Hur vet facebook

Precis.
Själva idén med fb ar ju att knyta ihop människor - och därifrån få möjlighet att tjäna pengar.

Att inte utnyttja möjligheten att fösa samman folk som kollat varandras profiler vore rätt ...ja, kontraproduktivt?
Det är ju tex ofta standard på olika forum att man kan se vem som varit inne på ens profil. Trodde det var så på Facebook också. För precis som du skriver så är väl grundtanken att man skall hitta så många vänner som möjligt?
Att då se dom som kollat in en måste väl vara ett jättebra tillfälle att hitta vänner?
 
Det är ju tex ofta standard på olika forum att man kan se vem som varit inne på ens profil. Trodde det var så på Facebook också. För precis som du skriver så är väl grundtanken att man skall hitta så många vänner som möjligt?
Att då se dom som kollat in en måste väl vara ett jättebra tillfälle att hitta vänner?
Nej, fb lämnar inte ut några sådana uppgifter. Det är bara de själva som vet vem som besöker vem.

Själv har jag inte den minsta lust att dela mitt liv med människor jag inte känner. Mina fb-vänner känner jag IRL.
Jag är helt enkelt en gammal surtant :D
 
Det är ju tex ofta standard på olika forum att man kan se vem som varit inne på ens profil. Trodde det var så på Facebook också. För precis som du skriver så är väl grundtanken att man skall hitta så många vänner som möjligt?
Att då se dom som kollat in en måste väl vara ett jättebra tillfälle att hitta vänner?

Nja, grundtanken är att Facebook ska komma åt så mycket information som möjligt om dig och dina vänner som möjligt. Framförallt ska det ske genom att du och andra ska spendera så mycket tid framför dator/mobil som möjligt med Facebook igång. Så de jobbar stenhårt på att man ska använda Facebook som startapp, startsida, utgångspunkt, och vara kvar så länge som möjligt i kontexten där de kan samla information om ditt beteende på nätet.
 
Nej, fb lämnar inte ut några sådana uppgifter. Det är bara de själva som vet vem som besöker vem.

Själv har jag inte den minsta lust att dela mitt liv med människor jag inte känner. Mina fb-vänner känner jag IRL.
Jag är helt enkelt en gammal surtant :D
Aha! :idea: Jag trodde att man kunde se vem som besökt en.

Men det är väl då man kan välja en sluten profil (heter det så?) om man inte vill att någon skall se något.

Klart man får vara en surtant :D
 
Nja, grundtanken är att Facebook ska komma åt så mycket information som möjligt om dig och dina vänner som möjligt. Framförallt ska det ske genom att du och andra ska spendera så mycket tid framför dator/mobil som möjligt med Facebook igång. Så de jobbar stenhårt på att man ska använda Facebook som startapp, startsida, utgångspunkt, och vara kvar så länge som möjligt i kontexten där de kan samla information om ditt beteende på nätet.
Jo men ett sätt att få folk att vara kvar är väl att interagera med sina vänner/blivande vänner/ovänner på ett eller annat sätt?
 
Jo men ett sätt att få folk att vara kvar är väl att interagera med sina vänner/blivande vänner/ovänner på ett eller annat sätt?

Jo, men samtidigt är det viktigt att saker och ting hela tiden känns relevanta. Det är en balansgång. Blir det för mycket skit (reklam, konstiga kopplingar, människor man inte vill ha kontakt med) så tröttnar många. Nu är jag bara "meta-kunnig" om Facebook som ett av många sociala medier eftersom jag bara läst om det och aldrig själv varit medlem just där.
 
Det är ju tex ofta standard på olika forum att man kan se vem som varit inne på ens profil. Trodde det var så på Facebook också.

Många använder Fejan för att spionera. Hålla reda på ex, kolla upp tillkommande godingar, noja över f d kompisar, hålla koll på arbetskamraterna - you name it.

När det helt plötsligt spreds att Facebook skulle lämna ut vem som varit inne på din profil blev det ju självmordsstämning i vissa läger - tänk om andra skulle får reda på vilken stalker man EGENTLIGEN är!?! GUD så pinsamt.

Sedan lugnade det sig igen när det visade sig vara ett illasinnat rykte. Men rätt roligt och oerhört underhållande. Andras reaktioner alltså :D
 
Fast å andra sidan är det inte bara facebook som samlar information, överallt på internet görs det oftast utan att vi ens är medvetna om det.
Vet att piratpartiet jobbar mycket med den frågan om integriteten på nätet, men det är skrämmande hur utvecklingen har gått och hur den utnyttjas. :/
 
Många använder Fejan för att spionera. Hålla reda på ex, kolla upp tillkommande godingar, noja över f d kompisar, hålla koll på arbetskamraterna - you name it.

När det helt plötsligt spreds att Facebook skulle lämna ut vem som varit inne på din profil blev det ju självmordsstämning i vissa läger - tänk om andra skulle får reda på vilken stalker man EGENTLIGEN är!?! GUD så pinsamt.

Sedan lugnade det sig igen när det visade sig vara ett illasinnat rykte. Men rätt roligt och oerhört underhållande. Andras reaktioner alltså :D
Men får man verkligen reda på så mycket? Det verkar ju som om de flesta har mer eller mindre hemliga profiler (i alla fall om man läser här på Buke). Men man kanske får reda på en hel massa även om någon har en hemlig profil :confused:

(Eller har jag helt missförstått vad en hemlig profil är)
 
Men får man verkligen reda på så mycket? Det verkar ju som om de flesta har mer eller mindre hemliga profiler (i alla fall om man läser här på Buke). Men man kanske får reda på en hel massa även om någon har en hemlig profil :confused:

(Eller har jag helt missförstått vad en hemlig profil är)
Vad räknar du som "hemlig" profil? Är det när informationen endast är till för den enskilde användaren eller bara dens vänner? Oavsett vilket så har facebook tillgång till informationen oavsett om den är hemlig eller ej.
 
Vad är en hemlig profil?
Man kan ju t.ex. välja vem som får skicka meddelanden och vänförfrågan. Jag har aldrig fått några skumma meddelanden, vänförfrågningar eller tips om vänner. Aldrig.

Men så spelar jag aldrig spel, gör inga tester, och har en rätt begränsad profil ang. vem som kan söka på mig, bli min vän, se mina bilder, öppna min profil o.s.v.
 
Jag fick några söta meddelanden från avsändare med engelska namn från nåt land jag inte har kontakt med, nånsin. De hade hamnat i övrigt-korgen så de var gamla när jag såg dom. :D. Satt nån och väntade på svar :devil::wtf:
 
Vad räknar du som "hemlig" profil? Är det när informationen endast är till för den enskilde användaren eller bara dens vänner? Oavsett vilket så har facebook tillgång till informationen oavsett om den är hemlig eller ej.
@Lovisaleonora
Öh... Inte en aning faktiskt. Antar att det är motsatsen till att alla kan se allt :confused:

(Jag har ju ingen Facebook. Så min kunskap är väldigt begränsad. Det är därför jag frågar. Facebook är ju trots allt ganska så stort och det kan ju vara bra om man i alla fall har ett hum om saker och ting :D)
 
@Lovisaleonora
Öh... Inte en aning faktiskt. Antar att det är motsatsen till att alla kan se allt :confused:

(Jag har ju ingen Facebook. Så min kunskap är väldigt begränsad. Det är därför jag frågar. Facebook är ju trots allt ganska så stort och det kan ju vara bra om man i alla fall har ett hum om saker och ting :D)

Du menar alltså sådan som ligger offentligt? Jag har en del offentligt i min profil, man fattar att det är rätt person och sedan lite allmänt dravel (men inte allt). Vissa saker delar jag offentligt, men väldigt lite. Resten för två grupper av vänner. Vänner och Nära vänner.
 
Det är väl när bara profilbild och omslagsbild syns för alla.
Det beror på vad man har för inställningar. Postar jag något på facebook syns det vara för mina vänner, vet att det finns vissa som inte ändrat inställningarna och när de postar så är det offentligt så vem som helst kan se.
 
Vad är det för skillnad på profilbild och omslagsbild?

(Jag känner mig verkligen hopplöst efter :o)
Profilbilden är den lilla till vänster som "ska" vara på en själv, omslagsbild (eller heter det bakgrundsbild?) är den stora som ligger bakom profilbilden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 198
Senast: mars
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 786
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 860
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 537
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp