Hur vet facebook

Amha

Trådstartare
Vilka jag har träffat?

Mötte en igår för att hämta upp en pryl. Vi hade endast haft kontakt via mail och telefon. Telefon samma dag, mail innan det. Nu loggade jag in för att ta bort en annons jag lagt in och vem ser jag som "vän-förslag"? Och hur kan facebook veta vilka jag gick i skolan med trots att jag inte har någon som helst information om mig själv på fb? Jag använder bara facebook till att hitta annonser på saker jag söker och har därmed varken bilder, information eller skriver massa goja. Loggar in någon eller ett par gånger i månaden.

Det här är på riktigt obehagligt!
 
Jag vet inte heller riktigt hur Facebook funkar (ett tag var det väl diskussioner om att de samlade data över ens internetanvändning även när man inte var kvar på sidan, men inte utloggad?) men att t.ex. just den här personen dök upp som vänförslag nu kan ju kanske handla om att den personen sökt efter dig?

Det känns ju inte helt långsökt att vänförslag skulle kunna baseras på sökningar bl.a., tänker jag.
 
Tycker fb är riktigt obehagligt på det viset. Jag fick upp vänförslag på folk som jag endast haft MSN-kontakt med för nästan 10 år sen och inte snackat med sedan dess...

Tur jag varken har bilder eller annat privat där. Använder det bara för att kunna följa med i stallgruppen.
 
Den personen jag mötte igår kan aldrig någonsin ha hittat mig på fb. Den möjligheten är helt utesluten. Så ovanligt är inte mitt namn och det finns som sagt ingenting alls som visar på att jag är jag. Varken bild eller info.
 
Den personen jag mötte igår kan aldrig någonsin ha hittat mig på fb. Den möjligheten är helt utesluten. Så ovanligt är inte mitt namn och det finns som sagt ingenting alls som visar på att jag är jag. Varken bild eller info.
Då är det synkade nummer eller mail helt enkelt.
 
Man skulle kanske kunna önska att den upprördhet som en del kände över FRA-lagen för några år sedan, och det så kallade övervakningssamhället, skulle kunna spilla över lite grann på kommersiella aktörer inom sociala medier.
För vad de roar sig med är betydligt mer datainsamlande och analyserande av dig som person, än vad FRA nånsin sysslat med.

Lite ironiskt var det att den upprördheten då kanaliserades bl.a i just dessa sociala medier.
 
Det där händer mig ofta, och jag tror att det åtminstone i mitt fall är personen som har gått in på min profil (hur mycket den nu kan se där). Men jag är inte värst anonym - vanligt namn förvisso men profilbild med häst och många vänner som man såklart har gemensamma i regel.

Innan jag fattade hur det funkade dock :o. Sjukt obehagligt!
 
Om jag stänger ett vänförslag från Facebook, alltså "personer du kanske känner", har då inte jag märkt att de kommer tillbaka.
När jag har valt att avslå en vänförfrågan har jag fått möjligheten att blockera fler förfrågningar från denna person, men det funkar visst lite olika?
 
Då är det synkade nummer eller mail helt enkelt.
Det är intressant.när jag tänkte efter har jag även fått upp en ex-kollega.. Eller två förresten. Det var flera år sedan vi jobbade ihop och jag har inte nummer till dem.

Min gamla grenledare är också som vän-förslag. Han skickar av gammal vana massa nyheter inom klubben till en annan mail än den som är registrerad. Möjligt att jag har hans nummer kvar dock men vi har inte pratat sedan jag startade upp nya kontot vad jag vet. Jag har ju bara messenger-appen i telefonen för att sambon använder den som sms. Inte ens riktiga fb-appen alltså.

Blir ganska sugen på att släcka det där kontot, gillar inte alls att vara så förföljd men då tappar jag min kanal till loppiskontona som är mycket bättre än blocket här ute :/
 
fb scannar av ålder och vänkretsar. Sedan kopplas man ihop p det märkligaste och mest skrämmande sätt.

Jag får stadigt upp en äldre kvinna som är gift med en person jag känner och träffar i olika föreningssammanhang. Vi har aldrig träffats och hon har ett tiotal vänner på fb - sina barn och nån granne. Inga gemensamma fb-bekanta eller IRL-bekanta och helt olika intressen. Vi bor 10 mil ifrån varann. Hennes make har inte fb
:confused::confused:

Däremot får jag inte upp den unga kvinna som noga kartlagt mig på fb och som jag diskuterat med.
 
Använder du Facebook appen i telefonen? Den appen kräver rättighet att komma åt en massa saker i din telefon, bland annat kontakter och sms om jag inte minns fel. Så därifrån kan det också komma .
 
Vänförslag får jag från de konstigaste ställen men mest är det från nån vän till nån person jag känner. Just nu 7 fullständiga främlingar på min fb. Ingen vänförfrågan dock.
 
Har jag surfat och letat ny dator (netonnet tex) eller som senast kollade upp en parfym (tradera) så får jag DIREKT liknande eller tom just det jag kollade på som annonser i min facebook... Så Facebook är kopplat till vad du gör när du surfar runt med din dator...
 
Har jag surfat och letat ny dator (netonnet tex) eller som senast kollade upp en parfym (tradera) så får jag DIREKT liknande eller tom just det jag kollade på som annonser i min facebook... Så Facebook är kopplat till vad du gör när du surfar runt med din dator...
Eftersom jag inte har Facebook så har jag inte en aning hur det fungerar men även tex de annonser som dyker upp på Buke är kopplade till mitt googlande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 198
Senast: mars
·
IT & mobiler Höll på att få ett gäng paket returnerade precis för jag inte hämtade dem. Enda orsaken det löste sig var att postnord skickade ett sms...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 786
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 860
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 537
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp