Hur vet jag var nålen är?

Sv: Hur vet jag var nålen är?

Alltså det e fruktansvärt med en chockande häst,jag skulle aldrig spruta någon annans häst,händer nåt skulle jag aldrig förlåta mig själv. Skulle heller aldrig låta någon annan spruta min,bättre att ge pasta då faktiskt trots priset.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Det är inte bara priset som skiljer, i de flesta fall när mnan ger en häst antibiotika har pastan sämre effekt.
PL
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Varför ber ni inte vet. skriva ut i pasta form om ni är så osäkra? Jag sprutar inga unghästar alls utan tar pasta formen ist.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Jag har faktiskt fått välja i vilken form jag ska ge förutom en gång,vid en svår infektion. Man bör inte be någon annan spruta sin häst iaf,har hört nåt om att försäkringen inte täcker heller vid ev olycka,vet ej om det e sant.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad du gör om hästen drabbas av penicillin chock och slår runt och drattar i backen med skallen före så den spräcker skallen så den knalldör. Du har aldrig funderat på vem som då får stå för dom rättsliga följderna och döms till ersättning???

Ni är helt livsfarliga som själva håller på att spruta med penicillin i ovetskap om vilka följderna det kan bli. Tydligen har ni aldrig varit med om en häst som chockar på penicillin och tro mig, skilnaden mellan succe o fjasko är hårfin. Blir det fjasko ja då blir det ren katastrof.

Jag tycker ni är minst sagt dumdristiga som glada amatörer spelar rysk roulett. Fast det ska väl inte jag bry mig om eller förklara, det kommer förmodligen en dag då ni själva blir en erfarenhet rikare.

Som sagt, vilken veterinär skulle vi få att åka ut varje dag? Veterinären som skrev ut pencillinet visade hur vi skulle göra och det är väl det de måste göra. (Jag har även sprutat förut men det skadar ju aldrig att få infon igen.)

Hästägaren var bortrest och hästen behövde sin medicin och hon gav mig då det uppdraget. Både hon och jag vet om pencillinchocker och har den risken i huvudet, men anser det värt risken istället för att hästen får fortsätta att vara sjuk.
Hästen fick först hippotrim, pasta, men svarade inte på det och behövde då starkare medicin.

Jag har inte varit ute i stallet på några dagar så jag vet inte riktigt nu hur hästen mår, men häromdagen fick den fortfarande pencillin och svarade hyfsat på det.

Det du skriver låter ju så bra i teorin, men hur fungerar det i praktiken?
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

*KL*

Panicillinchock kan de drabbas av när vet sprutar också. Så man ska inte tro att risken inte finns bara för vet sprutar.

Däremot minskar den ju betydligt när någon erfaren (t ex då vet) sprutar jmf med när någon oerfaren (t ex djurägare) sprutar.

Min valack chockade (prokainchock) trots sprutning enligt alla konstens regler. Nålen gick genom ett blodkärl dock. Så i med kanylen, inget blod, aspirera och inget blod. Drar ut kanylen och på spetsen sitter en droppe av blodblandat PC. Då flydde jag hals över huvud ur boxen kan jag meddela. Hann precis ut innan det bröt lös.

Hästen klarade sig dock utan skador tack och lov. Och jag har sprutat andra hästar utan chock *peppar peppar*

/Alexandra - som faktiskt sprutat kompisens häst, i boxen på veterinärkliniken.. Såg säkert myycket kufiskt ut för de andra besökarna..
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Det här är sant såvitt jag förstår. Det är endast hästägaren som får spruta sin häst ifall inte den andra har utbildning och licens. Min kompis utbildade sig till djurvårdare och hon sa att hon inte fick spruta trots att hon gjort detta många gånger.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Sprutade min häst under en längre tid. I början gick det jättebra, var hur snäll som helst. Men efter en tid blev han väldigt öm i halsen där han sprutades, trots att vi byte sida varje dag. Till slut hade jag svårt att få in hästen från hagen för att han var rädd att det var sprutdags. Min veterinär rekommenderade då att i stället ge den i rumpan.
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Jag sprutade en fölunge med penicillin för några veckor sedan och den är bara att ta ett grabbtag i halsskinnet!! så hästen inte riktigt hinner fatta va det e man håller på med!! man får liksom bända lite i skinnet så att området blir bedövat om man säger men man ska inte hålla på med skinnet för mycket utan när man tagigt tag i skinnet och bänt ut det lite så sätt i kanylen och spruta!! =P
Chocka kan dom! men stallägaren var iväg på flerdagars tävling men de visade mig hur ja skulle göra och de antog att jag var så pass "vettig" (eller va man ska säga) så att jag skulle klara av det!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Mahogney skrev:
Jag sprutade en fölunge med penicillin för några veckor sedan och den är bara att ta ett grabbtag i halsskinnet!! så hästen inte riktigt hinner fatta va det e man håller på med!! man får liksom bända lite i skinnet så att området blir bedövat om man säger men man ska inte hålla på med skinnet för mycket utan när man tagigt tag i skinnet och bänt ut det lite så sätt i kanylen och spruta!! =P

Inte så lätt om man har sprutat ett par dagar innan. Då vet hästen exakt vad det är som gäller. Har man då et halvbld på 170 cm är det svårt att ta ett grabbtag....
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Charlotte1975 skrev:
Inte så lätt om man har sprutat ett par dagar innan. Då vet hästen exakt vad det är som gäller. Har man då et halvbld på 170 cm är det svårt att ta ett grabbtag....
Ne det kanja tänka mig!!:o
Jag sprutade ett halvblod förra veckan och man måste TA I när man drar i skinnet sen kan du ju som någon annan sa ha någon som slänger en jacka över huvet eller nåt så den inte ser!!
 
Sv: Hur vet jag var nålen är?

Ylva86 skrev:
Det här är sant såvitt jag förstår. Det är endast hästägaren som får spruta sin häst ifall inte den andra har utbildning och licens. Min kompis utbildade sig till djurvårdare och hon sa att hon inte fick spruta trots att hon gjort detta många gånger.

Är det inte så att veterinären ska instruera den som ska spruta för att den ska få göra det, men sen vem personen är spelar mindre roll?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 665
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp