Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala" hästar men jag ser ändå ingen anledning att i onödan mosa i dem socker eller stärkelse. Särskilt inte de av ponnyras etc, som i sig är lite predisponerade för problem.
Nu står jag med en strax 7-månaders fölis. Har bra grovfoder med hög kvot, men vill lägga på kraftfoder tills jag är säker på att han äter tillräckligt med grovfoder för att täcka sina behov. Har ju lite svårt säga säkert hur mycket han äter ute, men jag är tveksam om han ger sig tid att äta så mkt han skulle behöva ute. Inne äter han som en liten maskin, men tror som sagt han inte äter samma mängd ute.
Jag har i modern tid inte behövt ge kraftfoder annat än lite lucern för att blanda mineraler och tillskott i, så det är vad som finns hemma. Men jag vill inte ge lillknatten blöt mat då jag har kallstall och risken är det fryser innan han petat i sig allt. Hos uppfödaren har han ätit musli från Spillers men det går inte få tag på här. Han "äter allt" (utom pelletsmineraler
) så byta foder är knappast problem.
Kollade Kraffts sortiment då det är lättast att få tag på här. De har ju musli grön/protein, som värdemässigt ser bra ut. Men den innehåller 30% stärkelse... Och där blev jag nojig. Kanske i onödan?
Pappa till den lilla är welshponny, och mamman är halvblod med 50% fullblodsinslag, dvs knatten är 50% welsh, 25% SWB och 25% fbl. Men med så mkt ponnyblod gör den där stärkelsen mig nojig. Men är jag överdrivet skräckslagen eller hur hade ni andra resonerat?