Hur vet man när man kan ta av tratten?

C

Calenfiriel

Elvis kastrerades i onsdags, och har tratt på sig. De sa hos veterinären att tratten skulle av om tre till fyra dagar. Igår ringde jag på jouren, som man inte får ringa på egentligen om inte katten är akutsjuk, och frågade hur man vet när det är dags att ta av den.
Hon som svarade sa bara att vi kunde testa att ta av den, men är han där och tvättar på pungen så ska vi sätta tillbaka den.
Men han måste väl få tvätta sig på pungen NÅN gång? Jag menar, vi tog av tratten, han började tvätta sig, varje kroppsdel i tur och ordning, och när han kom till "de barkre regionerna" så satte vi på tratten igen, för hon hade ju sagt att han inte fick slicka där... Men tre till fyra dagar? Idag har det gått fyra dagar, och när är det egentligen OKEJ att de tvättar sig på de läkta såren? Hur vet man?
Allt är förövrigt läkt, ser fint ut, luktar inte, o.s.v., ärren är knappt synliga!

Sv: Hur vet man när man kan ta av tratten?

Du skulle kanske få fler svar inne på katt.. :angel:

Mina katter tyckte inte alls om tratten, utan tog av den själva..ena kissen var så smart att hon gömde tratten så vi inte hittade den förrän någon månad senare.. :D Men det gick bra ändå..
Jag vet dock inte hur länge den bör sitta på..

Ingen av våra hankatter har haft tratt på sig överhuvudtaget när dom har kastrerats. Och det har inte varit några problem.

När jag hade praktik på smådjursklinik har jag för mig att hankatterna inte fick tratt övht. De fick tvätta såret (så länge de inte gjorde det 24/7 då, då fick de tratt) och man skulle bara se till att det såg fint ut etc.

När jag kastrerade min katt (för tre veckor sen) så fick han ingen tratt med sig, på min fråga rörande detta sa hon bara;
"om han är på där extremt mycket, gnager och kliar och slickar, då kan du komma hit och få en tratt, annars är det ingen fara, såren har dragit ihop sig ordentligt efter två tre dagar och är helt läkta efter en till två veckor"
Så han hade ingen tratt alls, och det gick finfint ändå :)

:rofl: :rofl: :rofl: God morgon allihopa, lagom trött är jag! Var STENSÄKER på att jag postade detta på Katt! :crazy:

Nån snäll moderator som kan flytta det?

Tack för svaren förresten, det låter som om vi snart kan ta av den då med andra ord, för han har inte visat några tendenser alls till att vilja klia, gnaga eller slicka överdrivet på det, bara tvätta lite... Kanske luktar det lite illa i en katts nos när man inte får tvätta rumpan på fyra dagar? :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte haft tratt på nån av mina 2 nuvarande honor när dom blivit kastrerade. Ingen av dom har tvättat såret extremt mycket. Lite extra är strunt samma, bara odm inte gör det för mycket. SÅ har du möjlighet att ha koll på honom så kan han säkert vara utan tratt nu.

Nu har vi tagit av den, och han har skött sig jättebra! Det verkar inte alls som om det kliar i såren :)
Och vad GLAD han blev när vi tog av den! :banana:

Jag har haft tre kastrerade hankatter, ingen av dem behövde tratt.

OM de skulle börja tvätta isg överdrivet i orrådet skulle en tratt på, men det behövdes aldrig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 400
Senast: kratbran
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud