Hur vet jag var nålen är?

Maris_

Trådstartare
Jag ska spruta en kompis häst med pencillin nu i några dagar. Hästen är två år och vill inte riktigt stå stilla. Hon går fram och tillbaka och kastar med huvudet. Alltså är det lite krångligt det där med sprutandet och jag är livrädd för att nålen ska glida omkring och att hon ska få en pencillinchock. Igår när jag sprutade henne så fick jag aspirera flera gånger och kolla om vi var i ett blodkärl, men eftersom hon inte stod still så hann säkert nålen flytta sig flera gånger bara därimellan. Hur gör man bäst?

Idag ska en annan person hålla i hästen än den igår, så vi får väl se om han har mer respekt hos henne kanske.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Man får försöka vara snabb. Men jag vet hur läskigt jag tyckte det var när jag sprutade Fabbe i våras.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Går det att binda upp hästen i en box, med kort grimskaft, så den inte kan "gå omkring"? Typ i ett hörn, så att du står på ena sidan om hästen (med boxdörren bakom dig så du kan kasta dig ut snabbt om hästen chockar) och på andra sidan hästen är det en vägg. Och framför också, om den binds i gallret. Kanske är svårt om hästen är väldigt ohanterad och blir rädd av att stå i ett hörn, men kan vara värt att prova. Hoppas du inte har samma problem som jag hade, att hästen skulle sprutas med så mycket penicillin att det gick åt 2 tunnor varje gång! :crazy: Det var lite pyssel, fylla två tunnor, sticka hästen, spruta in ena tunnans innehåll, byta tunna och spruta mer... Hade snäll häst, tack och lov!
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Som sagt, brems.. Be personen som håller at ta en riktigt grabbatag om mulen på den, och se om inte det blir lite lugnare då. Det gör jag med om min häst tjafsar vid avmaskning, och det brukar fungera. Hästen får då nåt annat att tänka på..
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Hej !
En undran bara...men är det ok att injicera penicillin utan att vara veterinär ? Jag bara tänker på om det händer något, vem bär ansvaret ? Min vet ville inte överlåta detta till mig trots att jag har legitimation för sådant inom humanvården...inj i muskel är ok men inte intravenöst

(fast du är kanske veterinär ?? )

Mvh B
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

som du säger så får man spruta i muskler men inte in i blodet, det fixar vet. men penicillin ger men väl i muskler?! i alla fall om du gör det själv.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Ja, penicillinet som vi får ge ges i muskeln. Min pojk skulle få i blodet en gång mot erlichias, men de ger veterinären.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Japp, det är intramuskulärt som hon sprutas, så det är ok!

Tack för alla tips som jag har fått!
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Om någon dels håller hästen, och dels håller för ögat på hästen på den sida som sprutan ges, så brukar det funka bättre. själva nålen brukar de inte känna när den väl är inne, dock kan de ju reagera lite på trycket när man sprutar in, men det blir ofta bättre som sagt om de inte ser sprutan i ögonvrån....
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Tack för alla tipsen! Det gick bra! Igår skuttade hon omkring lite men hon fick i sig medicinen iaf. Första dagen stod hon blixt stilla.

Vad läskigt det är med hur fort man vänjer sig med att sticka. Jag har nog sprutat fyra gånger sammanlagt och nu sista gången var jag inte alls nervös utan bara stack in nålen. Och för kanske tio år sen svimmade jag på en landstingsmässa när de pratade om nålar. :angel:
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Maris_ skrev:
Tack för alla tipsen! Det gick bra! Igår skuttade hon omkring lite men hon fick i sig medicinen iaf. Första dagen stod hon blixt stilla.

Vad läskigt det är med hur fort man vänjer sig med att sticka. Jag har nog sprutat fyra gånger sammanlagt och nu sista gången var jag inte alls nervös utan bara stack in nålen. Och för kanske tio år sen svimmade jag på en landstingsmässa när de pratade om nålar. :angel:

bara-undrar vad du gör om hästen drabbas av penicillin chock och slår runt och drattar i backen med skallen före så den spräcker skallen så den knalldör. Du har aldrig funderat på vem som då får stå för dom rättsliga följderna och döms till ersättning???

Ni är helt livsfarliga som själva håller på att spruta med penicillin i ovetskap om vilka följderna det kan bli. Tydligen har ni aldrig varit med om en häst som chockar på penicillin och tro mig, skilnaden mellan succe o fjasko är hårfin. Blir det fjasko ja då blir det ren katastrof.

Jag tycker ni är minst sagt dumdristiga som glada amatörer spelar rysk roulett. Fast det ska väl inte jag bry mig om eller förklara, det kommer förmodligen en dag då ni själva blir en erfarenhet rikare.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad du gör om hästen drabbas av penicillin chock och slår runt och drattar i backen med skallen före så den spräcker skallen så den knalldör. Du har aldrig funderat på vem som då får stå för dom rättsliga följderna och döms till ersättning???

Ni är helt livsfarliga som själva håller på att spruta med penicillin i ovetskap om vilka följderna det kan bli. Tydligen har ni aldrig varit med om en häst som chockar på penicillin och tro mig, skilnaden mellan succe o fjasko är hårfin. Blir det fjasko ja då blir det ren katastrof.

Jag tycker ni är minst sagt dumdristiga som glada amatörer spelar rysk roulett. Fast det ska väl inte jag bry mig om eller förklara, det kommer förmodligen en dag då ni själva blir en erfarenhet rikare.

Skojar du? Vad ska man göra då.. Tror du att du får ut en vet en gång per dag i x antal dagar för att spruta penecillin intramuskulärt I så fall skulle inte jag vilja ha den "vetten" - han kan inte ha många patienter. :D

Och ja, jag har sett hästar chocka - det är fruktansvärt. Men tyvärr blir det så ibland, mest för att hästen är allergiskt mot (pektinet ?) i penecillinet.

Alternativet till penecillin är ju inte heller så kul, eller? Anledningen till att TS sprutar sin kompis häst är nog för att TS är mer rutinerad och då har hon gett sitt ok.

M
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Vad skönt att det går bättre! Vet inte om någon annan skrivit det men tänk på att spruta på olika sidor av halsen. Blir hon öm kan du även spruta "på rumpan". Hugg dock inte in kanylen - det kan bli - låt säga intressant ;)

M
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

*kl*

Vad jag vet är det prokainet som de kan chocka på. Risken skall inte negligeras!
Bunden i box m säkerhetsknut, man ska själv kunna ta sig ut, alltid aspirera (mellan doser om man ger två), sätta nålen på olika platser/sidor på halsen (inom injektionstriangeln) och tänka på att rör sig hästen kan nålen ändra läge och hamna i ett blodkärl = risk för chock.
Jag har även fått lära mig att man kan spruta i bogmuskeln.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

måste ju vara väldigt ovanligt att det händer, o den risken får man väl ta då. Har haft flera hästar som jag sprutat själv, en fick 40 ml om dagen i fem dagar o en fick 5 ml om dagen i 5 dagar + lite hästar som jag sprutat åt andra. Aldrig varit några bekymmer alls. Om det nu var så himla farlig tror jag inte att veterinärerna skulle överlåta ansvaret på hästägarna.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Jag har haft en häst som har chockat, och det var en obehaglig upplevelse minst sagt. Men vad gör man om hästen är sjuk och kräver penecillin intramuskulärt? Jo, man får ta en risk. Valet är ju annars en sjuk häst som inte blir bättre.....

Har en häst som fått 31 injektioner på 14 dagar, skulle veterinären komma ut till oss så ofta för att medicinera? Nä, det är nog en risk man får ta för att ens häst ska bli bättre.
Denna häst jag pratar om har fått ca 100 sprutor på ett år och ännu så har han inte chockat (tackolov) Så det är nog inte supervanligt att det händer.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Jag rekomenderar brems och en stadig hand. Vet att det är svårt att hålla dem stilla när de vet vad som komma skall, men man får försöka överlista dem. Godis har funkat vissa gånger för mig med.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Precis som flera andra skrivit, -Vem ska gora det at en?

Sjalvklart ska man inte gora det pa gangen, utan det ska ske i boxen, man ska vara noga och se efter sa att det inte kommer blod ur kanylen och inte heller in i sprutan, byta sida mm.

men vem ska annars gora det at en?

Min vet. visade mig hur jag skulle gora, sen var det bara att spruta sjalv.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad du gör om hästen drabbas av penicillin chock och slår runt och drattar i backen med skallen före så den spräcker skallen så den knalldör. Du har aldrig funderat på vem som då får stå för dom rättsliga följderna och döms till ersättning???

Ni är helt livsfarliga som själva håller på att spruta med penicillin i ovetskap om vilka följderna det kan bli. Tydligen har ni aldrig varit med om en häst som chockar på penicillin och tro mig, skilnaden mellan succe o fjasko är hårfin. Blir det fjasko ja då blir det ren katastrof.

Jag tycker ni är minst sagt dumdristiga som glada amatörer spelar rysk roulett. Fast det ska väl inte jag bry mig om eller förklara, det kommer förmodligen en dag då ni själva blir en erfarenhet rikare.

Jag förstår det där med att vet inte kan komma hur många gånger som helst för att spruta penicillinet.

Men däremot stör det mig väldigt mycket, hur många gånger hästägaren inte fått ordentlig information varken om hur man gör eller vad som kan hända om något går fel, och hur dom ska hantera situationen om det går fel.

Som du sa dom är glada amatörer som inte vet vad dom har med att göra, men jag anser att det är upp till vetrinären att se till att dom vet vad dom gör.

Mvh
Camilla
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp