Hur vet man vilken häst som är "rätt"

Gampi

Trådstartare
Jag har i planer att skaffa egen häst, min allra första. Troligen inte ännu men inom något år. Jag har ridit på ridskola i 13 år där hästarna byts ut ganska ofta så jag har fått prova på de flesta typer av hästar, unga som gamla, heta, lugna osv. Jag har även haft medryttarhästar men nu vill jag ha en egen.
Frågan är då bara hur jag ska veta att hästen jag provrider är den jag vill ha? När jag ridit nya hästar på ridskolan har jag ibland känt att den passar mig riktigt bra och är i princip vad jag skulle vilja ha sen kan det dröja någon eller några månader så kan jag vara trött på den hästen. Hur vet ni att hästen ni provrider är just den ni vill ha? Jag har inte så höga krav på hästen vad gäller utbildning, lynne m.m. förutom att den måste vara ganska hög då jag själv är 1.85.
Men hur vet och känner man vilken häst som är "rätt"?

Sv: Hur vet man vilken häst som är "rätt"

Man kan inte veta 100 % säkert.
Men sannolikheten för att det ska bli bra, ökar om man använder både "hjärta och hjärna".

Fundera över vilken/vilka typ/typer av hästar du tycker om/fungerar bäst med. En lugn, en nervig? En som kräver mycket av dig eller som är mer självgående (dumt ord men kommer inte på något bättre nu)? osv

Fråga din ridlärare och andra kunniga personer som sett dig rida olika hästar. Vad tror de skulle passa dig?

När du resonerat med dig själv och lyssnat på råd från andra, dvs gjort de förnuftiga och rimliga valen - så ska det KÄNNAS bra också. Vilken typ av häst gör dig glad, stolt, nöjd?

Jag tror att det är lätt hänt att den första hästen blir ett val med bara hjärtat. Det kan gå bra ändå, men chansen ökar om man använder huvudet också!

Lycka till!

Det viktigaste är nog att hästen är frisk och "vettig" (inte skenar för minsta sten, bockar järnet för att... osv). Man ska inte köpa på sig problem - hur kär man än blir. En häst man själv klarar av. Sen är det bättre att köpa en lite för bra häst än en som efter ett par år inte räcker till om man får för sig att börja träna/tävla.

Eftersom ridning bara är en liten del av hästägande skulle jag rekommendera att du funderar på vilken typ av häst du vill ha för att du ska tycka det är roligt att hantera den dag efter dag.
Gillar du de vakna och alerta som en del tycker är jobbiga men andra roliga för att det händer något hela tiden? Eller föredrar du de lite mer loja och långsamma som vissa tycker är tråkiga men andra trygga?

När du träffar rätt häst kommer du att märka det :) Det är bara en känsla man får helt enkelt.

Tack för alla bra råd! Ska försöka tänka igenom alla egenskaper som jag gillar hos en häst och som aprilmaj sa, använda hjärnan och hjärtat.
Tillslut så känns det som att det blir så mycket krav bara så att inget passar in. Och ofta så har hästar som jag inte räknat med att jag skulle tycka om blivit mina favoriter. Ett svart (för litet för långa mig) sto som var stel som en pinne, inte hade någon koll på sina ben och gärna tog bettet och rusade lite när som blev jag helt förälskad i och älskade att rida för något år sedan innan hon tyvärr dog.
Så egentligen kanske jag borde testa många olika hästar och försöka att inte begränsa mig själv för mycket i förväg.

När det gäller hanteringen så tycker jag det känns så svårt att veta med, jag vill inte ha en stessig typ men tycker att de loja och långsamma hästarna kan vara riktigt tråkiga, hoppas på att det finns ett mellanting. Dessutom beter ju sig en häst kanske inte alltid likadant med en ny person som med dem som den känt länge? Får man bara lita då på hur förra ägaren säger att den vanligtvis är?

Jag känner att jag kan vara lite svår ibland för jag vill ha en häst som jag kan lita på, som inte blir rädd för allt och inte är en avkastarkung, samtidigt som jag tycker att hästar som aldrig blir rädda eller aldrig gör några glädjeskutt kan bli lite tråkiga. Bara man kan lita på den. Något jag i och för sig brukar känna ganska fort efter något hinder och lite galopp på en häst ute. Jag vill ha en häst som utmanar mig men inte känns för omöjlig för min förmåga. Hoppas väl bara på att det kanske finns många bra mellanting :)

Hej igen!
Om det är så att du fastnar för hästar som du först inte alls trodde var rätt, så kanske det är bra om du frågar t ex ridläraren vad han/hon tror.

En erfaren hästmänniska kan ofta avgöra vilken typ av häst som kan passa en, både på kort och lång sikt. Det kan vara svårt att veta det själv. Därför är det så bra att få kunniga personers synpunkter.

Min ridlärare hittade en häst åt mig. Jag hade inga planer på att ha en egen häst överhuvudtaget. En dag sa han bara att han träffat på en häst, som det stod skrivet aprilmaj i pannan på. Och det visade sig vara sant! Det var den perfekta hästen för mig, men det visste jag ju inte då.

Det kändes som en trevlig och bra häst, precis som många andra hästar. Jag kunde inte avgöra varför just den var rätt för mig, men han kunde det. Han hade sett mig rida olika hästar under en period, och hade tack vare sin erfarenhet sett saker som jag själv inte hade pejl på.

Jag litade på hans omdöme och köpte hästen. Det är bland det bästa jag gjort!:love: Hästen var underbar på alla sätt och vis, inte för alla men för mig.

Värt att tänka på är ju också att de hästar man fastnar för på ridskolan kanske inte alla gånger är de man borde ha som sina egna. Jag har haft flera favoriter på ridskolan där jag konstaterat att om det bara vore jag som hade den här hästen så skulle den antagligen vara för svår för mig, för det finns ingen annan som "rider till" den mellan gångerna. Och bara för att det funkar bra på ridlektion (när man har någon som övervakar en och kan tipsa när något krånglar) kanske det inte skulle funka lika bra när man är helt ensam om problemet. Eller som hästen som jag tyckte om att rida bara för att man blev så lycklig de få gånger man faktiskt fick krångelfian att gå framåt och fint - hade hon varit min egen hade de 90% av tiden som det inte funkade förmodligen knäckt mig.

Jag köpte en häst som var betydligt lugnare än de hästar jag tyckte var roligast på ridskolan, och det passade mig utmärkt. Egen häst är så mycket mer än bara ridlektioner - det är att kunna gå förbi en traktor. kunna gå in från hagen utan att hästen studsar iväg. kunna rida ensam ut i skogen, kunna tackla alla krångligheter som uppstår i ridningen när man själv är den enda som rider hästen, etc, etc, etc. Det blir spännande, även med en ganska sansad häst. :)

Jag lyckades hitta världens bästa förstahäst utan att ha med mig någon mer kunnig person än min man (som inte kan något alls om hästar). Men annars är det väl ett gott råd att du har med dig någon som vet hur du rider och har erfarenhet, som kan se till att ditt hjärta inte springer iväg för långt, och sen går du på vad som känns rätt. (Med min första häst var det känslan av "den här hästen känner jag mig trygg på; resten kommer".)

Jag tror man känner det, för det mesta, men helt säker kan man inte vara. Bäst är nog att provrida så många som möjligt, gärna fler gånger och prata med någon kunnig :)

Jag håller med gnapp, på ridskolan kan man ofta "bestämma" sig för att en är favoriten även fast den kanske inte är bäst i längden. :)

Jag tycker tvärtom att ridskolan är ett bra ställe att lära sig vad man tycker om för hästar, men det beror kanske lite på vad ridskolan har för upplägg också, om man får rida samma häst tillräckligt länge för att lära känna den. Jag tycker också att det är lättare att bedöma hästar ju mer man kan, och ju fler olika hästar man har ridit.

Det är säkert olika, men min upplevelse är att det är ganska många hästar man kan trivas med, men rätt få man verkligen tycker om. Alla hästar har ju sina goda sidor, det gäller att hitta den häst som har goda sidor man tycker om såpass mycket att man kan leva med de dåliga (som ju alla hästar också har).

De favoriter jag haft på ridskolan är ganska få, två hästar av kanske 40-50 som passerat revy under åren. Sen har det funnits kanske tio till som jag tyckt om, men antingen haft dåliga sidor jag inte gillat, eller också har jag inte ridit dem tillräckligt mycket för att verkligen lära känna dem. Men jag tycker jag har lärt mig mycket om vad jag passar med för sorts häst genom att testa många olika sorters hästar. En del hästar kan jag ju objektivt sett se är jättefina, och att andra tycker mycket om dem, men de passar inte mig.

Jag tycker du ska utgår från vad DU vill med ditt hästägande nu, men även i framtiden. Är du intresserad av tävling? Vilken gren i så fall? Skogsmulle? Avel?

Jag tror det är viktigt att tänka igenom detta och sedan leta efter någon som kan passa till det. Hur vet man då att hästen passar till "kravlistan"?

1. ta med en erfaren person
2. fråga säljaren mycket
3. kolla tävlingsresultat om den är tävlad
4. kolla stammen. Hur är andra avkommor?
5. vik inte från din kravlista. Det finns hundratals hästar till salu
6. låt inte snålheten bedra visheten genom att köpa en "billig" häst
7. lita på din magkänsla

Se "nyktert" på din egen kapacitet. Har du kunskap, erfarenhet, tillgång till hjälp, viljan att t ex ha en unghäst? Eller du får mer ut av att ha någon mer färdig. Min erfarenhet säger att börja med en unghäst som första egna är mer jobbigt än vad många tror. Det är så mycket annat kring att bli hästägare, fast man tycker att man varit aktiv inom hästar länge. Men det är ett helt annat ansvar att ta allt själv.

Något att tänka på också, säg att man tex gillar den där pigga hästen på ridskolan som är svår att få att tagga ner, det är en utmaning att under lektionen få den här hästen lugn och sansad och i form. Men är detta kul VARJE dag. Vissa personer ÄLSKAR det, andra -som jag- uppskattar det inte dagligen.
Så det är en svår avvägning.
Fråga på råd från ridlärare osv som vet hur du rider.
Rannsaka dig själv, inte bara över vad du VILL göra med hästen utan vart kommer du ha den uppstallad, kommer det finnas de möjligheterna för mig som jag vill mest. Tex, du vill tävla dressyr, men stallet du kommer ha hästen i har varken ridbana eller ridhus du har svårt att ha tillgång till transport, då kan man givetvis fortsätta att satsa men inse att hästen kanske framför allt måste funka i skog och mark och så får man dra ner kravet lite på dressyrkapaciteten. (givetvis finns hästar som är allt, men jag tror att tanken ska finnas där ändå!)

5. vik inte från din kravlista. Det finns hundratals hästar till salu

Fast där håller jag inte med :) Mina krav var:

Valack
5-8 år gammal
Arabiskt fullblod
Absolut max 150 cm hög, gärna liten D-ponny
Klar och tydlig härstamning för att kunna titta på syskon osv
Pigg men väldigt snäll
Absolut inte skimmel

Min häst sedan två år tillbaka:

Valack
ca 10 år vid köpet, exakt ålder okänd
Okänd korsning, troligen arab/travare
158 cm hög
Okänd härstamning
Pigg men väldigt snäll
Skimmel

Jag är så sjukt glad att jag bortsåg från att han var helt fel på pappret och åkte och tittade ändå. Hade tittat på ett tiotal hästar som var rätt på pappret men där magkänslan sa nej, men när jag träffade denna underbara varelse så var det änglar och fyrverkerier, ungefär. Jag bara visste att det var rätt häst för mig. Jag är fortfarande helt förälskad i min häst, jag skulle inte byta bort honom mot alla araber i världen.

Däremot så var hjärnan inte helt bortkopplad under köpet, mitt viktigaste krav fanns där och det var att han är snäll. Jag hade varit med om en ridolycka nyligen när jag började provrida och tyckte att det var rätt obehagligt, men på min häst kände jag ingen rädsla alls, jag litade på honom fullt ut på en gång. Det var dock på det stora hela hjärtat som bestämde, som du säger så finns det ju många hästar till salu och jag hade kanske hittat en bra arab till slut, men jag är glad att jag lyssnade på hjärtat. Det enda jag fortfarande hatar är att han är skimmel för det är ett helvete med smutsig häst :p

Kom att tänka på en till sak. Som förstahäst tycker jag man ska välja en juste och väluppfostrad häst, just det där med att fostra och skola en häst är svårt och det kan bli så fel om man inte vet hur man gör.

håller med dig om det första du sa! jag rider på ridskola och i början hade jag en ganska het häst. hon blev genast min favorit och som liten gick jag alltid runt och pratade om att ''hon ska jag köpa när jag blir stor!''. nu, när man har ridit några år inser jag att jag nog är mer för lugna hästar. har varit mer om lite läskiga avramlingar på hetare hästar så har helt enkelt blivit rädd för dom. :grin:

fast är inte så rädd så jag rider dom fortfarande, fast vill hellre ha lugnare hästar.

Ja, precis, det finns ju hästar som man fixar att rida, men som man ändå inte skulle vilja ha. Man ska ju tycka att det är roligt också, om man ska vilja rida den varje dag.

Jag har inga erfarenheter av att åka och provrida hästar.

Men för mig var det sooolklart. Jag började på en ridskola när jag var 12 år och upptäckte ''hästen i mitt liv'', och det var absolut ingen liten ''favo-ponny'' grej. Det fanns verkligen ingen annan häst för mig. Utan han blev hela min värld. Jag fäste mig totalt vid honom och vi blev tajta vänner. Det var liksom ''Vi föralltid'' och inget skulle skillja oss åt.

Well, det dröjde inte alls länge innan han blev min ponny (första, hade inte ens haft någon på foder innan, hade inte kännt mig redo för egen häst om det inte var för han och hans stöd), det fanns verkligen inget annat alternativ. Vi föralltid som sagt, kommer aldrig ha en tankt på att sälja honom. Han är en familjemedlem, min bästa vän. Jag älskar han lika mycket som på ridskolan, om inte mer, för varje dag! :) Även om man ger väldigt mycket, för man alltid dubbelt tillbaka!

Men jag tror det var att vi förstog varandra så bra, som de klickade.
Men jag tycker man ska gå mycket på magkänsla, kanske att man känner någon slags sammhörighet? :)
Lycka till iaf :)

kl

Som andra sagt, verkligen gå igenom vilken häst man tror kan passa och vad för något man inte alls vill ha. Skriv ner allt på papper. Det är otroligt sällan man hittar en häst som är exakt som man vill ha den, men det är ändå något att utgå ifrån och man skall aldrig säga aldrig. Dock som andra sagt- favoriten på ridskolan är kanske inte favoriten när man själv är ägare till den, och en unghäst/bråkig häst är oftast helt fel att ha som förstahäst. När man tittar på häst, ha med både hjärta och hjärna så att båda är så överrens dom kan bli, då blir det oftast bra. Sen lär man sig tycka om sin häst, det växer fram :)

Sen vet jag inte hur bra jag är på det här.. när jag var ute efter min förstahäst ville (läs skulle absolut inte ha något annat) jag ha:

- storhäst, över 165 i manken.
- snäll i all hantering, kunna lastas osv utan problem.
- pigg och framåt, näst intill het.
- fungera som tävlingskompis i lättare klasser, gärna vara tävlad innan.

jag kom hem med:
- ponny..
- gick ej att lasta..
- lat..
- ej tävlad och trivs allra bäst som skogsmulle, absolut inte tävling..
- "problemhäst" (gick ej att hantera eller rida) sedan flera år tillbaka..

tror ni jag älskar min ponny mindre för det? Aldrig, skulle inte byta ut henne för allt i världen, och det visade sig att vi var helt rätt för varandra. Nu skogsmullar vi utan några som helst problem i hantering eller annat. Dock kan jag tillägga att jag senare skaffade mig en till häst vid sidan av som var allt det jag ville ha, även om jag aldrig skulle sälja eller byta bort min lilla bäbis.

Säger som föregående skriv ner det som är viktigt och kolla att det sedan stämmer i verkligheten när du träffar hästen. Googla på namnet så kan det ju dyka upp ytterligare information.
Köp inget renoveringsobjekt det brukar bli kostsamt, om det nu inte är det du söker förstås.
Jag har precis köpt ny häst som stämmer på alla nästan alla punkter.
Det enda orosmolnet var att han var nykastrerad.
Köpte 1:a och enda hästen jag tittade på och är helnöjd.

Min lista ( island):
Inte svart med alla varianter köpte en skimmel.
valack
Ingen eksem
mellan 6-9 år han är 6
storlek runt 140 cm han är 142cm
bra härstamning och bra extriör
välutbildad med bra gångarter behöver inte vara 5 gångarter.
betalade 10% mer än min smärtgräns men det är han värd
stor vetrinärbesiktning med röntgen u.a
lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 611
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar