Sv: Få sto att acceptera ett extraföl?
kl
Förra året tog vi ett föl till amman även om jag hade i normal fallet föredragit att man flyttar på stoet då denne är mindre infektionskänslig o.dyl.
Men i vårt fall stod fölet 4-5mil bort och hade förlorat sin mamma under dagen, han var då 2v ungefär. Stoet stod fortfarande och sparkade på sitt föl och hade ingen som helst tanke på att lämna honom, vi hade aldrig fått in den märren i en trailer eftersom hon inte insett att hennes var död ännu.
De kom med fölungen, fick efterbörden att smörja in han i inne i trailern medan jag och en annan gick på en kort promenad med stoet, när vi kom tillbaka hade dom plockat ur den döda fölungen ur lösdriften och ställt in den nya.
Stoet köpte det rakt av även om hon såg aningens förvirrad över att hon var borta i några minuter och han stod upp och levde helt plötsligt.
Stoet fick vicks i snoken för att inte känna lukterna riktigt.
Hon var en kanon mamma även om hon höll honom kort och såg frustrerad ut över att det var sån fart på han
Han tyckte dock inte att hon var hans morsa eftersom han ju var van vid sin egen utan hade henne mest som mjölkbar men det gav sig och det funkade utmärkt.
Om ni ska föra ihop henne med det fölande stoet så hade det väl varit att föredra att ställa in det nya fölet i boxen så snart som möjligt så hon aldrig fattar att hon bara fått ett? Eller hur gör man?
Men man måste ju så klart hålla koll på mjölken, kanske är bra att se till att den äldre ungen är mätt innan den kommer in.
Kompisen fick en adoptiv unge till sin märr förra året, märren åt otroliga mängder mat och fölen stödfodrades hela di perioden. Har för mig att de även fick mjölkersättning i början, tror fölfodret blöttes upp i mjölkers.