Hur vet facebook

Mötte en igår för att hämta upp en pryl. Vi hade endast haft kontakt via mail och telefon. Telefon samma dag, mail innan det. Nu loggade jag in för att ta bort en annons jag lagt in och vem ser jag som "vän-förslag"?
Ett alternativ, osäker på om det används av just FB dock, är att helt enkelt använda telefonens GPS-data. Har appen tillgång till telefonens GPS och skickar det som bakgrundsdata till FB, som ser att du och en annan FB-användare befunnit sig inom ungefär samma kvadratmeter så ligger det nära till hands att ni interagerat på något sätt. Har appen, som sagt, dessutom tillgång till dina telefonlistor mm så är saken ju klar.
 
Ett alternativ, osäker på om det används av just FB dock, är att helt enkelt använda telefonens GPS-data. Har appen tillgång till telefonens GPS och skickar det som bakgrundsdata till FB, som ser att du och en annan FB-användare befunnit sig inom ungefär samma kvadratmeter så ligger det nära till hands att ni interagerat på något sätt. Har appen, som sagt, dessutom tillgång till dina telefonlistor mm så är saken ju klar.

Jag tror att det används av FB, för när jag nyligen var i Jönköping så fick jag sedan upp reklam för bostäder i Jönköping, trots att jag bor i Västerås.
 
Ett alternativ, osäker på om det används av just FB dock, är att helt enkelt använda telefonens GPS-data. Har appen tillgång till telefonens GPS och skickar det som bakgrundsdata till FB, som ser att du och en annan FB-användare befunnit sig inom ungefär samma kvadratmeter så ligger det nära till hands att ni interagerat på något sätt. Har appen, som sagt, dessutom tillgång till dina telefonlistor mm så är saken ju klar.
Appen behöver inte tillgång till GPS för att lista ut var du är. Den kikar bara på vilken mast du för tillfället är ansluten till, så vet den *ungefär* var du är.
Appen behöver inte veta på metern när var du befinner dig för att ge "reklam för bostäder i Jönköping".
 
Det här är delar av de saker som Facebook-appen roar sig med på din smartphone:
(Detta är för android, andra operativ gör liknande saker.)

*) Läsa textmeddelanden (SMS och MMS) Om du lägger till ett telefonnummer till kontot kan vi bekräfta telefonnumret automatiskt med bekräftelsekoden som vi skickar via sms.

*) Hämta filer utan föregående meddelande Med ett tillstånd av den här typen kan vi göra appen bättre för dig genom att läsa in nyhetsflödet i förhand.

*) Läsa och redigera dina kontakter Det här tillståndet behövs om du vill importera kontakterna i telefonen till Facebook och synkronisera Facebook-kontakterna till telefonen.

*) Lägga till och ändra kalenderhändelser och skicka e-post till gäster utan ägarens vetskap Det här betyder att du kan se Facebook-händelser i telefonkalendern.

*) Läsa kalenderhändelser och konfidentiell information Det här betyder att du kan se din tillgänglighetsstatus i kalendern (baserat på kalendern i telefonen) när du visar ett evenemang på Facebook.


Om du försöker kryssa bort det FB tycker är vitalt fungerar inte eländet, så då godkänner du det för att få fanstyget att funka. Så fort det fungerar, glömmer du bort den rättighet du nyss givit appen.


Ni som spelar olika spel skulle bli fullständigt mörkrädda om ni visste vad de gör i er telefon, vid sidan av att ge er lite förströelse.
Framför allt kan ni fråga er varför någon skulle bjuda på gratisspel. Kan det vara så att ni betalar på annat sätt än via pengar, t.ex med information om er själva, och era vänner i telefonen?

En stor varningsflagga är små gratisappar, som vill ha tillåtelse att peta i er Facebook och liknande sociala appar.
 
Appen behöver inte tillgång till GPS för att lista ut var du är. Den kikar bara på vilken mast du för tillfället är ansluten till, så vet den *ungefär* var du är.
Appen behöver inte veta på metern när var du befinner dig för att ge "reklam för bostäder i Jönköping".
Fast nu handlade det ju om vänförslag. Jag tror att det skulle bli litet väl långsökta vänförslag om gemensam basstation var snävaste geografiska kriteriet. ;)
 
Telefoner är spioner i miniformat :crazy:. Stängde snabbt av att min får logga besökta platser när den en dag tyckte att "just nu tar det 15 min för dig att åka till jobbet". Spännande att den lyckats klura ut var jag jobbar då jag inte direkt har normala arbetstider och jag, vad jag vet, inte har det inskrivet någonstans som telefonen har tillgång till.
 
Eftersom jag inte har Facebook så har jag inte en aning hur det fungerar men även tex de annonser som dyker upp på Buke är kopplade till mitt googlande.

Fast det kan inte stämma. Jag får upp en massa bantningsreklam, pormaskborttagning och annat sjukt osmakligt. Verkligen inget som är i närheten av mina googlesökningar...
 
Fast det kan inte stämma. Jag får upp en massa bantningsreklam, pormaskborttagning och annat sjukt osmakligt. Verkligen inget som är i närheten av mina googlesökningar...

Jag får enbart reklam om sådant jag googlat eller liknande. Öppnar jag en tråd på Buke om t.ex. datorer, så får jag reklam om datorer. Oftast är det hästrelaterat, bilrelaterat, gravid/barnrelaterat eller hus/gårdrelaterat.

Efter att jag rensat bort adware får jag ganska random reklam.
 
Jag får enbart reklam om sådant jag googlat eller liknande. Öppnar jag en tråd på Buke om t.ex. datorer, så får jag reklam om datorer. Oftast är det hästrelaterat, bilrelaterat, gravid/barnrelaterat eller hus/gårdrelaterat.

Efter att jag rensat bort adware får jag ganska random reklam.

Ah, det är alltså ett tecken på att jag har fungerande adwarestädning ;)
 
Telefoner är spioner i miniformat :crazy:. Stängde snabbt av att min får logga besökta platser när den en dag tyckte att "just nu tar det 15 min för dig att åka till jobbet". Spännande att den lyckats klura ut var jag jobbar då jag inte direkt har normala arbetstider och jag, vad jag vet, inte har det inskrivet någonstans som telefonen har tillgång till.

Jag har upptäckt samma sak. Känns definitivt spionartat.

En massa saker som inte känns bekväma. Instagram (som förstås ägs av Facebook) är lika lurigt. Jag har inte min Instagram kopplat till Facebook (men har haft för flera år sedan första halvåret). Jag har inte Facebookappen (men har haft.) Jag har inte samma mejladress till Instagram och Facebook, och ändå står det ibland på Instagram "Din Facebookvän Aron Andersdotter finns nu på Instagram".

Vad jag har är konstant inloggning på Facebook i telefonens webbläsare, alltså jag loggar aldrig ut, även om jag alltid stänger webbläsaren. (Om det nu hade hjälpt att logga ut ens...)

Det är fascinerande samtidigt, även om jag vet att mejladresser "läses ihop": jag har till exempel fått vänförslag på en pensionerad kollegas make... Varför är det så viktigt för Facebook att en har många Fb-vänner? Ja ja, jag förstår, för att en ska vara kvar där. I all tid och evighet. :meh:
 
Varför är det så viktigt för Facebook att en har många Fb-vänner? Ja ja, jag förstår, för att en ska vara kvar där. I all tid och evighet. :meh:

Det är en ren ekonomisk fråga.
Det kostar pengar att driva en gigantisk site som Facebook. Bara investeringskostnaden för Facebooks datahall i Luleå ligger mellan 3 och 5 miljarder kronor. Hallen konsumerar dessutom mellan 0.5 och 1.0% av all el som produceras i Sverige. Och dessa pengar drar man in via Facebooks medlemsavgift. Nej visst ja, det är gratis att vara medlem på Facebook.
Undrar hur de kan få det hela att gå ihop - hur ser deras affärsidé ut..?
 
Jag har en fråga som jag undrar om någon kan svara på. Jag är ständigt inloggad på Facebook på datorn, men bara där. Om jag kollar profiler på Facebook, får dom sen mig som vän-förslag? Kan ju bli hur pinsamt som helst, menar jag :o
Jag har inte min ordinarie mail kopplat till Facebook, om det spelar någon roll.
 
Jag har en fråga som jag undrar om någon kan svara på. Jag är ständigt inloggad på Facebook på datorn, men bara där. Om jag kollar profiler på Facebook, får dom sen mig som vän-förslag? Kan ju bli hur pinsamt som helst, menar jag :o
Jag har inte min ordinarie mail kopplat till Facebook, om det spelar någon roll.

En kompis till mig som är väldigt datorintresserad påstår att om du går in ofta på en person du inte är vän med så är det fullt möjligt att den personen får dig som vänförslag. Men att det ska till mer än att du går in på en person en gång för att det ska bli så, men om du stalkar någon är det mycket troligt att du kommer upp som ett förslag på personens sida. ;)

Hen sa dock också vid samma tillfälle att gemene man sällan vet om att det fungerar på det sättet, och har du dessutom mycket gemensamma vänner med den aktuella personen så kan det även vara en anledning till varför personen kommer upp som förslag. Poängterar att det här är information som jag har fått från en annan person, och inget som jag kan svära på är "sant".
 
@Jeffery, skillnaden mellan FRAs insamlande och Facebook är dels att det förra är noga reglerat och att det senare är 100 % frivilligt.

Båda är otäcka och jag håller helt med om inkonsekvensen i att skrika på Facebook om hur FRA kränker den personliga integriteten. Den har man redan sålt i sin helhet till Facebook..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 198
Senast: mars
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 786
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 862
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 537
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp