Få sto att acceptera ett extraföl?

Sv: Få sto att acceptera ett extraföl?

Eftersom det stoet som är på gång att föla (Fast hon verkar ha ångrat sig lite när det blev dåligt väder) helst ska semineras om i år, söker vi nu efter en amma.

Lycka till, håller tummarna för att det går bra! Vi hade ett sto i stallet förra året som fick en adoptivson och det gick hur bra som helst. Ändå skilde det en vecka från det att hennes unge dog vid födseln tills dess att det moderlösa fölet kom hit. Det räckte med parfym i näsan på stoet och på fölet så gick det utan problem. Nu är det visserligen ett väldigt mammigt sto så det hade nog nästan gått utan parfym också, hon saknade helt klart något att ta hand om när hennes egen unge dog.

Varför lägger man ut ammor på ammajouren om man inte kan tänka sig att flytta på stoet?

Ja du det undrar faktiskt jag med. Var ingen tvekan om här att stoet skulle komma till oss. Är ju faktiskt så att fölungarna är känsligare för att byta miljö än ett sto.

För att man kanske kan hjälpa nån ändå?

/Migo
vars supermammiga märr lätt skulle adoptera föl även utan att själv ha förlorat. Hittils i år har hon försökt adoptera en hund...
För några år sedan så var det en gammal gunghäst som tvingade på sin modersinstinkt...

Varför lägger man ut ammor på ammajouren om man inte kan tänka sig att flytta på stoet?

För en som är nyfödd så kanske det är bättre att den får en amma som har råmjölk anpassad för miljön den står i.

Men..tja..jag vet inte.
Borde ju i och för sig också vara enklare om mamman står kvar då man kan använda efterbörd m.m. för att lura henne att ta nya ungen.

Vi har ju använt oss av båda metoderna och det har fungerat.
Däremot höll det på att gå åt skogen när vi försökte att få en nyfölad att ta en till.
Hon blev så frustrerad att hon blev arg på båda.

AM

Nej, jag vet inte heller. Vi vill ju såklart verkligen få tag i en amma och självklart är det fint att folk kan tänka sig att upplåta sina ston till det. Men om det inte funkar då? Jag fraktar mitt lilla föl i kanske 40 mil sedan får jag frakta den vidare till nästa amma, eller hem igen. Tänker också på hovvård, jag vill ju ha en rättställd unge. Mina fördomar gör också att jag blir orolig för att min unge ska förvandlas till en trädgårdsuppfödning om sto med föl ska gå hemma hos halvblodsmatten med första fölet i hagen. Jag vill veta att mitt föl får rätt hovvård och avmaskning och får komma ut på bete med fölkompisar. Jag vill veta att stoet fodras ordentligt och inte rids under tiden tex.
Jag undrar också om stoägaren fattar vilket stort jobb det kan vara att få stoet att acceptera fölet. Om stoet kommer hit är det ju JAG som gör jobbet. Jag tar ju även alla kostnader för stoet tills fölet är avvant, så för stoägaren bör det vara en fördel. Ska stoet semineras om ombesörjer vi självklart det också.

Vi har hittat en travmärr i Uppsala, som är skadad efter fölning och tidigast får flyttas på mådag. De mjölkar henne och håller igång juvret. Om Hillan fölar innan dess, eller vi får tag på en annan amma innan dess, så försöker vi med Hillan/nya amman. Annars KÖPER vi travarmärren och hämtar hit henne på måndag.
Jalusie äter väldigt dåligt, men är pigg nog att gå omkring, och har fortfarande mjölk.

Jag föredrar också att stoet flyttas, just pg det du skriver. Det är oerhört mkt arbete första dagarna och man slipper kuska runt med en nyfödd som inte vare sig har den rätta balansen och som förmodligen fått en tråkig start i livet. Jag tror också att det är lättare att få ston att acceptera ett annat föl om de hamnar i en annan miljö än den gamla vanliga där det egna fölet dog.
Jag har varit delaktig i ett antal amma-fall och i alla har stoet kommit till fölet.

Lycka till!

kl

Förra året tog vi ett föl till amman även om jag hade i normal fallet föredragit att man flyttar på stoet då denne är mindre infektionskänslig o.dyl.

Men i vårt fall stod fölet 4-5mil bort och hade förlorat sin mamma under dagen, han var då 2v ungefär. Stoet stod fortfarande och sparkade på sitt föl och hade ingen som helst tanke på att lämna honom, vi hade aldrig fått in den märren i en trailer eftersom hon inte insett att hennes var död ännu.

De kom med fölungen, fick efterbörden att smörja in han i inne i trailern medan jag och en annan gick på en kort promenad med stoet, när vi kom tillbaka hade dom plockat ur den döda fölungen ur lösdriften och ställt in den nya.
Stoet köpte det rakt av även om hon såg aningens förvirrad över att hon var borta i några minuter och han stod upp och levde helt plötsligt.
Stoet fick vicks i snoken för att inte känna lukterna riktigt.

Hon var en kanon mamma även om hon höll honom kort och såg frustrerad ut över att det var sån fart på han :)
Han tyckte dock inte att hon var hans morsa eftersom han ju var van vid sin egen utan hade henne mest som mjölkbar men det gav sig och det funkade utmärkt.

Om ni ska föra ihop henne med det fölande stoet så hade det väl varit att föredra att ställa in det nya fölet i boxen så snart som möjligt så hon aldrig fattar att hon bara fått ett? Eller hur gör man?
Men man måste ju så klart hålla koll på mjölken, kanske är bra att se till att den äldre ungen är mätt innan den kommer in.

Kompisen fick en adoptiv unge till sin märr förra året, märren åt otroliga mängder mat och fölen stödfodrades hela di perioden. Har för mig att de även fick mjölkersättning i början, tror fölfodret blöttes upp i mjölkers.

*kl* Vi har nu fått tag på ett sto som vi ska prova med. Vi har dock inte möjlighet att få hit det stoet föränn på lördag. Det stoet har förlorat sitt föl idag, så vi får hoppas att det kan gå vägen.

Håller tummarna för att det går lika fint som det gick här för oss.

Tack alla för lyckönskningar och att ni engagerar er!

Någon form av avtal måste ju skrivas med stoägaren. Är ett vanligt fodervärdsavtal lämpligt, eller vad rekommenderar ni?

Vanligt fodervärds avtal låter sunt, skriv med vilken tid det gäller bara så de inte lämnar kvar märren i en halv evighet ;)

Synd att ni inte kunde få dit stoet tidigare, blir ju klart svårare ju längre tid som går.

Hoppas det går vägen! Stort lycka till!!!

Jaha kära bukeorakel, nu får ni hjälpa mig igen...
Jag har nu plötsligt två ammor att välja på, ingen är idealisk. Vem av dem tror ni mest på?

Sto nummer 1: Snällt erfaret sto som förlorade sitt föl igår. Det var hennes femte föl, men det var två månaer gammalt.

Sto nummer 2: Förstagångare som fick ett dödfött föl för fyra dagar sedan.

Båda stona mjölkas och har juvret igång. Båda kan komma imorgon. Vilket sto verkar bäst i teorin?

Vårt sto som var på gång att föla, fölade inatt. Hinnor och fostervatten är sparade, så att låta detta sto få ett extraföl är fortfarande vår reservutväg.

Eftersom beslut måste fattas fort, har vi nu bestämt oss för att försöka med förstagångsstoet. Hon kommer hit imorgon.

Hinnor o dylikt är inte sparade från hennes fölning. Ä det någon mening att använda sig av hinnor och fostervatten från vår fölning inatt, eller är det bara vicks blå som gäller?

Jaha kära bukeorakel, nu får ni hjälpa mig igen...
Jag har nu plötsligt två ammor att välja på, ingen är idealisk. Vem av dem tror ni mest på?

Sto nummer 1: Snällt erfaret sto som förlorade sitt föl igår. Det var hennes femte föl, men det var två månaer gammalt.

Sto nummer 2: Förstagångare som fick ett dödfött föl för fyra dagar sedan.

Båda stona mjölkas och har juvret igång. Båda kan komma imorgon. Vilket sto verkar bäst i teorin?

Jag hade valt sto nr 1
Vi hade ett äldre fölsto för några år sedan som förlorade sitt föl, hennes 8:e föl, när fölet var tre månader gammalt, hon blev en perfekt amma till ett annat föl en vecka efter förlusten. Det nya fölet hade provats med en förstagångssto som förlorat sitt föl innan, men det gick inte trots idoga försök.

Nu behöver det inte bli så, men det är min erfarenhet på området.

Too late... så vi får hoppas att det inte blir så den här gången då.

Var beredda på att få kämpa. Om stoet sparkar efter fölet, lyft upp frambenet på henne. Se till att hon får tillfälle att lukta ofta o mycket på fölet men ändå inte skada det. Stoet här ville gärna hugga. Vi gick ut en gång i timmen annars så stod amman o fölet i boxarna bredvid varandra. Vi hade tur och behövde inte använda vicks eller något annat starkt doftande men det kan kanske vara en bra idé.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur