Sv: Hur var er ridskola? Berätta!
Jag började rida på ridskola när jag var 14 och red där ca 3 terminer. Jag tycker att det var en jätte bra ridskola, det var för vuxna och undomar.
Det var ungefär 20 hästar där, som stod i rymliga boxar. Hästarna var välutbildad och snälla. Hästarna var olika att rida, allt från lite äldra och snäll gentlemen till vissa lite mer svårridna. Det var även bra ridlärare, lite krävande men man lärde sig mycket.
Jag fick hoppa in i en grupp, för jag började mitt i terminen. Vi var 5 stycken i gruppen jag red och första lektionen så red jag en privat lektion för ridläraren, med sitts och balans övningar i skritt och trav (jag hadde ridit med kompisar, så jag kunde redan skritt, trav och galopp).
Först så var det uppställning på mittlinjen tills alla hadde kommit in i ridhuset, sedan så fick vi sittaupp. Uppvärmning i ca 10 minuter stanna och starta hästen i skritt och sedan lite trav, starta stana, så att hästarna blev lite vakna och sen galoppera lite, vi red på ridvägarna, volter, vända snett igenom, serpentiner, skära av i hörnen, skänkelvikning, framdelsvändning, lite bomar och små hinder mm, men mest dressyr. Mycke balans och sitts övningar, rida utan tyglar och stigbyglar. Lite NH och teori.
En jätte bra ridskola