Hur veta vad som är socker???

Texaz

Trådstartare
Har nu letat lucernfoder till min fånghäst, och kikat på lucern (som jag vet att hon brukar äta!).
På Kraffts står att det innehåller melass, vilka andra finns? Och HUR utläser jag sockermängden???
Står ju inte angivet på i princip något foder, är det stärkelsen (som iofs inte ALLS nämns på Krsaffts lucern..mm

Sv: Hur veta vad som är socker???

Melass ÄR ju i princip socker. Så köp ett lusern utan melass och med så högt proteinvärde du kan hitta.

Vitafor Lucern (Kvarnbyfoder) är utan melass och tidigt skördad därav högt innehåll av protein (150 smb rp)! Jag köper hel eller halv pall och får det hemkört!

Jag tror inte att man analyserar socker och stärkelse i lucern för det kan skifta ganska mycket och man skulle få göra alldeles för många analyser för att få korrekta svar för varje enskilt parti/säck!
Hö till exempel kan skifta ganska mycket i socker beroende på om du slår det på morgonen eller mitt på eftermiddagen samma dag!
Det är dock inga jättemängder av stärkelse och socker i lucern!

Enligt en norsk site är det ingen stärkelse i lucern och ca 10% socker!

Sen är det ju så att själva lucernen innehåller ju socker den också men det är ju olika mängd från parti till parti så antingen får man analysera eller om man inte har en extremkänslig häst hoppas på det bästa.

TS: Nästan allt som man ger till hästarna innehåller socker. Det du ska akta dig för är melass vilket är högkoncentrerat socker. Men det bästa är att maila foderföretagen och be om sockeranalys (om det inte står på säcken). Jag har en förhoppning om att alla företag ska börja ha med sockeranalysen på sitt foder om tillräckligt många mailar och efterfrågar det.

Höet kan du skicka in på analys det också.

Men vart hittas dessa foder???

Kvarnbyfoder kanske jag kan komma åt, men här finns inte så många foderleverantörer...:crazy:

Jag ger min Green Power alfalfa. Ett lucernhack som innehåller sojaolja. Det finns även Green Power lucern, men den innehåller melass så se noga till att du köper rätt! Dangrönt är det som tillverkar dessa.

Kan du få tag på Salsa har du Salsa Naturell Grön har de ett melassfritt alternativ. De skriver så här om produkten:
---
Salsa Naturell Grön är en naturprodukt helt fri från tillsatts av melass. Den hetlufttorkade Pelletsen består till 100% av tidigt skördat Halländsk vall.
Ett bra val när du vill komplettera med ett pris- värt proteinfoder i din foderstat. Kan utfodras torrt eller uppblött.
---
160 gr smrp

Kan du få tag på Salsa har du Salsa Naturell Grön har de ett melassfritt alternativ. De skriver så här om produkten:
---
Salsa Naturell Grön är en naturprodukt helt fri från tillsatts av melass. Den hetlufttorkade Pelletsen består till 100% av tidigt skördat Halländsk vall.
Ett bra val när du vill komplettera med ett pris- värt proteinfoder i din foderstat. Kan utfodras torrt eller uppblött.
---
160 gr smrp

Salsa Naturell Grön deklareras med 20% socker!

Den är så gott som livsfarlig till fånghäst med sitt höga sockerinnehåll och är tidigt skördat gräs inte lusern.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men är det inte skillnad på socker och socker?

Sockret i betfor, melass etc är sammansatta sockerarter som inte tas upp av kroppen lika fort som t.ex. fruktan - som är den sockerart som finns i bland annat spätt gräs. Ska man hitta det bästa "sockerfria" alternativet bör man nog också veta vilken form av socker det är som menas. Som Natasja skrev - melassfritt innebär inte sockerfritt eftersom lusern innehåller socker, helt enkelt för att det är en växt. Så har jag uppfattat det i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel!

Åh nu såg jag att produkten som Natasja kommenterade inte är lusern över huvud taget... man får vara noga med att läsa analysgarantier och innehållsförteckningar :)

(Lite OT - varför skiljer en tillverkare på lusern och alfalfa på sina foder? Det är väl samma växt..?)

Var bor du? Kvarnen i Romme har spannex lucern, den bästa och billigaste om du frågar mig...

Kolla på nätet och sen kanske du kan diskutera med din foderleverantör om de skulle kunna tänka sig bli återförsäljare. Annars kanske du kan höra med foderföretagen om de skulle kunna göra någon lösning för dig.

Tack för alla svar!

Har kollat och det verkar som att en av mina leverantörer kan få hem både spannex och kvarnby!:laugh:

Undrar dock ännu hur man ska utläsa hur mycket socker ett foder inehåller???

Det krävs sockeranalys för det, något som sällan redovisas.. Annars får man läsa innehållsförteckning och lära sig vilka fodermedel som är sockerrika.
Tex ska melass i alla dess former undvikas.

Men på t ex höanalyseer, är det enbart stärkelsen men tittar eller är det specat VAD som är socker?

Har inte fått svar på mona analyser ännu...

Nu har jag aldrig tagit någon sockeranalys från ett svenskt företag (blir billigare att skicka till USA), men på mina provsvar står det uppdelat i stärkelse, WSC (vattenlösliga sockerarter) och ESC (enkla sockerarter).
Om jag nu inte säger helt fel är det stärkelse och WSC man brukar ta hänsyn till.

Men om enbart stärkelse angivs, eller inte ens det, HUR vet jag då hur mycket sockerarter fodret innehåller?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar