Hur vanligt/ovanligt är det att stoet vänjer av själv (ej dräktig)

suzy_cointreau

Trådstartare
Stoet är inte dräktig i år och jag undrar hur vanligt eller ovanligt det är att de vänjer av fölet självmant runt 9-10 månader ändå.

Det är stoets andra föl och det förra vandes av efter 6+ månader av praktiska skäl eftersom man då vande av de andra fölen på stället hon stod på då och flyttade till egen lösdrift med andra unghästar.

Dvs skall man ha lite is i magen och vänta eller börja planera att bygga egen box till mamma (de går nu på lösdrift idag här hemma, vilket skall bli uteboxar på sikt men är inte det i dagsläget) och börja stängsla om hagen (har bara en).

Sv: Hur vanligt/ovanligt är det att stoet vänjer av själv (ej dräktig)

vet inte hur andras hästar gör men min började tappa intresset för sin fölunge vid 5månders ålder. vid 6månader så var intresset noll. kan tillägga att fölungen var totalt ointresserad vid 5månader. det var bara kompisen som gällde. mamma ville typ bara bli lite urmjölkad nån gång. både mor och dotter är väldigt självständiga. släppte ihop dom morron och kväll och senare bara morgon. men intresset var mycke svagt från båda håll.

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att de löser de själv. Våra har alltid gått med sin mamma och syskon i hagen men fick stå i egen box vid ca 7 mån ålder. Det berodde på att boxen var så pass liten när fölet vuxit och stoet visade att hon tyckte det var jobbigt att ha fölet där. Hon lät inte dem äta i krubban, roffade åt sig hö för sig själv o s v. Till en början fick fölet stå i boxen bredvid och det var inte problem från något håll.

ps hade jag haft lösdrift hade jag låtit dem gå kvar tillsammans. De brukar ordna det själv, dräktig eller inte.

Beror på om avkomman är hingst eller sto.

Avkomman är ett sto (hade det varit en hingst hade jag nog särat på dem ändå nu pga hormonerna). Hon är ganska självständig och hänger mest med syrran, men tar sig regelbundet en slurk fortfarande vilket mamman (oftast) snällt ställer upp på. Hon är 7 månader.

Boxarna skall ju byggas ändå, men det handlar lite om lathet från min sida att slippa slå 30-40 staketstolp för att dela av hagen bara för avvänjningen.

Senast ändrad:

Min första fölunge diade upp till ett års ålder, sen särade jag på dem... Vet en annan vars avkomma gick kvar med mamman och gjorde absolut ingenting (knappt tam) och den ungen diade tills den var fyra år och (på nåt mirakulöst sätt) blev såld. Den var sjukt mammig och man kunde knappt ta i mamman utan att den lilla blev hysterisk... :grin: Men ptja, det är väl knappast ett vanligt scenario.

Ja, givetvis låter man inte ett hingstföl gå kvar bland de andra, vare sig mamman eller andra. Vi skickade vårt hingsföl på hingstbete ganska tidigt så det löste sig på så sätt. Stofölet gick kvar utan någon särning. Hon fick väl dia upp till nästan ett års ålder (stoet ej dräktigt) sedan sade hon ifrån att det fick vara nog. De blev inte särskild bundna till varanda, mer än vad hästar är normalt i en flock. Dock har stoet alltid accepterat att hennes avkommor äter i samma höhög ute i hagen, även sedan de blev "vuxna". Det låter hon inte någon annan häst i flocken göra. Så på något sätt vet hon att det är hennes barn, även hingsten (numera valack) trots att han var borta på bete 5 månader.

Jag hars ett skräckexempel på vuxna ston som inte kunnat vara utan sin mamma så själv skickar jag bort mina unghästar för att bryta banden med stoet.

Jag skulle nog vilja säga att det är ganska ovanligt när de inte är dräktiga själva. Vi har haft några såna och de har vi fått vänja av så småningom, normalt sett gör vi inte det men då är ju stona dräktiga igen.

Mitt hbl sto väntar nu sin sjunde fölunge, hon går på lösdrift och är flockens okrönta drottning. Hon har alltid vant av sina föl själv, har inte spelat nån roll om hon varit dräktig eller inte. Hon har sagt i från när de varit 7-9 månader, nu har hon bara fått stoföl, utom den första som föddes för 10 år sen. Honom skickade vi till "jämlika kompisar" när han var runt 7 månader. Sto fölen har fått gå kvar i flocken, vilket har gått bra.

Min 10:a går fortfarande med sin mamma och det är inte några problem. Kan ta den ena och traska iväg eller ta mig en tur på modern utan att det blir ramaskri eller spring. Antar att jag ska vara lycklig då det inte verkar vara allt för vanligt. Och med vetskapen med att den modern ska tas bort i sommar så anser jag att det fungerar under de premisserna. Årets hingstunge ska skäras så fort det blir lite varmare och får sedan flytta med 10:an till en egen sommahage.. så då blir det en naturlig separation av de stoet och honom då hon är dräktig på nytt, där ett tidigt juliföl väntas...Och småbarnen kan leva loppan ;)

Tack för alla svar! Jag tror jag har lite is i magen då och avvaktar tills hon blir typ 9-10 månader. Kan ju börja nattetid under våren när jag delat av lösdriften till en egen box för mamman, men om jag ser att det inte blir någon skillnad sen får jag sära på dem hemma, eller senast när de skall iväg på bete. Kan ju skicka mamman till ett annat bete. Då är fölis 11 månader.

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 032
Senast: Similitude
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 020
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka