Hur vet facebook

@Jeffery, skillnaden mellan FRAs insamlande och Facebook är dels att det förra är noga reglerat och att det senare är 100 % frivilligt.
En annan icke obetydlig skillnad är att den ene är till 100% intresserad av varje enskild individ hela tiden, medan den andre är jämförelsevis knappast intresserad av någon individ alls.
 
Aha. Nu tror jag jag vet varför en viss person kommer upp som vänförslag med jämna mellanrum.
Jag har länge misstänkt att personen i fråga kollar mig med jämna mellanrum....:banghead:
 
Det som kan oroa ordentligt med Facebook och andra datainsamlande sociala medier, är att information om oss skulle kunna säljas till vilken högstbjudande som helst. Så länge någon försöker sälja parfymerade trosor är det kanske irriterande, men harmlöst.

Om strukturerad data från Facebook hade funnits tillgänglig för Hitler, Stalin eller STASI, så hade det gjort utrotande och fängslande av olika sorters misshagliga element så enormt mycket effektivare...
 
En kompis till mig som är väldigt datorintresserad påstår att om du går in ofta på en person du inte är vän med så är det fullt möjligt att den personen får dig som vänförslag. Men att det ska till mer än att du går in på en person en gång för att det ska bli så, men om du stalkar någon är det mycket troligt att du kommer upp som ett förslag på personens sida. ;)

Hen sa dock också vid samma tillfälle att gemene man sällan vet om att det fungerar på det sättet, och har du dessutom mycket gemensamma vänner med den aktuella personen så kan det även vara en anledning till varför personen kommer upp som förslag. Poängterar att det här är information som jag har fått från en annan person, och inget som jag kan svära på är "sant".
Ok, det var intressant! Och låter mycket troligt. Det kan förklara en del vänförslag som jag får.
 
Det som kan oroa ordentligt med Facebook och andra datainsamlande sociala medier, är att information om oss skulle kunna säljas till vilken högstbjudande som helst. Så länge någon försöker sälja parfymerade trosor är det kanske irriterande, men harmlöst.

Om strukturerad data från Facebook hade funnits tillgänglig för Hitler, Stalin eller STASI, så hade det gjort utrotande och fängslande av olika sorters misshagliga element så enormt mycket effektivare...
Det är det som jag försöker förklara för folk, som tycker att jag är otroligt barnslig "för jag har inget att dölja så vill dom kolla är det väl inget problem".
Svar a) då har du inte förstått allt dom kan tolka fram genom fakta
Svar b) nä men andra kanske har, som t ex om man är bög i fel land osv.
 
Hm, det skulle förklara grenledaren och han jag mötte igår. Messengerappen kontrollerar SMS och samtal samt kontaktlista såklart. Frågan kring exkollegorna kvarstår. Vi jobbar förvisso på samma (jättestora) företag men på olika avdelningar långt ifrån varandra.

Jaa.. Jag tror att jag får ta mig en funderare kring det här, kanske borde jag släcka fb för gott trots allt. Eller bara ta bort messenger-appen och tvinga sambon till riktiga meddelanden. Fb är helt galet. Jag har blivit paranoid :p
 
Får en gammal dinosaurie ställa en fråga?

Finns det ett sätt att hindra någon från att se det jag lägger ut? Dvs kan jag blockera en enstaka person som inte varit min vän.
Jag läser ut att jag kan blockera vänner, men kan jag blockera någon icke-vän som jag tror är inne och tittar men som jag inte vill ha där?

Jag har allt öppet och vill fortsätta ha det så. Men en viss person - kan hen stängas ute?
 
Får en gammal dinosaurie ställa en fråga?

Finns det ett sätt att hindra någon från att se det jag lägger ut? Dvs kan jag blockera en enstaka person som inte varit min vän.
Jag läser ut att jag kan blockera vänner, men kan jag blockera någon icke-vän som jag tror är inne och tittar men som jag inte vill ha där?

Jag har allt öppet och vill fortsätta ha det så. Men en viss person - kan hen stängas ute?
Självklart kan du blocka människor som du inte är vän med. Då syns inte längre din profil för hen och du kan inte se hen. :)
 
Gå in på hens profil, tryck på de tre prickarna och sen på blockera
JW9fWLf_zpsprliwoh4.png
 
Självklart kan du blocka människor som du inte är vän med. Då syns inte längre din profil för hen och du kan inte se hen. :)
Nu blev jag nyfiken om man inte kan se hen hur kan man då oblocka någon sen?

(har som sagt inte Facebook men blev lite förbryllad och nyfiken ändå :o)
 
Nu blev jag nyfiken om man inte kan se hen hur kan man då oblocka någon sen?

(har som sagt inte Facebook men blev lite förbryllad och nyfiken ändå :o)
Då går man in på inställningar och blockeringar så finns det en lista på människorna man blockat. :)
 
Säkert har köparen/säljaren varit inne och kollat dig på Facebook, då får man upp människan som vänförslag.
Nja, det får man inte. (Är rätt säker på det) Facebook avslöjar inte för personerna vars profil man varit inne på att man varit och kollat där. Om man skulle få vänförslag då så har ju facebook avslöjat att personen ev. varit inne på din profil.

Däremot kan man få vänförslag på folk som man har gemensamma vänner med. T.ex A är vän med B som är vän med C. Då kan A få C som förslag. Jag misstänker att det kan gå ett steg till - att A kan få C:s vänner som vänförslag.

Är man med i samma grupp kan man nog också få personen som vänförslag. Eller om man har anknytning till samma skola/ort (om man angett det på kontot).

Annars är det mest troligt att det är mailen som kopplar ihop det. Eller telefonnumret om man skrivit in det på sitt konto.
 
Har jag surfat och letat ny dator (netonnet tex) eller som senast kollade upp en parfym (tradera) så får jag DIREKT liknande eller tom just det jag kollade på som annonser i min facebook... Så Facebook är kopplat till vad du gör när du surfar runt med din dator...
Det är buke också alltså? För jag får ofta upp annonser på saker jag sökt efter.
 
Nja, det får man inte. (Är rätt säker på det) Facebook avslöjar inte för personerna vars profil man varit inne på att man varit och kollat där. Om man skulle få vänförslag då så har ju facebook avslöjat att personen ev. varit inne på din profil.

Däremot kan man få vänförslag på folk som man har gemensamma vänner med. T.ex A är vän med B som är vän med C. Då kan A få C som förslag. Jag misstänker att det kan gå ett steg till - att A kan få C:s vänner som vänförslag.

Är man med i samma grupp kan man nog också få personen som vänförslag. Eller om man har anknytning till samma skola/ort (om man angett det på kontot).

Annars är det mest troligt att det är mailen som kopplar ihop det. Eller telefonnumret om man skrivit in det på sitt konto.
Fast nej?

Jg tror på teorin att en person ska poppa upp som vänförslag om den ofta kollar din sida.

den person jag nu blockat har jag inga gemensamma vänner med - ens IRL. Vi bor långt ifrån varann, har inga gemensamma intressen, jag har inte några telefonnummer som leder tilll hen eller hens bekanta

Det finns verkligen inte en enda pytteliten gemensam intenet-koppling. Personen har 13 fb-vänner och är inte med i någon grupp.

Ändå dyker den personen sedan ca ett halvår stadigt upp som första förslag till vän.

Så - min starkaste teori är att hen stalkar mig i hemlighet.
 
Nja, det får man inte. (Är rätt säker på det) Facebook avslöjar inte för personerna vars profil man varit inne på att man varit och kollat där. Om man skulle få vänförslag då så har ju facebook avslöjat att personen ev. varit inne på din profil.

Jag är HELT säker på att det fungerar så.

Nej, Facebook avslöjar inte med en lista vilka som varit inne på din profil. Det är helt rätt. Men det finns inget som hindrar dem att koppla ihop två personer utifrån andra parametrar.
 
Jag är HELT säker på att det fungerar så.

Nej, Facebook avslöjar inte med en lista vilka som varit inne på din profil. Det är helt rätt. Men det finns inget som hindrar dem att koppla ihop två personer utifrån andra parametrar.
Men om nu Facebook av någon anledning inte vill att folk skall kunna se vem som varit inne på ens profil vore det inte då lite kontraproduktivt att visa det på detta sätt?

Varför vill man inte Facebook att man skall se vem som tittat på ens profil?
 
Men om nu Facebook av någon anledning inte vill att folk skall kunna se vem som varit inne på ens profil vore det inte då lite kontraproduktivt att visa det på detta sätt?

Varför vill man inte Facebook att man skall se vem som tittat på ens profil?
Precis.
Själva idén med fb ar ju att knyta ihop människor - och därifrån få möjlighet att tjäna pengar.

Att inte utnyttja möjligheten att fösa samman folk som kollat varandras profiler vore rätt ...ja, kontraproduktivt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: mars
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 786
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 860
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 537
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp