Hur vill ni att era hästar ska ledas?

M

maisan

Tycker ni att det är bra eller dåligt att leda flera hästar samtidigt till/från hagen? (en person leder flera hästar)

Tycker ni att om man har hästen inhyrd så får dom som sköter om in- o utsläpp själv bestämma om dom vill ta eran häst samtidigt med någon annan?

Jag tycker att varje hästägare själv ska kunna bestämma om dennes häst kan o bör ledas på det viset, då det löper större risk att hästen kommer lös/skadas o att den som leder skadas. Däremot finns det hästar som går ypperligt att ta in samtidigt, o är det ok för alla parter så är det ju bra.
Men jag tycker att man ska bli tillfrågad innan nån gör detta ifall nåt händer.

Sv: Hur vill ni att era hästar ska ledas?

Det där är ju alltid svårt, när man delar på vårdnaden om hästarna, dvs hjälps åt med in-utsläpp.

själv står jag i ett litet kollektiv stall (8 hästar) och totalt 12 personer som hanterar dessa 8 hästar, medryttare inkluderat. Det är ett litet stall och omsättningen är låg, dvs det är samma personer som stått länge, och känner hästarna.

I detta fallet så överlåter jag till dessa personer att bedöma sin egen förmåga, och det har funkat bra. De som är lite osäkra tar alltid hästarna en och en, andra som är mycket rutinerade leder vissa hästar två och två. Ingen tar nånsin mer än två -det skulle jag heller inte godkänna.

De som tar två hästar känner väl till vilka av hästarna som funkar bra tillsammans, och våra hästar är väluppfostrade. De som leder hästarna 2 och två reder även ut problem, som tex när det är blåsigt en dag och hästarna kan vara lite mer på tårna.

Jag litar på de som hanterar hästarna och känner mig trygg i och med att som sagt de är mycket noga med att känna/bedöma sin egen förmåga eller vilja att hantera en ev. stökig situation.

Man ökar onekligen risken för att något ska hända, ju fler hästar dest större risk och det kan ju vara bra att ha i åtanke. Jag har inget större problem med att leda två hästar sammtidigt om dom är vana vid det och lugna.

Om man inte vill riskera det och har någon som sköter in- och utsläpp i stallet så får man helt enkelt framföra det.

Det låter ju helt vettigt. I mitt stall finns det uppemot 30 hästar o många som ska leda dessa, o då tycker jag att det är bäst att fråga först o göra sen.
Dessutom är det tråkigt när t.ex min häst haft mycket problem med hältor o morgonstelhet, o behöver få stappla fram i sin egen takt för att komma igång o då vill jag inte att han ska måsta stressa ner till hagen med nån pigg häst. T.o.m när han var fångkonvalescent (mild fång men han var jättestapplig på mornarna länge efteråt) så togs han utan min vetskap ut samtidigt med andra, o det var ingen som ens förstod varför jag var arg.

Tja, det är väl en sanning med modifikation, många hästar är faktiskt lugnare och mer lätthanterliga när man leder dem två och två.

Men det är klart, OM det händer något så kan det ju bli mycket att hålla reda på...

I vårt stall är det ofta mannen i stallägarfamiljen som tar ut hästarna, han är alltid stressad och har ingen grundläggande hästkunskap (även om han är van att hålla på med dem)
Min häst är hur snäll som helst att leda om man har henne på långt grimskaft, då traskar hon lugnt bredvid, stannar när man säger till osv. Har sagt det till honom hur många gånger som helst, visat honom osv...ändå envisas han med att ofta strunta i grimskaft och leda direkt i grimman, vilket hon hatar (och ofta två hästar i taget)...med påföljd att hon slitit sig flera gånger :mad:
Men vad gör man...jag har inte möjlighet att släppa ut själv varje morgon.

Tar jag ut hästarna så tar jag de alltid en och en.
Tar jag in hästarna så tar jag in dem två och två. Är någon lite livlig av sig så har jag longerlina på den hästen, så är det bara till att släppa ut linan.

Är det hästar jag "litar" på och fungerar bra tillsammans så tar jag dem två och två. Tycker inte att man ska behöva fråga om sådant, säger någon däremot till att hästen inte får ledas tillsammans med en annan, så respekterar man naturligtvis det!

Det är ju jättevanligt att den som sköter in och utsläpp tar flera hästar på en gång, då det är mycket smidigare och snabbare så...

Själv så brukar ja ta max 2 hästar på en gång, en i var hand - och gå ungefär vid manken på dem - så att det inte ser ut som att man drar dem framåt.

Jag lägger mig inte i om min häst leds tillsammans med en annan häst - eller flera. Sålänge det fungerar. Däremot skulle jag inte acceptera att folk öppnade hagen och lät alla hästar gå in själva. Detta har jag sätt nog av. I höstas gick två hästar omkull på betonggolvet inom en månad. Den ena var en väninnas nya unghäst som hon betalat mycket för och sparat till - hästen har nu opererats och måste stå i ca 1 år innan hon kan börja ridas igen.

Men at ta in flera i grimskaft är för mig helt ok, jag har gjort så själv sen jag var 11-12 år och har aldrig upplevt att det skulle vara något problem. Man lär sig att hantera det och kontrollera varje häst. Det är nog störst risk för människan som leder.

Men jag håller med man kan ju nämna att man gör så, till ägaren.

jag tar alltid hästarna två och två när jag leder in och ut dom i hagen. Förutom Hingsten och Unghästen, dom leder jag en och en, av säkerhets skäl.
Jag tycker det beror helt och hållet på hästen, (hur lätthanterlig och uppfostrad den är) om man tar dom själv eller tillsammans med flera hästar.

Synes det er greit at stallsjef (som hos oss slipper ut og inn) avgjør om hester leies to og to eller ikke.. Hunkjenner hestene og vet hvem som kan leies sammen og ikke, og hvem som må leies alene.. Min hest blir som regel leid alene da hun har et enormt tempo i skritt som ikke så mange andre holder følge med, men hender seg hun går sammen med andre og det går greit.. Picasso må da bremses litt.. Eneste restriksjonen jeg har på leiing av henne er at hun skal leies med kjetting og at de yngste ikke bør leie henne da hun kan finne ut at hun har veldig lyst å løpe og da bli veldig "hingst".. Dette følges som regel hos oss, de gangene det ikke har blitt gjort har jeg tatt en prat med den aktuelle..

Intressant, detta är ngt jag har funderat över.

Jag står i ett kollektiv med 14 hästar, här är det däremot ganska stor omsättning med några som varit här i 10 år, andra i någon månad. Jag är inne på mitt femte år nu.

Själv leder jag ganska många av hästarna 2 och 2, jag vet att det fungerar med dem. Det finns ett fåtal hästar som jag alltid tar in en och en, däremot brukar jag leda ut dem på morgonen tillsammans för då är de lugnare.

Vi är dessutom ett gäng som har våra hästar ute till 8-9-tiden på kvällen (de andra går in vid 4) och det är bara vi själva (4 hästar, 4 ägare) som sköter intaget av dessa hästar. när det bara är tre hästar kvar ute brukar vi faktiskt ta in dem alla tre på en gång. Det funkar eftersom den ranglägste går bakom de två andra som man leder som vanligt på varsin sida.
Jag har t o m tagit in dem alla 4 samtidigt några gånger, men då gick min egen häst lös bakom. :angel: Men då sker också detta sent på kvällen när det inte är fullt med hästar ute på gården osv.

Jag tycker att det nog är upp till den som tar in/ut att bestämma om det funkar att leda två hästar samtidigt. Det är ju faktiskt inte särskilt kul att försöka gå med två hästar som far åt olika håll, försöker göra köttfärs av en mellan sig osv. Har man varit med om det så blir man nog klok nog att kanske ta just dessa hästar en och en nästa gång.

Senast ändrad:

Jag kanske är ett undantag, men där jag jobbade förut, så gick alla hästarna tillsammans i hagen, 12 st, så på kvällen (om det inte var dåligt underlag) så släppte vi alla i omgångar så då fick de springa in själva, för de visste vars de skulle stå..:angel: måste säga att det är ute i ödemarken så inga bilar el nått var i vägen!! och när jag släpper ut de så gick jag med 6 i taget, för de har vinterhagen så långt bort, men jag måste säga att de hästarna är vana att gå med varandra så det är inget jag rekommenderar, men det var väldigt enkelt för mig...slapp gå flera mil innan man hade fått ut alla hästarna på morgonen!!:banana: :banana:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Jag har inget emot att mina tas med andra hästar sålänge hästarna går ihop.

Första inackstallet jag stod i så släppte de en hage i taget in, men såg till att dämpa dem vid stalldörren. Man var alltid två, så en öppnade grinden och släppte dem, och ens tod i stalldörren och lugnade ner det hela lite så de inte sprang i full fart in. Inga incidenter eller olyckor.

Andra inackstallet jag stod så togs vissa hästar två och två, alla visste vilka hästar det var, och ville någon ägare att deras häst skulle tas själv så gjorde man såklart det.

Nu har jag ju eget stall igen sen länge, och av förståeliga skäl tar jag alltid mina två samtidigt om bägge ska nånstans. Har jag tre hästar här leder jag tre med sålänge alla går ihop (vilket de brukar göra). Jag kan släppa mina två lösa med, brukar göra det på kvällarna. De har fri tillgång på mat i hagen så de är mätta när d ekommer in, och inget spring utan de går lugnt de 25 metrarna från grinden in till boxarna. Jag har SÅPHAL stallgång (men med gummimatta) så hade de visat minsta tendens att springa hade jag lett dem istället. Ut på morgonen leds de bägge ihop.

fast jag minns fortfarande när grannen körde ner traktorn i diket när jag tog in tre vuxna och ett föl samtidigt från beteshagen.. :devil:

Jag har mina hästar själv i stallet , men annars så tycker jag att när man tar in/ut sina egna så får man ta hur många man vill tillsammans, men när man leder in andras hästar tar man en och en. Först och främst för att man inte känner dem så väl men också för att det är brist på respekt mot ägaren att ta sig friheter med dennes häst.

Jag tar alltid mina samtidigt. Men är det andra/fler hästar där, tar jag in deras först en och en och sist mina tillsammans (om de går i samma hage)

Jag tycker att alla hästar ska kunna ledas 2 och 2 med en hagkompis, kan dom inte ledas ihop ska dom inte gå i hagen ihop, det är min åsikt (sen får ju den som leder ha lite pondus såklart).

Där jag är "uppfostrad" leder vi alltid hästarna 2 och 2 även sådana som inte går i samma hage (hingstar ensamma elelr med hag-kompis), dock har vi 2 hästar som vi inte mixar med vem som helst...

Jag anser att hästar ska ledas flera från unga år (jag minns fortfarande det året vi hade 3 st 1åringar...) för dom märker fort att dom inte kan trassla (då kommer man ingenstanns...) utan kliver snällt fram bredvid dig efter några gånger och man behöver aldrig fundera över vart man har dom. Jag har lett så mycket som 2 avelston, 2 4mån föl och en 2åring samtidigt, men det blev lite besvärligt för dom fick inte plats bredvid varandra på vägen... så fölen blev lite oroliga... men vi kom dit vi skulle och efter det lät jag ett av fölen springa lös eftersom 4 hästar fungerade utmärkt.

Jag har även jobbat utomlands som hästskötare och ofta lett 2 hästar i taget alt. ridit en häst och haft en på släptåg när dom ska på promenad eller ut och beta. Jag har också tappat den ena vid något tillfälle, :o men det bra är ju att tappar man en håller man hårt i nummer två (för vem vill ha två hästar springande lösa i ett okänt stall/ på en tävlingsplats) och då kommer den som slet sig automatiskt tillbaka....:D

Dessutom är det så att om man leder 2 hästar kan man inte köra "hänga i grimskaftet principen" för då lyfter man om dom båda drar samtidigt. Man måste alltså lära sig att leda hästarna korrekt och man märker lättare om det är något som inte fungerar och tvingas att göra något åt det, man tvingas uppfostra hästarna ordentligt.

Så fram för att leda hästar 2 och 2, det är väldigt hälsosam träning för både den som leder och för hästarna.

Jag tycker det är helt och hållet oförsvarligt att leda flera hästar på en gång och skulle ALDRIG tillåta att mina hästar leddes på det viset. Tänk om hästarna blir skrämda eller börjar bråka. :crazy:

Och hur sjutton kommer man in dörren med två hästar? Nån måtta får det vara på människans lathet.....

Intressant att se hur olika man ser på den enklaste och vanligaste av hanteringsfrågor, nämligen leda en häst. Eller flera.
Vari beror skillnaderna? Erfarenhet, miljö eller kunskap?

Jag trodde det var självklart att man kan leda hur många som helst samtidigt, dvs så många grimskaft man klarar av på en gång.

För att svara på trådfrågan, skulle jag överlåta det till den som sköter in/utsläpp. Skulle den personen vara jag, tog jag dom hästar tillsammans jag ansåg jag klarade av. Det kunde vara 1 likaväl som 5. Detta efter att jag lärt känna hästarna och berättat för dom hur jag anser att dom ska uppföra sig.
Det är väl en hanteringsfråga som alla andra?

LAI

jag tycker det är upp till de som sköter insläppen. dom vet ju oxå oftast vilka hästar som går ihop osv. kompisar mm.
när jag släpper ut hästarna i stallet är det en hage som det är 3 hästar i, en leder man ut o 2 går lösa ut i hagen o det funkar hur bra som helst dom går lugnt efter o det tjänar man tid på när man ska till jobb o dylikt:idea:
min häst får även gå in lös, vilket tydligen oxå har gått bra men han har ju dock lite mer bråttom in.... charmtrollet:love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II