Hur vet man ???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare orcide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 465

orcide

Trådstartare
Jag köpte min son en söt B-ponny för ca 2 månader sedan av en hästhandlare .

Han i sin tur hade köpt denna ponnyn på en hästmarknad i danmark av en engelsk hästhandlare så ponnyn kommer i från england.

Problemet är detta ...
Hon kan !! vara betäckt har jag fått reda på nu :eek:
Ingen mera info finnesatt få tag på ..
Bara detta luddiga att "hon kan vara med föl".

Visst hon har fått mkt mera mage på dessa två månader men hon har ju stått i hagen o haft det ganska så bra .
Några myspromenader i bland bara .

Hon kissar väldigt ofta nu ( två ggr på en promenad i ca 30min),,det är det enda udda jag kan se.

Hur kan man veta ?

Inga märkbara juver heller ser jag eller känner jag .
Hon reagerar med att slänga huvudet mot en o blänga med bakåtstrukna öron om man tar på magen men inte nån annanstanns .

Sv: Hur vet man ???

Har du sett om hon brunstar?? (Inget säkert tecken för vissa ston kan visa brunst trots dräktighet och vissa ston är svåra att se brunst på oavsett om de är dräktiga eller inte.)

men som Baddy96 sa be vet göra en ultraljudsundersökning! Man kan även undersöka manuellt eller ta ett blodprov

LYCKA TILL!

Förmodligen är hon så långt framme i dräktigheten så det går att kolla med ett blodprov.

OM inte veterinären "orkar" komma ut till dig, ring och hör vart han ska på deagen, lasta stoet och kör ut till den gården och ta blodprov där...

OM du inte misstänker att hon ska föla väldigt snart såklart.

Har du sett om hon brunstar?? (Inget säkert tecken för vissa ston kan visa brunst trots dräktighet och vissa ston är svåra att se brunst på oavsett om de är dräktiga eller inte.)

men som Baddy96 sa be vet göra en ultraljudsundersökning! Man kan även undersöka manuellt eller ta ett blodprov

LYCKA TILL!

Nepp ingen brunst ,,tvärtom väldigt grinig om dom andra hästarna närmar sej hennes rumpa ?

Är det tänkt att hon är betäckt 2007 eller ska hon isåfall föla 2007??

Förmodligen är hon så långt framme i dräktigheten så det går att kolla med ett blodprov.

OM inte veterinären "orkar" komma ut till dig, ring och hör vart han ska på deagen, lasta stoet och kör ut till den gården och ta blodprov där...

OM du inte misstänker att hon ska föla väldigt snart såklart.

Ja du det e ju det jag inte vet :(
Nu stallar vi in henne på natetten i en fölbox för säkerhets skull ..

:DGrattis!! det var väl skönt.

Då är det bara att sätta igång med träningen för det blivande "elit ekipaget" då:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 534
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 486
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 897
L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka