Hur veta vad som är socker???

Sv: Hur veta vad som är socker???

Nej hästar föredrar sött foder om de får välja, det är ju "godis".

Kathy Watts på safergrass har gjort försök där det framkom att hästar föredrog gräs med högre sockerhalt, tex så betade de helst i solen och inte i skuggan, där sockerhalten ju är lägre.

Det innebär att rent sockermässigt så skulle det vara tryggare att ge melasserad lusern än Salsa. Även om man räknar in stärkelsen som brukar ligga runt 3%. Melasserad betfor är också bättre, eftersom melass ju inte består av bara socker, sockerhalten är ca 50%.

Mao, Salsas gräspellets är något av det sämsta man kan ge en fånghäst, på linje med tex havre.

Spaderäss; Går det att köpa rent potatisprotein?

Jag ger potatisprotein i år i stället för soja som inte rent miljömässigt är så bra.
Mj 13 och smrp 685 :) Kommer från kvarnby precis som den omelasserade lusernen.
Dammar som sjutton men jag blöter både det och lusernet så konsistenten blir som smulpajsdeg, grynigt liksom:) Hästarna älskar blandningen och slickar omsorgsfullt rent sina krubbor.

Senast ändrad:

Potatisprotein brukar finnas bland grisfoder på granngården, men det är givetvis samma som ges till häst.

Nyfiken; varför potatisprotein? Är det inte hög kolhydrathalt i det? Eller funkar det bra som hästfoder om man vill ha en foderstat som passar sockerkänsliga hästar?

Är ingen expert men kolhydrater är väl ett samlingsnamn för stärkelse, olika sockerarter och fibrer?
Potatisprotein är en restprodukt efter det att man tagit tillvara stärkelsen, så pp är däremed stärkelsefritt.
Tror inte heller att det förekommer socker men någon annan som har bättre koll får gärna rätta mig.
Det har däremot ett bra lysinvärde, vilket ska vara väldigt bra också.

Sen med tanke på transporter, skogsskövling och genmodifiering när vi pratar soja så vinner pp över sojan i alla avseenden tycker jag:)

Tack för svar! Jo, kolhydrater är ett samlingsnamn, men jag visste inte vad potatisprotein var för något- och nu vet jag!:laugh: Låter som ett intressant foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar