Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Sv: Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Det har jag då aldrig under hela mitt liv tillsammans med unghästar märkt, tvärtom. Hästar mår enligt mina erfarenheter precis som du säger bra av att gå i flock och lära utav varandra. Men jag har alltid börjat hantera dom unghästar vi haft när dom är runt året.

Jag har aldrig haft några svårigheter med varken hantering, inridningar eller annat med unghästarna. Det har varit mycket lättare med dom hästar som varit mer hanterade än med dom som sprungit fritt tillsammans med andra tills dom är 2,5-3 år.

Bara för att reda ut begreppen ang hantering av unghästar så att inga missförstånd uppstår.

Jag anser att hästar mår bäst av att bli flockuppfödda men dom ska givetvis kunna gå att verka, avmaska, leda och ställa i gången men jag tycker inte att det är att hantera unghästar ändå, dock jag skulle aldrig få för mig att gå ut och promenera med en 1 åring. I mina ögon är att hantera en unghäst att ta in den dagligen och binda upp den och borsta den, kratsa hovarna, tömköra den och ta promenader.

Däremot anser jag att man gott och väl kan börja lastträna dom vid 1 års ålder för att underlätta både för häst och ägare i framtiden.

Fullständig idioti att sitta upp på en så ung häst!

Säg åt din bekant att sälja åringen och köpa sig en mountainbike istället!

Någon som vet om det gjorts försök/studier med unghästar och vikter? Skulle vara intressant.

Men att sitta på en ettåring som ju tråden handlar om tycker jag är på tok för tidigt.

Jag vet att det finns en studie på trav hästar. Där dom hade ett x antal 1-åringar. Ena halvan fick gå utan belasting och andra kördes in som 1,5 åringar.
I den studien var det den gruppen som belastades tidigt som blev mest hållbara som vuxna.
Kommer bara inte ihåg var jag läste den någonstans.
Får se om jag kan hitta den.

MVH Russin8

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka