Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

Sv: Hur Viktigt Är Det Med Ridhus???

Visst skulle det vara skönt att ha ett ridhus hemma, men att slänga ut en mille för att min häst ska ha ett eget ridhus på vintern känns lite overkill. :smirk:

Och jag har heller hästen hemma eller i ett litet stall utan ridhus, än en stor masig anläggning. Min häst tycker inte om såna ställen.

Tar det bara lite lugnare på vintern. Hästen måste ju ändå få vila lite, kan inte rida för fullt hela året, då går dom sönder.....

Jag tycker det är rätt viktigt. Har ridhus där jag står uppstallad, vilket är såå underbart.
Behöver inte rida i regn eller något dåligt väder alls. Innan vi flyttade åkte vi transport hit, iofs tog det bara 5-10 min, men då fick vi ju betala varje gång. Nu ingår det i hyran.

kl

Ridhus kan vara viktigt en kortare period på vintern, när det är stenhårt ute och hästarna knappt kan röra på sig ens i hagen. Och som någon nämnde för träning åretrunt är det ju nästan nödvändigt.

Men annars tycker jag att de olika årstiderna erbjuder omväxlande underlag att rida på som fungerar jättebra!

Vad sägs om kilometerlånga stubbfält med precis lagom svikt? Eller en regning vår/höst, då är grusvägarna mjuka och fina. Om det är en torrare period som juli brukar vara (inte i år) så är ju traktorvägar (gräsvägar mellan åkrar) helt perfekta att rida på.

Jag har en paddock som fungerar i de flesta underlag kan jag tillägga, men oftast rider jag ut.

Vi har inte något ridhus i närheten. På vintern har jag inte tillgång till ridbana heller. Det är skogen som gäller. Men än så länge tycker jag att det är helt OK. Jag tar det lite lugnare på vintrarna. det viktigaste då blir att hålla igång hästen.

Vi har lagt ner rejält med pengar på vår ridbana 30x60....tyvär är den fortfarande på tok för lös:eek::eek:

När den väl fungerar hoppas jag behöva rida väldigt LITE i ridhus. Vi har ett ridhus på skrittavstånd, men just nu är underlaget där på tok för hårt och det är ibland lite väl smutsigt(hästskit o skräp)

Jag trodde under mina hästår i Belgien att jag knappt skulle kunna överleva utan ridhus och SKRITTMASKINEN!!! men det går utmärkt. Älskar att rida ute, är det skitväder blir det lite kortare stund, det är allt. Eftersom hästarna är ute i stora hagar är behovet av skrittmaskin också mindre.

En väldränerad ridbana smäller alltså högre för min del......

Hur viktigt tycker ni att det är med tillgång till ridhus?
Inte det minsta.
Visst det vore trevligt att ha tillgång till nån enstaka gång när vädret är riktigt sunkigt, men nej, jag skulle aldrig betala extra för det.

Jag bor i Norrbotten där det blir neråt -40 vintertid, med 1,5 m snö nästan överallt och det finns inte särskilt många vägar att rida på, då allt är insnöat och det går inte att hålla uppe alla då jag bara rider en häst, en gång om dagen. Jag skulle tycka att det vore skönt med ett ridhus att vara i någon dag i veckan, men det är dock ingenting jag saknar speciellt mycket. Närmsta ridhus finns 8 mil härifrån, och jag tycker inte det är värt att lasta hästen och fara ut på en hal väg när det är kolsvart, då stannar jag hellre hemma.

För mig är ett ridhus på vintern jätteviktigt, annars kan jag inte fortsätta utbilda hästarna och mig själv.På vintern är den tid som jag är flitigast med att träna/utbilda hästarna. På sommaren har man ju skogen och paddocken, då lägger jag även in mkt dressyr/hoppträning i skogsritterna det bruka hästarna tycka vara roligare än att tragla runt för mkt i en paddock sommartid ;)

för mig är det viktigt att kunna träna min häst hela sesången. JUst nu har jag en välfungerande stor ridbana som går att rida på året runt. Den fryser inte och det står aldrig vatten på. DEn veckan det kommer snö härnere kan jag rida på snön och det fungerar bra för mig. Nackdelen är ju om det regnar men jag äger en regnajacka och med den blir jag inte blöt;) Dock vill jag ha möjlighet att rida i ridhus nån gång i veckan men till det kan jag köra min häst i transprten.

så nej krav på ridhus har jag inte men jag måste ha nånstans att träna och tyvärr så är det sällan det finns så pass välskötta padockar som den jag rider i nu.

Hur viktigt tycker ni att det är med tillgång till ridhus? Tycker det beror helt på vilka andra ridmöjligheter man har (paddock, ridvägar, ängar m.m.) men ska man tävla eller träna på högre nivå tycker jag det är en ganska viktigt del... Det är ju bekvämt att kunna rida i alla väder, men mindre bekvämt att behöva trängas med andra och anpassa träningen efter hur andra rider just då...

Vilken är er främsta anledning till att ni behöver ridhus? Är det för er häst skull eller för er egen?Min egen helt klart. Pållarna hade nog hellre gått kvar i hagen och softat om de fick välja:D Men i mitt fall är det mycket bättre underlag i ridhuset än hemma på ängarna där jag rider annars, så det är ju positivt för hästen.

Ni som har tillgång till ridhus, har ni det på hemmaplan eller får ni åka och hur jobbigt tycker ni det är att åka i så fall? Jag har 20 minuters skrittväg till ridhuset, 15 om man travar en bit. Är helt perfekt uppvärmning och nedvarvning. Kan vara lite trist om det är dåligt väder, men å andra sidan vill jag inte köra transport i dåligt väder heller...

Är det värt pengarna man får betala för att ha tillgång till ridhus?Betalar både i pengar och genom att arbeta av på klubben. Är helt klart värt både pengarna och jobbet, även fast jag bara utnyttjar ridhuset 1 gång i veckan...

Personligen så kan jag klara mig utan ridhus - men det är kul att ha valmöjligheten. Om man vill tävla och träna måste man vara mycket mer flexibel med träningsupplägget om man måste anpassa varje ridpass efter väderleken... Lite reflektioner från mig...

Mycket viktigt jag vill kunna hålla igång året runt och oavsett väder. Nu på sommaren är det oxå väldigt skönt att rida inomhus så man slipper alla insekter, plus att det är svalare.

Vilken är er främsta anledning till att ni behöver ridhus? Är det för er häst skull eller för er egen?
För bådas skull. Jag vill kunna hålla igång min häst utan att vädret hindrar mig och jag tror även hästen mår bättre av att kunna hållas igång ordentligt.

Ni som har tillgång till ridhus, har ni det på hemmaplan eller får ni åka och hur jobbigt tycker ni det är att åka i så fall?
I nuvarande stallet har vi eget ridhus, inga lektionsverksamheter så vi har tillgång till ridhuset jämt. I förra stallet var det 10-15 min skirttväg till en ridskola, men där var nästan alltid ridhuset uppatget av lektioner.

Är det värt pengarna man får betala för att ha tillgång till ridhus?
Jag betalar 200 kr/månad för ridhuset (900 kr i kallhyra och då är 200 kr av det för ridhuset) så ja, det är absolut värt det.

Senast ändrad:

För mig är det inte ett dugg viktigt. Jag har naturen och en paddock. Det passar oss bra. Enda gångerna hästen varit i ridhus är när vi varit på kurs som hållits i manege. Men för min del har jag inget behov alls av en manege.

Kapar tråden lite, om jag får..
Jag har alltid haft ridhus och har under vinterhalvåret verkligen känt mig fed-up på att rida där, men det har inte funnits så mkt alternativ. Nu står jag för första gången utan och vet inte riktigt hur jag skall hålla igång honom under vintern. Han kommer gå ute mkt i stora hagar så det känns inte som jag måste rida varje dag men hur gör ni andra när det är mörkt och hårt ute? Rider ni inte alls då eller skrittar ni bara? Är lite nyfiken på hur andra gör..

Hej!

Jag har turen att ha mycket omväxlande miljöer runt stallet och kan rida fullt ut nästan jämt. Om det är stenhårt på vägarna är det ändå oftast ganska mjukt i riktiga skogen- och där får man öva svängar mm runt träd.

Sen underlättar det förstås att pållan vilar vintertid (eller det är tanken iaf, vi har inte riktigt kommmit dit än)..

/ Lavinia, som mycket sällan bara skrittar

Har vi alla blivit så bekväma att vi hellre betalas otaliga tusenlappar om året för att kunna rida inomhus istället för att nyttja naturen???
Eller har det inte med bekvämlighet att göra alls?

Vilken är er främsta anledning till att ni behöver ridhus? Är det för er häst skull eller för er egen?
För min del så är det effektivt när man bekantar sig med en lös häst - men en inhägnad ridbana duger i princip lika bra. På vintern kan det vara bra i riktigt dåligt väder, om man tex har en tränare påväg ut, det blir lättare att samarbeta om man hör och ser varandra (vissa snöoväder är riktigt...). I övrigt kvittar det. För mig är ridhus värt kanske 100:- i månaden av hyran. Skulle jag välja mellan ett med ridhus och ett utan, och hyran skulle skillja 1-200 kr så skulle jag nog ta det med ridhus. Men jag skulle inte betala mer än så. Vårt ridhus har knappt använts på 2 år - lite då och då, vid en helgkurs och när man ska löshoppa eller vissa vinterdagar, men annars föredrar vi naturen som omgivning.

Ni som har tillgång till ridhus, har ni det på hemmaplan eller får ni åka och hur jobbigt tycker ni det är att åka i så fall?
Vi har ett eget ridhus på gården.

Är det värt pengarna man får betala för att ha tillgång till ridhus?
Som jag skrev ovan ca 100kr kan det vara värt, men annars får det vara. Jag använder det max 1 gång i månaden vintertid, och på sommaren inte alls.

Jag har tillgång till ridhus. Kanske en kvarts skrittväg dit. Har aldrig använt det dock.

Vi rider ute i naturen eller möjligen på ridbanan vid stallet. Både hästen och jag trivs bättre ute i regnet än inne i ett trååååkigt ridhus :angel:

hur gör ni andra när det är mörkt och hårt ute? Rider ni inte alls då eller skrittar ni bara? Är lite nyfiken på hur andra gör..

Mörkt? Ja det är det ju på vintern. Men har man pannlampa ser man bra ändå. Och med tonvis med reflexer syns man också.

Hårt? Ja om det är blankis är det ju hårt men med brodd funkar det oftast att rida i skritt och trav i alla fall. Faktiskt värre när det ligger snö ovanpå blankisen för då kan det vara svårt att få fäste med brodden.

Vi rider året runt och på nästan alla underlag. Anpassar farten efter underlaget men oftast kan vi rida i alla gångarterna, eller i vart fall i två.

Vi har ca en mil till ridhus och jag har inget behov av ridhus alls;)

Jo en gång, när det var snöstorm i tre dagar och hästarna inte kunde gå ut för det var så mycket snö så att vi inte kunde öppna dörren tillräckligt för att de skulle kunna komma ut:crazy:

Då önskade jag att vi haft ridhus så att de iallafall hade fått springa av sig...men då hade det varit tvunget att det gick att gå direkt från stallet till ridhuset också:angel:

Beror nog lite på vad man bor!
Här nere i sv skåne är iaf ridhuset min bästa vän på vintern! Ute är det snålblåst och regn varje dag. Lera upp till knäna. Om det eventuellt fryser på blir det så knögligt att man bryter benen av sig. Kommer det snö är den oftast så blöt att man får gigantiska styltor eller om den är torrare lägger den sig här och var i meterhöga drivor, med barmark runt omkring! Uterittmöjligheterna är generellt sett dåliga runt omkring. Bara åker överallt och man kommer aldrig runt någonstans för alla vägar går från stora vägen och slutar vid en gård. Skogen är obefintlig. På ett ställe jag stog frågade jag stallägaren var man kunde rida ut. Hon sa: "rid längs vägen tills du kommer till trädet, tag där vänster så kommer du ner på ridstigen". Det tragiska var att vägbeskrivningen var perfekt, det fanns bara ett träd i sikte!
Det finns inget härligare än en uteritt i gnistrande torr nysnö, men här nere ges de tillfällena bara med några års mellanrum!
Om inte någon redan har märk det, så älskar jag de skånska vintrarna! :D

Jag står uppstallad på en anläggning där det finns ridhus, det ingår i stallhyran att nyttja det, dock använder jag det mycket sällan. Har stått uppstallad där 1 år i november, dess förinan har jag ALDRIG haft tillgång till ridhus, ednast om man vill åka en bit, då kännde man alltid saknaden efter ett ridhus, men nu när jag väl har ett använder jag det MYCKET SÄLLAN, kanske är man van att rida igenom sin häst på det som finns i naturen, har man tillgång till åkrar och tillåtelse att rida på dom fungerar det lika bra, men visst är det ett H*LVETE på vintern, när underlaget är stenhårt, då är det skönt att ha ridhus, och när det dessutom finns upplyst och lä för vinden, för jag kan inte påstå att de är så mycket varmare inne i ridhuset en kall vinterdag. Så, det är mest under den hårda delen av året som jjag nyttjar ridhuset, finns ju inget underbarare än att träna på utomhusridbanan en ljummen sommarkväll. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 128
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar