Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du måste kryssa i särskilt att du vill ha sockeranalys, dom gör inte det automatiskt.
Den har ett sockerinnehåll på 20% TJUGO PROCENT!!!! Jag har varit i kontakt med dem, först visste de inte men sedan fick jag reda på att det var hela 20% socker. Det är sjukt mkt, en fånghäst skall ha max 10% socker!!
Fast, jo, jag tror faktiskt att eurofins inkluderar socker i sin "vanliga" grovfoderanalys nu.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men är det inte skillnad på socker och socker?
Sockret i betfor, melass etc är sammansatta sockerarter som inte tas upp av kroppen lika fort som t.ex. fruktan - som är den sockerart som finns i bland annat spätt gräs. Ska man hitta det bästa "sockerfria" alternativet bör man nog också veta vilken form av socker det är som menas. Som Natasja skrev - melassfritt innebär inte sockerfritt eftersom lusern innehåller socker, helt enkelt för att det är en växt. Så har jag uppfattat det i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel!
Nu har jag aldrig tagit någon sockeranalys från ett svenskt företag (blir billigare att skicka till USA), men på mina provsvar står det uppdelat i stärkelse, WSC (vattenlösliga sockerarter) och ESC (enkla sockerarter).
Om jag nu inte säger helt fel är det stärkelse och WSC man brukar ta hänsyn till.
Har nu letat lucernfoder till min fånghäst, och kikat på lucern (som jag vet att hon brukar äta!).
På Kraffts står att det innehåller melass, vilka andra finns? Och HUR utläser jag sockermängden???
Står ju inte angivet på i princip något foder, är det stärkelsen (som iofs inte ALLS nämns på Krsaffts lucern..mm
Problemet är ju att hon har ett dräktigt fullblodssto som redan är mager i utgångsläget samt kräsen/dålig på att äta. Hon måste ju försöka få i hästen näring!
Just det, det är i den andra tråden det står om vad det är för häst.
Läs gärna den Spader och kom med dina tankar och förslag!