Hur viktig är ytterskänkeln?

et_flickan

Trådstartare
En fråga som jag alltid ställer mig själv. Har en häst som är svår att svänga i ena varvet och har aldrig tänkt på det där med att använda så mycket ytterskänkel. Men så red jag en värdelös lektion förra tisdagen som inte gick så bra. Hade en häst som låg på innertygeln och som absolut inte tänkte ha nå som hellst kontakt med yttersida öhv.

Men så sa min ridlärare åt mig att enbart rida med ytterskänkel, och ha händerna stilla, bara vinkla handen och vilken reaktion jag fick då, min häst blev otrolig grinig. Vad hände? Fick jag kontakt med henne, kom jag åt henne eller vad sjutton?
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

Ja antingen tar det emot för hästen eller så gillar hon inte att det blir lite krav. Ovan kanske?

Vet inget om hur det är i Ar (eftersom du frågar här på fourmet) men för mej är ytter mycket viktigt och det jag ibland har svårt att vara tydlig med och därför får sämre resultat i ridningen.

Tror många slarvara med det och det är väl delvis för att inte är helt lätt.:crazy:

Öht ytterhjälperna är mycket viktiga.
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

jag rider inte AR så jag vet inte om det är annorlunda, men i annan dressyr är ju ytterhjälperna grundstenen i all ridning....Har ingen tränare påpekat detta tidigare, det verkar lite konstigt?

Om hästen inte är van vid att du får tag i henne på ytter så var det antagligen så ja, att du fick tag på henne. det bör dock bara vara en övergångsperiod, för i längden är det bekvämare för hästen att vara uppe på ytter, och den stärker och balanserar sig på det viset.
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

jag rider inte AR så jag vet inte om det är annorlunda, men i annan dressyr är ju ytterhjälperna grundstenen i all ridning....Har ingen tränare påpekat detta tidigare, det verkar lite konstigt?

Om hästen inte är van vid att du får tag i henne på ytter så var det antagligen så ja, att du fick tag på henne. det bör dock bara vara en övergångsperiod, för i längden är det bekvämare för hästen att vara uppe på ytter, och den stärker och balanserar sig på det viset.

Nej ingen har påpekat det förut. Bara att jag ska ha stöd på yttertygeln och leda med inner. Tycker också att det var väldigt kontsigt när min tränare sa det till mig.

Hon går ju som en banan ibland och när jag la på lite utterskänkel så kändes det som hon höjdes från marken och blev rakare men va sur hon blev :p
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

Precis vad en annan har kommit på:o

Har använt för mkt innersk.
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

Alltså, vi "vanliga" dressyrmänniskor brukar börja rida unghästar genom att vända för bara innertygel. Efter hand kopplar man ihop hjälperna och börjar använda mer diagonala hjälper (innerskänkel mot yttertygel) med inramning på yttersidan och då är ytterskänkeln VÄLDIGT viktig. Utan den kan man inte rida.
Testa att rida en öppna för inner höft utan ytterskänkel. Testa sedan med ytterskänkel. Du kommer att bli förvånad över skillnaden.
Mvh Malin
 
Sv: Hur viktig är ytterskänkeln?

Samma här:o

Och när jag trodde att det var ett överkommet problem hade jag lyckats göra det i alla fall:o Men nu är det fokus här ett tag igen:cool:
 

Liknande trådar

N
Relationer För ett tag sedan fick jag några sår/blåsor i underlivet och efter en hel del googlande kom jag fram till att det troligtvis var herpes...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 077
Senast: naliqa
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 611
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 021
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp