Hur viktigt med omväxling för hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knasigare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 772
K

knasigare

Jag brukar försöka variera mig så mycket jag kan på promenader med hunden, men kom på sen att de kanske inte är så viktigt med variation för hundar? Det är nämligen lite lite svårt att hitta nya roliga vägar varje dag. Det finns nästan hur många vägar som helst här hos mig men jag har rundor som jag tycker är väldigt fina att gå och som tar lagom lång tid och innehåller allt som jag tycker en rolig promenad gör, dom andra vägarna är inte så jätteroliga, inte för mig iallafall men går dom för hundens skull.

Sen går jag olika vägar också för han blir mycket mera uppmärksam på mig när han inte riktigt vet vart vi ska gå jämt.

Jag jämför alltid hundar med hästar, inte så bra alltid men med hästar är de ju bra med variation för att hålla deras humör uppe och jag är alltid rädd att hunden ska tycka promenaderna är tråkiga.

Hur viktigt är de för hundar med variation på promenaderna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur viktigt med omväxling för hunden?

Har faktiskt ingen aning om hur viktigt det är,men har undrat detsamma.

Jag har ganska få rundor här i närheten så de känns ju ganska tråkiga efter ett tag,men för hunden så finns det ju alltid nya dofter från hundar,människor och diverse andra djur som är nytt varje dag.

Mina ideer jag brukar ha är att minst två ggr i veckan komma ifrån det vanliga här hemma.Kan vara att vi tar bilen till skogen,åker till mormor på landet,till någon hundkompis och leker eller tar någon långsväng vi inte går så ofta.
Sen försöker jag variera rundorna här hemma lite också med att vi går i lina lite friare ibland,ibland är det lite lydnad som gäller under promenaden och ibland får de lukta och stanna lite extra om de vill.Kan också bli en liten bonus i form av ett sjödopp om det är varmt eller en stunds lek i rastgården vi går förbi på en av rundorna:)

Aktivering såsom träning av lydnad/spår/sök/agility osv är ingenting jag gör på promenaderna.
På promenaderna går vi, så hunden får nosa, kissa, bajsa, nosa lite till och just ja, nosa.

Ibland händer det dock att jag tex gömmer lite godis i barken på träd/på marken eller liknande.

Jag tror att om hunden får aktivering på annat sätt så spelar det inte så stor roll på promenaderna.

Och ifall nån undrar, självklart kör vi vardagslydnad på promenaderna, det kommer ju liksom automatiskt med inkallning ibland, gå vid sidan osv.

personligen tror jag att hundar har lika mycket "favvoritrundor" som vi. Gizmo älskar sin ena rund såpass att den heter "favvoritrundan" den passr honom perfekt och det är lugnt och skönt där. Desstutom blåser det aldrig där. Vilket frösen hund uppskattar.

variation är bra. Men man ska inte haka upp så det. Kom till vilka rundor hunden uppskattar sen går man dom. Oftast hittar man ju flera tycken trevliga att välja på och sen kan ju lägga andra promenader som variation

Senast ändrad:

Ja, vem vet säkert? ;)

Jo, jag är säker på att hunden vill ha variation i sina promenader. Det viktigaste för just min hund är att det är rikt med dofter (och jag är rätt övertygad om att han inte är ensam hund att tycka det ;)).

Jag lägger också in mycket träning på mina promenader. Freestyle på en viss punkt, Lydnad på en annan, hopp över stock och sten, Rally-Lydnad och andra aktiveringar så att han inte bara går och får chansen att drömma sig bort i någon annan värld än den jag är i :D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 277
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 513
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?