Vad är det du känner?Är ju rätt stressad nu, och det händer nåt fuffens där nere....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det du känner?Är ju rätt stressad nu, och det händer nåt fuffens där nere....
Vad är det du känner?
Är flytningarna gryniga? Svampflytningar är ofta det.Det kliar, gör ont just nedanför klitoris, svider när jag kissar (känns ej som uvi) ser lite svullet ut och mycket flytningar...
Tänker ev svamp annars?
Låter det verkligen som herpes?Det kliar, gör ont just nedanför klitoris, svider när jag kissar (känns ej som uvi) ser lite svullet ut och mycket flytningar...
Tänker ev svamp annars?
Är flytningarna gryniga? Svampflytningar är ofta det.
När jag fick första herpesutbrottet började det med två hårda kulor som gjorde ont som fan, växte till nåt böldliknande som sedan blev blåsor. Jag kunde varken kissa, gå eller sitta utan att lipa.
Du kan ju alltid kika med en spegel och se om det ser ut som en tydlig svullnad, ev blåsa.
Om den andra tjejen hade blåsor när ni hade sexet du beskrev så kan du möjligen ha blivit smittad, men jag tror att risken är liten om hon inte hade ett pågående skov.
Har du nyss ätit pc är det nog risk för svamp, ja. Gå så snart du kan, svullnad och sveda brukar betyda att man gått med det rätt länge.Lite gryniga! Har ju ätit penicillin nyligt så kanske därifrån.
Ska gå in på måndag när det är öppen mottagning och be om gynundersökning då med
Lite gryniga! Har ju ätit penicillin nyligt så kanske därifrån.
Ska gå in på måndag när det är öppen mottagning och be om gynundersökning då med
Jag vet att jag någongång sagt (vid en dålig reaktion...) att det är 30 % risk ungefär att hen redan har det latent. Och som @Alexandra_W skrev, det är mkt lättare att bemöta någon med statistik. Och faktumet att det kan smitta utan att en vet om att hen har det och utan att någon har utbrott gör det lite lömskt. Det vanligaste är tydligen att utbrotten debuterar inom några månader från smittotillfället men det behöver verkligen inte vara så.Tack för alla svar. Är väl bara att ta tjuren vid hornen och klämma fram det vid "lämpligt" tillfälle. Ska försöka hålla det avslappnat, får tänka att det inte är en dödsdom.
Läste att forskare hoppas på att ett botemedel ska finnas på marknaden om ca 10 år, får väl i annat fall avstå dejting fram tills dess
De första åren fick jag också ofta -och alltid vid mens. Och ibland om jag blev sjuk. Jag fick reda på det här med medicin och då blev skoven "lugnare". Men jag vet idag att jag tog dem ofta för sent. Det var min mamma som gav mig iden eftersom hon har munherpes och hon sa att hon var tvungen att ta på momangen om hon kände pirr/smärta i läppen...då kunde hon klara skovet eller få ett mycket mildare. Jag vet jag vid några tillfällen började ta tabletter strax innan mens och genom hela mensperioden utan att ha känningar. Och nu när jag tänker efter så kan det faktiskt vara där som jag började förstå hur jag skulle hantera skoven och medicinen. Även jag har i två omgångar gått på förebyggande långtidsbehandling, med gott resultat. Men skoven kommer ju tillbaka. Jag och min nya partner skulle på semester och då valde jag tex att ta medicin några dagar innan avresa -ta en tablett morgon och kväll under hela semestern för att vara på den säkra sidan.Ang herpes anser jag man ska berätta.
Jag fick ett primärutbrott av könsherpes för ca 2 år sen. Jag fick feber, blåsor i underlivet och smärtan var vidrig.
Jag vet inte var jag fått det ifrån, men det kan tydligen lura utan utbrott LÄNGE efter smittan. Dessutom kan personer vara bärare utan att veta det. Min partner har aldrig haft minsta symptom och det var år sen jag hade sex med någon annan.
Min - då relativt nyblivna - partner freakade helt ärligt ur. Rejält. Sen när han fått lite tid och distans och en jävla massa statistik av mig inklusive insåg att det teoretiskt faktiskt kunde vara han som smittat mig fast han aldrig haft minsta symptom så lugnade han ner sig. Och han är kvar än.
Tyvärr fick jag efter det där första utbrottet upprepade utbrott. Minst varenda jävla mens, oftast nån mer gång emellan. Så dagarna utan symptom var långt färre än de med. Efter ett halvår och oräkneligt antal kurer med korttidsbehandling sattes jag på förebyggande långtidsbehandling. Inga utbrott under 6 månader. Gjorde uppehåll för att se och det tog två månader så började helvetet om. Nu äter jag underhållsbehandling igen. Det minskar smittorisken med. För man kan smitta även när man är helt symptomfri.
Visst är det hyfsat vanligt men att inte berätta och låta folk välja själv. Nä!
Jag vet dock inte hur man berättar. Jag har ju kvar samma partner än. Men tror inte det finns andra sätt än helt enkelt säga som det är. Vara beredd på en reaktion och ge personen tid. Och gärna lite kunskap och statistik. Få personer vet särskilt väl vad herpes innebär.
Jag vet att jag någongång sagt (vid en dålig reaktion...) att det är 30 % risk ungefär att hen redan har det latent. Och som @Alexandra_W skrev, det är mkt lättare att bemöta någon med statistik. Och faktumet att det kan smitta utan att en vet om att hen har det och utan att någon har utbrott gör det lite lömskt. Det vanligaste är tydligen att utbrotten debuterar inom några månader från smittotillfället men det behöver verkligen inte vara så.
Gå och ta reda på om det verkligen är herpes först,jag tycker inte det låter som herpes.För ett tag sedan fick jag några sår/blåsor i underlivet och efter en hel del googlande kom jag fram till att det troligtvis var herpes. Symptomen stämde in och med tanke på hur pass vanlig viruset är kändes det inte så osannolikt. Har väl inte tänkt så mycket mer på det sedan dess.
Nu har jag haft en första dejt med en kille och vi har bestämt oss för att ses igen. Och ja, förr eller senare lär man ju hamna i säng
Så min fråga är - hur sjutton berättar man för en potentiell partner att man troligtvis har herpes? Trots att över hälften av befolkningen tros bära på någon form av herpesvirus känns det så otroligt stigmatiserat. Hur gör alla andra?
Skulle känna mig så ratad och värdelös om han väljer att avsluta kontakten på grund av detta Men skulle inte med gott samvete kunna undanhålla det heller, så berätta måste jag ju.
Hur lägger man upp det på bästa sätt? Ni som har varit i samma situation - vad fick ni för reaktion?
Du kan ha det utan att veta detE du dum eller? Jag hade aldrig legat med någon som har herpes. Livrädd för att få det.
De första åren fick jag också ofta -och alltid vid mens. Och ibland om jag blev sjuk. Jag fick reda på det här med medicin och då blev skoven "lugnare". Men jag vet idag att jag tog dem ofta för sent. Det var min mamma som gav mig iden eftersom hon har munherpes och hon sa att hon var tvungen att ta på momangen om hon kände pirr/smärta i läppen...då kunde hon klara skovet eller få ett mycket mildare. Jag vet jag vid några tillfällen började ta tabletter strax innan mens och genom hela mensperioden utan att ha känningar. Och nu när jag tänker efter så kan det faktiskt vara där som jag började förstå hur jag skulle hantera skoven och medicinen. Även jag har i två omgångar gått på förebyggande långtidsbehandling, med gott resultat. Men skoven kommer ju tillbaka. Jag och min nya partner skulle på semester och då valde jag tex att ta medicin några dagar innan avresa -ta en tablett morgon och kväll under hela semestern för att vara på den säkra sidan.
En jävligt trist virus att ha - men jag har lärt mig att leva med det. Och som sagt, jag tar på direkten vid minsta lilla kli. Ibland kan det ju klia mellan benen utan någon orsak. Jag chansar inte utan tar medicin.
Jag har haft herpes runt munnen sen jag var liten och i 20 års åldern fick jag det även där nere, har du herpes kommer du få extremt ont ,extremt, det går inte kissa inte sitta och dessutom får man oftast feber. Låter mer som du har svamp.
Jag har haft ungefär 10 olika sexpartner efter detta och ingen av dessa har fått något herpesutbrott. Flera av dom här jag varit tillsammans med i över ett år.
Jag har heller inte haft något mer herpesutbrott sen det första.
E du dum eller? Jag hade aldrig legat med någon som har herpes. Livrädd för att få det.
Ja jag pratar just om det första utbrottet. Det missar man Inte.Det är bara primärutbrottet, dvs det första, som brukar ge feber och svåra smärtor. Efterföljande utbrott kan man ha nästan symptomlösa eller med mkt mindre symtom. Man kan ha även både första och efterföljande utbrottet med i princip inga symptom. Så även om jag med tror det personen beskriver är svamp så kan man INTE utesluta herpes bara för att man inte har superont och feber. Tack och lov.
Ja jag pratar just om det första utbrottet. Det missar man Inte.