Sv: Hur var er ridskola? Berätta!
Jag har inte så mkt att göra så jag kan väl likagärna berätta hur min ridskola var/är
Jag började rida där när jag var 8 år. Jag har inte så mkt minne av det hela från den tiden, mer än att ridläraren en gång glömde min grupps lektion som var den sista på kvällen. Så när vi kom dit hade hon gett hästarna sin kvällsmat och var på väg att släcka för natten. Men vi fick rida ändå ute i paddocken, jag vet inte varför vi vi inte i ridhuset
Jag hoppade av vid 9 års ålder då jag inte riktigt hade ngt hästintresse. Men när jag var 11 fick jag chansen att börja i min kusins knattegrupp. Bra tyckte jag då jag bara ridit ngr enstaka ggr efter jag slutade. Men jag lärde mig otroligt snabbt tack vare en duktigt ridlärare. Så året efter kom jag in i en stor grupp.
När jag blev äldre så började jag förstår hur dålig ridskolan egentligen va. Man fick inte lära sig sadla riktigt och jag såg många föräldrar sadla för långt fram. Jag trodde att våran ridlärare skulle säga till, men icke. Hon brydde sig inte. Och nästan alla drog sadelgjorden typ till sista hålet med en gång. Det resulterade att min favvopålle började bli sur varje gång man kom med sadlen, försökte hugga en. På mina sista år började han att hota med att att sparka en så fort man kom med sadlen, jag började misstänka att sadlen inte passade hnm ordentligt. Alla sadlar och träns var torra och hårda.
Våran ridlärare slutade och jag fick börja rida för den andra ridläraren som var helt motsatsen av den förra. Hon ville att hästen skulle vara samlad i trav och galopp osv. Men den andra ville att hästen skulle trava fort och galoppera fort. Varför?? Jo för att hästen skulle tänka FRAMÅT
Vi fick nästan aldrig rida i skogen, under mina år från 11-14 år så kom vi bara komma ut i skogen MAX 2 ggr. Trots att dem har jättefina ridvägar.
Så för att sammanfatta allt så fick man inte lära sig sadla el. tränsa= inga teorilektioner. Man lärde sig knappt ngt på lektionerna. Tex hur man skulle få hästen att arbeta rätt. Det enda ridläraren tjatade om var att "Öka farten, ni måste öka ännu mera, hästen ska tänka framåt" det såg ut som alla hästarna skenade runt ridhuset. När jag gick mitt sista år gick jag i vuxengruppen. Min favvohäst var en nordis som bara jag och en till kunde
rida. Jag fick henne att gå helt perfekt, det var helt underbart. Men tro inte att man fick ngt beröm från ridläraren. Istället fick jag det från dem andra i gruppen. Hästen var totalt förstörd efter två terminer. Sista terminen lät ridläraren att man red henne med gramantyglar, även småbarn som knappt kunde hantera tyglarna ordentligt.
Som sagt denna ridskolan är verkligen urskass, dem har inga pengar och ett tag hade dem hästar som egentligen skulle vara pensionärer. INGENTING var positivt med den ridskolan, absolut INGENTING. Hästarna gå i hagar som är jätteleriga. Dem bryr si´g inte ett skit om hästarna.
Nu går min brorsdotter där, jag ser det att hon lär sig inte mkt. Hon har ridit där 3-4 år. I sommras tänkte jag att jag kunde träna henne lite. Bad henne komma in på en volt runt mig. Men hon visste inte ens vad en volt va
Hon kunde inte samla ihop hästen utan lät hnm trava fort(hästen i fråga är en vbl-travare) så ni fattar nog att det gick kanska fort. Hon kunde inte galoppfattningen utan sparkade igång hnm.
Så jag förstår ju att ridskolan är fortfarande lika dålig på att lära ut..
Jag lärde mig allt det jag kan nu från min mamma. Utan henne hade jag inte kunnat ett smack. Tack mamma för din hjälp och ditt tålamod
Ursäkta att det blev så långt