Hur vet man vilken häst som är "rätt"

Sv: Hur vet man vilken häst som är "rätt"

Tusen tack för alla bra råd och tankar :) Fråga min ridlärare är ju ett väldigt bra tips. Har haft samma i snart 14 år så denne borde väl ha ganska bra koll på vad som passar och inte passar mig :)

Självklart så väljer jag ju inte en häst som är för svår för mig, jag är heller inte den som själv vill äga "krångelfian" även om det kan vara en rolig utmaning emellanåt. Jag har nog ganska bra koll på mina begränsningar och vill inte heller ha hästen som blir stirrig och stressad och rädd för allt för mycket, även om det inte gör något om min häst bjuder på några bockserier eller blir rädd för något emellanåt. Men som sagt så finns det ju mellanting :) Det brukar finnas en känsla när jag sitter på en häst om jag kan "lita" på den eller inte, fast den går inte riktigt att beskriva.

Det känns faktiskt skönt att det inte är någon som "ser ner" på mig då jag mestadels ridit på ridskola (har ju även haft medryttarhästar). Det känns som att många har åsikten att man då ska skaffa en äldre läromästare, vilket jag inte känner något sug efter. Gärna en duktig häst men helst inte så gammal :) Självklart förstår jag att det är att ta sig vatten över huvudet att köpa en unghäst men en 6-8 åring känns ganska lagom tycker jag med tanke på vad jag har ridit innan.

Funderar bara på hur det blir sen när man får egen häst, kan tänka mig att utvecklingen blir lite snabbare om man har egen häst som man rider varje dag i veckan, i stället för 1gång i veckan på ridskolehäst som man dessutom byter ut med jämna mellanrum? Hur har ni haft de?. De kraven jag ställer nu kanske inte alls blir bra om ett år eller två när jag fått mycket mer erfarenhet? Att man kanske "växer ifrån" hästen man köpt? Eller ska jag som någon sa satsa på att köpa en lite bättre häst? Jag vet inte vilket av dressyr och hoppning som jag tycker är roligast och som jag kanske vill satsa på i framtiden. Båda är så otroligt roliga. Just nu är jag ju inte uppe och hoppar 1.20+m hinder men kanske vill jag satsa på det någon gång och då ställer det ju lite krav på hästen? Samma sak med dressyren.

Tack för alla jättebra tips! Får skriva upp allt detta någonstans nu så att jag inte glömmer alla era råd. Det är verkligen jättemycket uppskattat! :)

Visst kan man utvecklas ifrån sin häst och det är väl då många väljer att sälja. Hittar man dock rätt häst så behöver det inte alls bli så, min häst kommer inte att komma speciellt långt tävlingsmässigt t.ex. men jag vill inte sälja ändå för det är inte det som är viktigt för mig. Man kan ju alltid hitta något att finslipa och bli bättre på, speciellt om man rider lite allround och inte är för snävt inriktad på att tävla. Min häst är inte en "lite bättre häst", det behövs inte för för mig som inte är tävlingsintresserad, men vi har massor av små och stora saker att träna på just av den anledningen. Hans galopp är inte speciellt bra, så då kämpar vi för att göra den bättre - med långsam men konstant utveckling som trevlig konsekvens. Man utvecklas tillsammans med hästen och blir en bättre hästkännare på köpet så att säga, även om vi inte tar oss upp i klasserna i någon rasande fart.
Man kan ju dessutom roa sig med att testa helt nya grejer med sin häst om man börjar bli uttråkad. Jag rider western men har precis börjat hoppa lite vid sidan av, för att få lite omväxling, och har börjat köra in min häst av samma orsak. Helt plötsligt har jag öppnat upp två nya världar för mig och min häst, där vi båda har mängder av utveckling framför oss. Vill du syssla med dressyr och hoppning samtidigt så kommer ni ju att ha fullt upp ett bra tag framöver.

Om jag skulle vara du så skulle jag kika på en häst som kan göra det du vill göra, plus lite till. Fundera på vart du vill och kan vara om ett, tre eller fem år och välj en häst utifrån det. Skulle det bli helt fel och du utvecklas ifrån din häst i rasande fart så är det faktiskt inte fult och fel att sälja sin häst och köpa en bättre. Däremot är det tråkigt att köpa sig en häst som ligger på en nivå som är långt högre än man själv kan ni inom rimlig framtid, och sedan ha en elithäst som står och förfaller i hagen.

Det du skriver att man efter några gånger kan få känslan att man tröttnar på en häst som man från början tyckte om kan jag mycket väl tänka mig att det händer när man rider på ridskola, men jag kan nästan lova dig att du inte kommer att tröttna på din egen häst. Man älskar den så mycket så man ser alltid fördelarna istället för nackdelarna.

När jag skulle köpa min första häst efter ett jättelångt uppehåll (hade ponny när jag var liten) så bestämde jag redan från början att jag ville ha en snäll häst som jag skulle klara av, även om det kanske inte var den största stjärnan.
När man har egen häst så går ens utveckling mycket fortare än när man bara rider en gång i veckan, och det blir kanske så att man "växer ur" sin första häst. Men jag tror ändå att det är bättre att man satsar på en häst som man klarar av än en som har "världens potential" men som man blir rädd för eller att det blir fel. För det är ju ändå så att hur duktig häst du än har så måste ju du kunna rida den, för hästar springer ju inte runt och gör tex galoppombyten bara för att den kan, man måste ju fortfarande själv kunna rida den till det. Därmed inte sagt att man inte kan skaffa en häst som kan mer än en själv, en läromästare är toppen!
Min häst har "bara" tävlat på 120, men han är hur stabil som helst och har tagit mig från att inte ha hoppat överhuvudtaget till att hoppa stabilt på 1 meter på bara några månader. Han har verkligen givit mig självförtroende för att kunna få en bra grund, så även om jag inte kommer att kunna utvecklas på honom för all evig framtid så är jag otroligt tacksam för att han är en sån gentleman som tar hand om mig och allt han lär mig.

Du kommer att ha betydligt roligare med en häst som du kan lasta själv och åka och träna med även om den bara kan hoppa 110 hinder, än en häst som kan hoppa 150 men är så svår riden så att du i slutändan inte kan hoppa alls med den.

Oj, ber om ursäkt för allt svammel och jag har kanske inte direkt besvarat några frågor här, men du har ju redan fått en massa bra konkreta tips och ibland så hjälper ju även lite allmänt svammel :laugh:

Det som du satte upp på din lista är inte det jag menade med krav. Det är snarare att individen ska passa till det jag vill ha ut av min häst. Om det sedan blir en shetlandsponny eller arab är av underordnad betydelse.

Visst kan det vara så att man har en bild av hur man tänker sig hästen och sedan visar det sig att det man ställer i stallet är något helt annat! Vi gjorde så själv. Vi skulle INTE ha en ung häst och inget sto. Vad blev det? Jo, ett 5-årigt sto. Men det var fortfarande en hopphäst. Hon var tränad och tävlad i hoppning. Hon var snäll och trevlig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar