Få sto att acceptera ett extraföl?

Sv: Få sto att acceptera ett extraföl?

Vi kämpade i en vecka, men fick till slut ge upp då fölet inte riktigt ville vara med längre och stoet fortfarande inte lät fölet dia utan att man höll i henne.
Vi kommer att föda upp fölet på ersättning.

Okej. Du har inga bilder? Vi fick ju se bilder i början av tråden men fölisen lär ha blivit massa med större! :)

Nej, jag har inte lagt upp några bilder på fölet i den här tråden, men det kan jag väl göra.
Så här såg hon ut innan mamman togs bort:
0811171329800.jpg

Jag har inga nytagna bilder på henne, men får väl ta kort på henne snart igen.

Här är en bild på henne med hennes nyblivna sällskapsdam.

0811171611047800.jpg

Stackrs liten:(. Hoppas de går bra i framtiden. Stort LYCKA TILL :)!

Mvh D

För drygt 30 år sedan hade mina föräldrar ett litet stoföl som blev moderslöst när det var lite äldre än er är nu. Hon fick också en ponny som "fostermor", gick med hela flocken och föddes upp på ersättning. Hon tjänade en bit över 100 000 i början på 80-talet (i slutet av hennes karriär var förstapriset på Jägersro i motsvarande dagens V65 lopp 9000) och vann 7 lopp på drygt 60 starter.

Det blev en helt underbar häst som var väldigt omtyckt i alla stall hon stod. Annars har ju föl uppfödda på flaska/ersättning inte så bra rykte, men den blev väldigt trevlig att hålla på med.

Ville inget speciellt med detta inlägget mer än att minnas den fina märren lite och kanske ge dig lite hopp om att fölis har fina möjligheter i livet trots att hon fick en tuff start.

Varför lägger man ut ammor på ammajouren om man inte kan tänka sig att flytta på stoet?

Vi hade vårt sto ute som amma i våras när vi fick ta bort hennes föl pga grav missbildning.
Vi vägrade flytta henne då hon blir otroligt stressad i nya stallmiljöer med nya människor. Boxvandrar & är ganska hysterisk att hantera.
För störst chans att lyckas ansåg vi att det var bäst hon stannade kvar hemma & ev. föl kom till henne.
Det var nära vi lyckades, tyvärr blev ammafölet sjukt & fick tas bort.

Efter det sinade vi henne & beslutade att inte prova mer.

Nu försöker vi få henne dräktig igen, går tyvärr inte så bra :(

Med tanke på allt jobb det innebar dygnet runt för mig, så hade jag på sätt & vis hellre lämnat det helt till fölägaren nu när jag vet.:crazy:

Ja, det känns ju som att det är mer rätt att det är fölägaren som får jobbet, det är ju den som har nytta av att det lyckas.
Med tanke på hur fruktansvärt slitig den där veckan var när vi höll på med amman, förstår jag att det var superjobbigt för dig. Jag tror inte att jag hade klarat något liknande som gravid.

Hoppas att du snart får stoet dräktigt!

Senast ändrad:

Tack för att du delar med dig. :)
Det dåliga rykte föl uppfödda på ersättning har kommer väl av de som inte får växa upp i flock. På den punkten oroar vi oss inte alls. Vi matar ju inte heller med flaska, utan hink. Vi ställer bara in hinken och går iväg. Nu sedan Märta har flyttat in i hagen får man ta med sig Märta en bit bort, så att inte hon ska sno maten.
Vi kommer att introducera fler hästar i hagen, men avvaktar lite. Ena märren som är hemma ska iväg på betäckning på måndag, och den andra hemmavarande märren ska föla snart.
Däremot är förhoppningsvis någon av de andra färdig på stationen samtidigt som vi lämnar, så att en kan följa med hem då. Det sto som då kommer hem ska få gå med Märta och fölis.
Vilka och hur många som ska gå med henne under resten av sommaren får vi se. De flesta får åka iväg på bete och ett par får stanna hemma och vara flock åt Ebony, så ska det nog ordna sig med flockuppfostran. Hon måste vara hemma, eftersom det blir för tungrott med ersättningen annars.

du är helt klart inne på rätt spår vad gäller flocktanken.
jag har fött upp tre på ersättning och de har alla gått tillsammans med andra hästar hela tiden och ingen av dem är på något sätt odräglig att hantera.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 312
Senast: Masse
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur