Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

Sv: Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

Is är ju sviktande. Så det är ju ett kanonbra underlag, men som du sa, värre med snö ovanpå isen, vårt att få grepp med bordden då. :mad:

Fråga till LINDSEN

Hej!

Hur fungerar det med ridbanan, just att den inte fryser, vilka åtgärder gör ni för att hålla den fungerande på vintern?

Senast ändrad av en moderator:

Kapar tråden lite, om jag får..
Jag har alltid haft ridhus och har under vinterhalvåret verkligen känt mig fed-up på att rida där, men det har inte funnits så mkt alternativ. Nu står jag för första gången utan och vet inte riktigt hur jag skall hålla igång honom under vintern. Han kommer gå ute mkt i stora hagar så det känns inte som jag måste rida varje dag men hur gör ni andra när det är mörkt och hårt ute? Rider ni inte alls då eller skrittar ni bara? Är lite nyfiken på hur andra gör..

Där jag står finns inget ridhus men skrittmaskin finns så man kan hålla igång hästen där de värsta dagarna när det bara är is, annars rider vi på ängar eller på de ridvägar som finns, de fungerar även vintertid =)

Hej alla bukare! Hur viktigt tycker ni att det är med tillgång till ridhus?

Jag har under mina första hästår aldrg haft tillgång till ridhus, då var man härdad. Nu sista tiden har jag haft det. Det är sällan jag använder det men vid glansis, eller när man vet att det är is under snön då rider jag i ridhuset för att inte riskera hästen, men annars är vi ute i alla dess väder o hon gillar det...kanske inte direkt snöstorm men när vi i väl kommer in från kylan är hon riktigt nöjd.. o OJ vad pigg man blir av frisk luft o inte dammet från ridhus.

Inte så viktigt. Tävlar väldigt mkt men har klarat mig 5-6 år utan. Har tillgång till två ridhus. Brukar gå ner till det ena ibland på vintern men är inte viktigt, skulle klara mig helt utan med. :bump:

Har inte stått där på vintern ännu, men misstänker att det inte görs så värst mkt med paddocken alls. Men det kan man säkert göra ngt åt själv isåfall.
Kul att höra att det fungerar att hålla igång hästarna hela vintern.
Tanken är att min häst inte skall gå fullt denna vintern pga skada så då får han gå i stora hagar hela dagarna istället och ridas ngra ggr i veckan. Det är mest jag som är otroligt rastlös när han vilar..:eek:

har varken ridhus eller ridbana :(
tycker det fungerar lika bra utan.
tävlar min ponny lätt a dressyr och lätt b hopp

Jag har bara stått en vinter utan ridhus och det var den vintern som hästen höll sig mest musklad och finast någonsin.

Mig spelar det ingen större roll faktiskt, det är viktigare med gemenskap och att vi trivs båda två. :) Stod i ett privatstall nu förra året och det var det bästa vi stått i någongång. Vi hade ett litet ridhus, men jag ansåg väl att det var mer eller mindre oridbart, så jag red där sällan. Det gjorde varken hästen eller mig nåt. Vi höll oss utomhus på ridbanan så länge det gick och sen pulsade vi i snön.

Vi tävlar lättare hoppklasser och tanken är att vi ska rida LA dressyr nu. :eek:

Tack alla för era svar, verkar onekligen som om de flesta klarar sig utan, konstigt att det verkar vara så stor efterfrågan på ridhus i sthlm,
är ryttare i sthlm mer bekväma än i övriga landet?
he he..... =)

Har haft både med ridhus och utan och jag måste säga att träningen på vinterhalvåret när det är stenhårt i backen har ridhus varit guld värt.

Denna vinter kommer jag att få åka en bit till ridhus för att hålla igång träningen. Så för min del skulle jag inte klara mig utan ridhus då jag tycker det är så lätt att tappa när det inte är någon snö ute utan bara stenhårt och snorhalt ute. =/

För mig har det inte så stor betydelse just det här med ridhus utan jag rider hellre ut. Detta trots att jag har fyra (4 !!!) ridhus inom 5-10 min skritt. Tycker att det blir för dyrt med att betala ca 1000 kr i HALVÅRET för att bara kunna nyttja det 1-2 ggr i veckan som mest.

Jag skulle älska att ha tillgång till ridhus på skrittavstånd under vissa delar av året. På senhösten när det är kolsvart före och efter jobbet och stenhårt i marken är det mycket svårt att hålla igång hästen, speciellt om man har en "hetpropp" som behöver få jobba av sig ordentligt ett par gånger per vecka. Lösningen för oss har då varit att transportera till ridhus men då tar mina pass minst 4 h (med risk för att dessutom transportera på ishalt underlag) istället för 1,5 h. För att inte missa för mycket familjetid (och för att få plats i ridhuset) har jag då åkt upp efter barnen somnat, d.v.s. åkt 21 och kommit hem 01....
Gör man det 3 ggr per vecka kan man hålla sig för skratt:smirk::cool:
Jag tror inte Stockholmsryttare är mer bekväma än andra, det är väl bara fråga om att de faktiskt lätt kan få tillgång till ridhus även fast de står i privatstall, häruppe är privata ridhus sällsynta utan man får nöja sig med ridskolemaneger. Jag anser dock att hästhållningen där (små rutor) inte är något jag vill utsätta min häst för, jag skjutsar hellre och låter hästen få gå i stora, kuperade hagar i flock.

Jag skulle älska att ha tillgång till ridhus på skrittavstånd under vissa delar av året. På senhösten när det är kolsvart före och efter jobbet och stenhårt i marken är det mycket svårt att hålla igång hästen, speciellt om man har en "hetpropp" som behöver få jobba av sig ordentligt ett par gånger per vecka. Lösningen för oss har då varit att transportera till ridhus men då tar mina pass minst 4 h (med risk för att dessutom transportera på ishalt underlag) istället för 1,5 h. För att inte missa för mycket familjetid (och för att få plats i ridhuset) har jag då åkt upp efter barnen somnat, d.v.s. åkt 21 och kommit hem 01....
Gör man det 3 ggr per vecka kan man hålla sig för skratt:smirk::cool:
Jag tror inte Stockholmsryttare är mer bekväma än andra, det är väl bara fråga om att de faktiskt lätt kan få tillgång till ridhus även fast de står i privatstall, häruppe är privata ridhus sällsynta utan man får nöja sig med ridskolemaneger. Jag anser dock att hästhållningen där (små rutor) inte är något jag vill utsätta min häst för, jag skjutsar hellre och låter hästen få gå i stora, kuperade hagar i flock.

Ja, det verkar vara en allmän uppfattning om att hagarna i sthlm är små, dock inte där jag står och vi har ridhus inom 10 min bilavstånd men ändå verkar det vara många som absolut inte vill stå utan ridhus med 10 m avstånd dvs på gården..... Jag som stått i en hel del stall anser inte att hagarna generellt är små här i sthlm, det kanske är så inne i stan vid ryttarstadion och vid vissa renodlade träningsanläggningar men många stall både sö o norr om stan har bra storlek på hagarna och rider man och håller igång hästen varje dag tycker jag det fungerar utmärkt men visst är det mysigt med stora hagar, på vintern går våra hästar i beteshagarna när dessa frusit men inte under den mest leriga perioden.
Håller helt med om att den period på året då det är is och/eller hårt i marken och mörkt ute så skulle ett ridhus vara mer än önskvärt...

Hur viktigt tycker ni att det är med tillgång till ridhus?
det kan ju vara bra när det är vinter o snöstorm ute, men jag rider helst ute i naturen - mkt roligare!

Vilken är er främsta anledning till att ni behöver ridhus? Är det för er häst skull eller för er egen?
det är väl isf för min egen skull, att jag vill kunna träna hästen när det är vinterstorm ute.. men som sagt, inget som jag faktiskt behöver!

Ni som har tillgång till ridhus, har ni det på hemmaplan eller får ni åka och hur jobbigt tycker ni det är att åka i så fall?
får åka med transport, funkar bra om man ska åka o träna ngn gång i veckan..

grannen har en paddock som jag utnyttjar, vill hellre rida ute än inne. mkt mysigare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym