Hur veta när det är dags att börja fölvaka?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare enola
  • Startdatum Startdatum
E

enola

En kompis till mig har ett sto på foder som ska föla nu i dagarna. Hennes ägare har ganska många hästar och stor erfarenhet av fölning, hon tar bra hand om sina hästar men verkar inte alltid ha så bra koll på dem.
Vi har försökt få reda på när det ska vara dags men av någon anledning har hon och hennes syster räknat olika så vi har fått olika bud; 20 april och 10 maj. I vilket fall som helst borde det ju snart vara dags.
Juvret är välfyllt och har varit under ett par veckor, inga vaxproppar dock, och mjölken är fortfarande genomskinlig. Enligt ägaren har stoet haft vaxproppar ibland och ibland inte, ibland har mjölken varit vit, ibland inte. Bäckenbanden är väldigt slappa men jag är osäker på hur de ska kännas när de släppt helt.
Vulvan är slapp och slemhinnorna röda, hur tidigt blir de det och hur brukar det se ut strax innan fölning?
Funderar också på hur stor risk det är att det sätts igång av rörelse. Hon lyckades nämligen rymma idag, hästskrället, och sprang ett par kilometer. Jäkla häst, jag var livrädd men hon var hur nöjd som helst.

Men i alla fall, tycker ni att det är dags att börja vara hos henne på nätterna, eller finns det några säkra tecken att invänta? Efter vad jag har förstått på ägaren brukar hon föla i hagen (antagligen under dagtid eftersom hon står inne på nätterna där också) och att hon brukar sköta det själv. Det är också vad hon sagt till min kompis, att det är inget att oroa sig för, hon sköter det själv. Men det vågar man ju verkligen inte förlita sig på :S

Sv: Hur veta när det är dags att börja fölvaka?

Det är sant, det ska man verkligen inte förlita sig på! Dessutom har vi en lagstiftning som säger att fölningar ska övervakas.

Mitt sto satte igång sig själv vid sin andra fölning. Jag släppte henne lös i ridhuset för att hon skulle få springa om hon ville. Hon är en väldigt energisk häst och jag vill ge henne möjligheten att rasa av sig på säkert underlag ifall hon vill. Hon började galoppera och bockade på långsidorna så baken stod rätt upp i luften. Prick klockan 19 gick vi ut ur ridhuset och 21.50 var fölet fött.

Tack för svaret!

Tycker du att det är dags att börja vaka på nätterna då? Vi (ja, framför allt min kompis då, eftersom hon har hästarna där hon bor) har naturligtvis koll på henne under resten av dygnet men har än så länge inte varit hos henne på natten. Känns som om det är dags att börja vara det...

Jag är inte rätt person att fråga, första fölet vakade jag 28 nätter på, andra 6 och tredje 16 nätter:D

Haha, okej. Antar att man får försöka känna sig fram litegrann. Men det är ju så SVÅRT, ingen av oss har varit med vid fölning tidigare. Jag har suttit och läst allt jag kommit över men man känner sig inte mycket mer förberedd för det.
Nåja, i morgon blir det nog att tillbringa natten i stallet :)

Tydligen borde vi vakat redan i natt, för när min kompis kom ut till stallet tidigt i morse stod ett litet stoföl där!
Lyckligtvis hade allt gått bra, men det känns ju för bedrövligt att inte ha varit med.
Men vad lurigt det är, igår var hon inte annorlunda än hon varit den senaste veckan, eller t.o.m. två senaste. Vi har kollat mjölken flera gånger/dag och den var ff likadan, juvret kändes likadant etc.

Nåja, huvudsaken är ju att duktiga Dina har fått sitt fina föl och att båda är friska!
Men nästa gång jag har ett dräktigt sto ska jag fasen hänga i stallet dygnet runt från dag ett! ;)

Nu gick det ju bra iallafall men jag brukar använda kalktesten från Kerstin Darenius. Då testar man mjölken och vet när den är klar för fölning. Förra året vakade vi två nätter och han kom ut natt nr 2. Vi "visste" alltså ganska väl när det var dags och behövde inte vaka veckovis i onödan. Jag kommer aldrig att våga göra nåt annat än att vaka, fjolårets föl fick dras ut av två personer, hade aldrig gått utan hjälp... många nöjer sig med att titta på mjölken, när den blir grumlig/gråvit/vit är det dags inom en snar framtid.

Grattis till fölis!

Blir lite nyfiken här; hur får man tag på ett sådant kalktest? Och räcker det med en droppe mjölk för att testa? Har nämligen en förstagångsföderska med det mest stenhårda, svullna juver jag har skådat under mina år med fölston men det går inte att få fram någon mjölk alls ännu. Men jag inbillar mig att hon kommer att släppa åtminstone någon droppe om en dag eller två ...

Hej. Jag är i exakt samma läge idag som ni var i er beskrivning. Så därför undrar jag hur har det gått? Har fölet kommit? Hur långt efter i så fall? Var ni där? Gick allt bra?

Nu såg jag alla svaren! Stort grattis till fölisen! Jag tror nog jag ska börja vaka! :D

Oj, har inte kollat tråden på länge. Tack för grattisar! :)

Kalktest lät smart, det hade jag inte hört talas om. Vi kollade mjölken flera gånger om dagen de sista veckorna men den hade inte förändrats på kvällen innan hon fölade. Lurig dam det där.

Jag är så oerhört glad att allt gick bra, kan inte låta bli att tänka på allt som kunde hänt...

Fannymamma, hur har det gått för dig?

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 148
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 611
Senast: ponniplutt
·
Avel Vi har ett fölsto som vi måste ta bort, antagligen ganska snart. :cry:Vid sin sida har hon ett 12 dagar gammalt föl. När som helst (typ...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: ameo
·
  • Låst
Avel Mitt lilla sto har gått över med en dryg vecka. Hon ska få sitt fjärde föl med samma hingst. Jag köpte henne för två månader sen...
Svar
1
· Visningar
1 127
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka