Hur veta vad som är socker???

Sv: Hur veta vad som är socker???

Du måste kryssa i särskilt att du vill ha sockeranalys, dom gör inte det automatiskt.

Den har ett sockerinnehåll på 20% TJUGO PROCENT!!!! :eek: :crazy: Jag har varit i kontakt med dem, först visste de inte men sedan fick jag reda på att det var hela 20% socker. Det är sjukt mkt, en fånghäst skall ha max 10% socker!!

Okej, men det är iallfall inte alla som gör det så det kan ju vara bra att veta.

Den har ett sockerinnehåll på 20% TJUGO PROCENT!!!! :eek: :crazy: Jag har varit i kontakt med dem, först visste de inte men sedan fick jag reda på att det var hela 20% socker. Det är sjukt mkt, en fånghäst skall ha max 10% socker!!

Allmänt svar!

Det är inte så konstigt att folk säger att hästarna älskar Salsa Naturell Grön!

Jag tror att man kan göra en amatörmässig bedömning av sitt grovfoder bara genom att smaka på det själv, smakar det sött så är det nog ganska mycket socker, en del kobönder gjorde så förr, de ville har mycket socker i grovfodret!

Det är väl inget konstigt i att hästar älskar gräs? Det har i alla fall jag aldrig funderat två gånger över, det är ju vad de är konstruerade att äta.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men är det inte skillnad på socker och socker?

Sockret i betfor, melass etc är sammansatta sockerarter som inte tas upp av kroppen lika fort som t.ex. fruktan - som är den sockerart som finns i bland annat spätt gräs. Ska man hitta det bästa "sockerfria" alternativet bör man nog också veta vilken form av socker det är som menas. Som Natasja skrev - melassfritt innebär inte sockerfritt eftersom lusern innehåller socker, helt enkelt för att det är en växt. Så har jag uppfattat det i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel!

Ja, det är skillnad på socker och socker. Det socker som är farligt för en häst som är insulinresistent (IR) är glukos. Glukos är blodsocker och det krävs insulin för att cellerna i kroppen ska ta upp glukos som sedan kan användas som energi. Hos en IR-häst fungerar inte samspelet mellan insulin och glukos normalt utan hos dessa hästar krävs det mer insulin för att transportera glukos in i cellerna. IR-hästar har därför en hög insulinhalt i blodet och det är den höga insulinhalten som kan orsaka laminitis/fång.

De andra sockerarterna som finns i ett grovfoder är fruktos och sukros. Fruktos kan visserligen i viss omfattning omvandlas till glukos men detta är en lång och krånglig biokemisk process. Fruktos har därför ett lågt glykemiskt index och ger inte upphov till någon nämnvärd blodsockerhöjning.

Sukros är en disackarid och består av en glukos- och en fruktosmolekyl.

Totalt sett så innehåller sockret i ett svenskt grovfoder (gräshö) ca. 50% glukos. Innehåller ett hö t.ex. 10% socker så är glukoshalten således endast 5%.

Stärkelse består av kedjor av glukosmolekyler. Stärkelse sönderdelas till glukosmolekyler av enzymet amylas och tas upp i hästens tunntarm. Innehåller ett hö t.ex. 10% stärkelse så är glukoshalten 10%. Man kan därför säga att stärkelse i princip är dubbelt så farligt som socker i ett gräshö för en IR-häst. Ett gräshö innehåller dock väldigt lite stärkelse eftersom gräs lagrar energi i form av fruktan. Det är endast fröställningen som innehåller någon stärkelse.

Fruktan är ingen sockerart utan en polysackarid. Fruktan består av kedjor av fruktosmolekyler. Hästen har inte enzymer som kan sönderdela fruktan utan fruktan är en fiberfraktion som bryts ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Slutprodukten är kortkedjiga fettsyror. Fruktan innehåller inte glukos (bortsett från en enda glukosmolekyl i ena änden av fruktoskedjan) och ger inte upphov till någon höjning av blodsockernivån eller någon insulinproduktion och är därför i princip helt ointressant för en IR-häst.

Lusern är en baljväxt. Baljväxter lagrar energi i form av stärkelse. Lusern kan därför innehålla betydligt högre halter av stärkelse än gräshö. Sockerinnehållet i lusen är dessutom annorlunda än i gräshö. Sockret i lusern består av 75% glukos och 25% fruktos.

Är lusern farligare för en IR-häst än ett gräshö? Man kan inte svara på den frågan utan en analys av socker- och stärkelsehalten. Man ska dock ha klart för sig att om man ska göra en riktig jämförelse så måste man ta hänsyn till den högre glukoshalten i det socker som finns i lusern. Lusern som innehåller 8% socker är precis lika farligt som ett gräshö som innehåller 12% socker för en IR-häst.

Nu har jag aldrig tagit någon sockeranalys från ett svenskt företag (blir billigare att skicka till USA), men på mina provsvar står det uppdelat i stärkelse, WSC (vattenlösliga sockerarter) och ESC (enkla sockerarter).
Om jag nu inte säger helt fel är det stärkelse och WSC man brukar ta hänsyn till.

Nej, det som är intressant för en IR-häst är summan av ESC + stärkelse. ESC är socker medan WSC är socker + fruktan och fruktan ger inte upphov till någon insulinproduktion, se mitt förra inlägg.

Har nu letat lucernfoder till min fånghäst, och kikat på lucern (som jag vet att hon brukar äta!).
På Kraffts står att det innehåller melass, vilka andra finns? Och HUR utläser jag sockermängden???
Står ju inte angivet på i princip något foder, är det stärkelsen (som iofs inte ALLS nämns på Krsaffts lucern..mm

Varför vill du ge lusern till din “fånghäst”?

Om du ger ett foder som saknar analys av socker- och stärkelsehalten tar du en onödig risk. Har du analys av ditt grovfoder? Om detta innehåller mindre socker än 80 g/kg Ts så ge detta istället. Är sockerhalten högre så kan du skölja bort en del av sockret genom att blötlägga det före utfodring. Är sockerhalten riktigt hög så hjälper inte ens detta. Då får du försöka hitta ett annat grovfoder.

TACK SpaderÄss, det där ska sparas! :bow:

För övrigt - då har jag alltså gjort rätt som letat kraftfoder med så lite stärkelse som bara möjligt till en av mina damer som blir dålig i magen av vad jag antagit varit för stärkelserikt foder... bör jag oroa mig för att hon utvecklar en insulinresistens? :crazy:

Problemet är ju att hon har ett dräktigt fullblodssto som redan är mager i utgångsläget samt kräsen/dålig på att äta. Hon måste ju försöka få i hästen näring!

Jag har svårt att se att ett "vanligt" grovfoder kommer att räcka för att fylla behoven hos denna häst när dräktigheten framskrider! Hade det varit min häst hade jag letat reda på det mest koncentrerade grovfoder jag kunde hitta med lågtt sockerinnehåll och högt i näring! Finns inte det hemma så får man nog bita i det sura äpplet och skaffa fram det på något sätt. Och troligtvis måste det kompletteras ändå med något mer.

Jag håller helt med om sockret, det bör kollas och minskas ner så mycket som möjligt.

Jag avvundas verkligen inte TS situation, men jag har redan varit i den själv en gång.

Just det, det är i den andra tråden det står om vad det är för häst. :)

Läs gärna den Spader och kom med dina tankar och förslag!

För att veterinären rekommenderade det...Ifall hon nu inte får upp hullet på enbart hö, hon är enormt sår att få hull på, enda sättet innan har varit en hög krafftfodergiva, samt lusern.

Ska ma alltså skicka analys på varenda lusernbal man köper, känns ju som att det kommer att kosta skjortan....:crazy:

Det finns schablonvärden. Vill minnas att lucern inte varierar så mycket i socker (eller om det bara är ännu en av alla skrönor..).
Kontakta tillverkaren och hör om de har analys på senaste partiet!

Problemet är ju att hon har ett dräktigt fullblodssto som redan är mager i utgångsläget samt kräsen/dålig på att äta. Hon måste ju försöka få i hästen näring!

Det stod ingenting om att det rörde sig om ett dräktigt fullblodssto. Det är ju betydligt lättare att ge råd om den som startar tråden lämnar så mycket information om sin häst och andra förhållanden som möjligt.

Dräktighet är ett metaboliskt stressartat tillstånd som i sig självt kan leda till insulinresistens. Vilket slags fullblod är det? Araber tillhör de raser som är predestinerade för IR medan engelska fullblod sällan blir IR.

Man får helt enkelt göra en foderstatsberäkning utgående från en analys av sitt grovfoder och se vad som eventuellt fattas. Dräktighet ökar energibehovet särskilt mot slutet av dräktigheten då fostret växer fort. Behöver man tillföra extra energi så skulle jag rekommendera melassfri betfiber och/eller riskli. Båda dessa foder har lågt glykemiskt index. Behöver man tillföra extra protein så skulle jag rekommendera potatisprotein. Sen är det även viktigt att hon får tillräckligt med mineraler, vitaminer och fettsyror både för hennes egen hälsa och så att fölet får en god start här i livet.

SpaderÄss: Nej och om du hade läst inlägget under hade du sett:

Just det, det är i den andra tråden det står om vad det är för häst. :)

Läs gärna den Spader och kom med dina tankar och förslag!

Tråden heter Fodra mager fånghäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar