkligen hålla med om detta. Har ganska stor erfarenhet av att leda hästar och om man till exempel har dem två och två eller flera i hagarna kan situationer som är ganska spända uppstå när en blivit lämnad ensam i hagen. En upphetsad häst som har hur bråttom som helst till stallet är inte rolig att leda. Två samkörda hästar är lättare att ta in, tycker i alla fall jag.

maisan skrev:
Är det rättvist att jag då ska få en sjuk häst + vet. räkningar pga nåns lathet, då det INTE är ett krav i vårat stall att hästarna ska kunna ledas flera åt gången? Å då dom flesta faktiskt leds EN o EN.
Däremot, är det hästar som alltid är snälla o det är erfaren personal som leder ut hästarna... så visst kan man ta flera åt gången.
...och om din häst blir sist in från hagen och just denna dag blir upprörd över detta faktum och drar genom/hoppar över stängslet och då får i sig olämplig föda, vems är felet då?

Själv vill jag ha mina så hanterade att oavsett hur många hästar dom får gå bredvid, eller riskerar att bli kvar i hagen ensam så är det något dom ska klara av. Dom ska hålla koll på den som leder och följa densamma. Inget kivande sinsemellan, sånt tillåter jag inte. Det handlar om att lägga ner lite hanteringsarbete och ta itu med ev.problem som uppstår när dom uppstår.

Och det går att ha hingstar bredvid varandra, har ni aldrig varit på cirkus? Där kommer det in flera stycken som lyssnar på en ensam person i mitten...unikt, eller vad??? Spanska ridskolan, tror ni dom kutar in och ut med en och en så att dom inte ska mötas i stallarna, gångarna?

Nä, jobba med hästarna...hanteringsmässigt:devil:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II