Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Sv: Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Jag skulle aldrig sitta på en ettåring, tittar jag på min egen som exempel så, tanken skulle aldrig falla mig in, hon ser inte på långa vägar färdig ut för det!

Idioti tycker jag, man skall tänka långsiktigt och inte bara på sitt eget höga nöjes skull...

Är detta ett skämt eller? Hur är man funtad om man sitter på en ettårig häst??? Är man helt okunnig eller bara galen?????

Jeeesus.....

KL

min kompis sa att man rider in kallblod när dom e två år, för dom växer tydligen snabbare:confused:

men det är väl ingen skillnad på kallblod och andra hästar på när man rider in??

Kallblod är snarare senare i utveckligen. Fullblod rids däremot in tidigare, eftersom många går löp

Tycker det verkar mycket konstigt... Den enda gången som jag varit med om att man suttit på en så liten var när morbror hade köpt en fjording och var så glad och stolt över den. När vi hälsade på den i stallet fick några av oss barn bara helt kort provsitta helt odramatiskt både för häst och människa... nästan hållna under armarna. Fjordingen tog det hela med ro och var aldrig rädd för något vare sig på ryggen eller bakom vid körning... men det var ju lite skillnad mot exemplet, eller hur?

Inte ens vältränade och startande travhästar rids oftast innan de är gott och väl tre år...

:eek: Djurplågeri! Stackars liten pålle...vad tänker människan på? Borde anmälas enligt mitt synsätt!:mad:

Inte ens vältränade och startande travhästar rids oftast innan de är gott och väl tre år...

Ingen skulle få sitta på mina hästar före de är 4 år tycker det känns som en tidig ålder att sitta in en åring.

Varför kör de inte in hästen istället och lär den allt som har med körning att göra först. Då har man en mycket kort in ridnings period istället, samtidigt som hästen får en bättre muskel grund när det är dags att svinga sig upp. Det är mycket sällan vi har problem att rida travarna när man väl börjar med det. Djurplågeri är rätt långsökt att säga efter som det är tillåtet (från vad jag förstått).

Jisses. NEJ NEJ NEJ.... Uh stackas liten.. De mina har gjort när dom e 1 år är att dom haft sadel på sej som e vatt spänd utan bara lagd på (agerat sadelbock typ) å jag har bonkat på den med händrna å så så dom ska vänja sej vid judet.. skulle ALDRIG sitta upp.. dom e ju pytte små när dom e 11 månader =(

Ska den gå löp?
Många fullblod som går löp, rids in betydligt tidigare än tex halvbloden. Inte för att det gör saken mer okej men sporten styrs tyvärr av pengar:crazy:.
Är inte jätte insatt i galoppsporten men går dom inte kvallöp det året dom fyller 2?

*KL*
Nej, hästen ska inte gå löp. Det är tyvärr inget rykte heller. Min egen åring nöjer jag med att promenera och miljöträna med. Satt på schabrak, tömkörningsgjord, hänger mot sidan av henne och armen över till andra sidan etc. Ser ingen anledning till att de ska sittas in så tidigt med den tyngd på ryggen detta skulle innebära.Tänker också på den framtida hållbarheten. Hon har tagit fram detta föl för att ha häst till sig själv, ville forma en egen häst....

(ville forma en egen häst.... )
om man vill forma hästen själv genom att rida in den så tidigt så formar h*n bara hästen till en banan.
skulle aldrig tänka mig att rida in någon häst innan den är 3-4år hantera och tömköra kan man göra innan och lägga på sadlar men att sitta på en outvecklad häst är ren och skär dårskap.

KL

Läste en avhandling av en veterinär som forskat om artros hos hästar. Kommer inte ihåg hans namn för det var långt och krångligt.
Han sa sig ha kommit fram till att ju tidigare man utsätter den unga hästen för den belastning den kommer att ha i framtiden dvs en ryttare eller dra en vagn desto längre håller den pga att skelett och leder anpassar sig till belastningen redan i tillväxtsfasen istället för när detta redan är färdigväxt.
När skelett och leder redan är färdigväxta och utsätts för "normal" belastning kompenserar kroppen belastningen med att låta brosk och annat växa ut för att skydda leden, vilket orsakar dålig genomströmning av ledvätskor och sannolikheten att följdproblemen kan bli artros är stora.
Han nämnde också att galopp är den gångart som ligger närmast maxgränsen för vad en sena klarar av att töjas...dvs det ligger väldigt nära brottgränsen för en sena... :eek:
Vidare har han också kommit fram till att ridning på varierat underlag och varierad ridning rent allmänt stärker känsliga delar i leder och rygg så att hästen blir mer hållbar. Att trava på asfalt t.ex. en gång i veckan kan öka livslängden på knä- och kotleder markant.
Det viktigaste i forskningsresultaten var dock att vila efter träning är det som bygger styrka och hållbarhet. Det tycker jag låter väldigt logiskt och om jag tänker på min egna kropp så hade i varje fall jag varit ganska sliten efter att ha tränat sex dagar i veckan och fått vila en vilket är den modell som de flesta ryttare lägger upp sin veckoträning efter.

Utifrån detta kanske vi ska börja tänka om vad gäller hästarnas hållbarhet och det är då kanske inte så dumt att sitta på en åring och skritta lite för att sedan låta den vila i ett halvår, sitta lite igen och skritta (kanske trava några steg), låta den vila och för att sedan rida in den när den är 2,5 år. Då är den ju "färdig" för tre års testet när det äger rum på våren och det är väl det ASVH vill få fram egentligen. Hållbara hästar, men det gäller ju bara under förutsättningen att man som ryttare verkligen vet vad man håller på med...

Jag har själv ridit in efter den traditionella metoden, men vi hästmänniskor har ju en tendens att vara väldigt konservativa när det gäller att ändra vårt förhållningssätt gentemot våra hästar. Vi kanske borde börja lyssna mer på de som forskar på området för att få en bättre bild av hästens biomekanik och därmed även undvika onädiga skador och lidande.

Vad tycker ni?? :)

Men man kanske inte behöver just sitta på en såpass ung häst. Man kan ju träna upp skelett och leder och allt vad det nu är, genom att promenera och tömköra på olika underlag och kuperad terräng osv. Det tror jag är mycket bättre. Jag skulle inte sätta mig på min åring...

Ja tyvärr är detta faktiskt sant, känner ägaren och hon tycker själv att hon gjort nått bra och att hennes fölunge är sååå duktig.
Tyvärr är hon en människa man inte säger till, kan allt och gör allt "rätt".
Skulle ALDRIG falla mig in att sätt mig på en ettåring, Varför skulle man? Vad vinner man på der?
Speciellt denna fölunge som är rätt liten fortfarande och väldigt mycket föl i "kroppen"

Jag tror att det som forskningen visat är att hästen redan är byggd för att gå i skog och mark,det har evolutionen sett till, men då utan ryttare. Därför "tränar" du ju inte skelett och leder på samma sätt genom att tömköra eller promenera eftersom du då utsätter hästen för den normala muskelbelastningen. Den onormala belastningen kommer ju när man sitter upp på hästen och för att träna hästen för just detta så skulle man alltså börja redan i tillväxtfasen av dessa kroppsdelar att utsätta hästen för den "onormala" belastningen. Alltså sitta upp redan när den är ung. Hur ung framkom inte i artikeln dock... Förstår du hur jag menar? :)

Jag är ju också av den gamla skolan men just logik, forskning och biomekanik är mina favoritintresseområden och jag funderar gärna över sådana saker.
Har någon fakta (då menar jag inte "jag har hört" eller "jag har en kompis som..." fakta, utan något som finns nedskrivet och som man kan källhänvisa till) som visar på att det faktiskt är farligt och direkt skadligt att sitta på en åring?

Jag jobbar med artificiella leder och implantat för människor där vi studerar förslitning på kort och lång sikt. Någon studie på om det är människor som börjat idrotta i unga år som klarar sig bäst från förslitningsskador känner jag inte till men det kanske skulle vara något att göra en studie på. I sådana fall kan det ju delvis bekräfta ovanstående teori.

Hoppas någon vill fortsätta på detta ämne och ge av sina kunskaper på området. Följer tråden med enormt intresse då jag fokuserar på hållbar utbildning av min 4-åring vilket innebär en hel massa vila mellan träningspassen och jämnt fördelad belastning mellan alla muskelgrupper i alla situationer (från utförsbacke i skogen till banhoppning). Hittills har inga förändringar synts på röntgen när vi kollat hans ben (har kollat just efter artros eller onormal brosktillväxt, det är min egna lilla studie på om min träningsmetod fungerar...), tack och lov, men då han blev insutten som 2,5 åring så kanske "loppet redan är kört" då ... :crazy:
Hoppas inte! Som tur är så finns det ju skillnader på individnivå också. :)

Jo jag förstår vad du menar... men de får nog forska lite till innan jag vågar försöka. ;)

Jag jobbar med artificiella leder och implantat för människor där vi studerar förslitning på kort och lång sikt. Någon studie på om det är människor som börjat idrotta i unga år som klarar sig bäst från förslitningsskador känner jag inte till men det kanske skulle vara något att göra en studie på. I sådana fall kan det ju delvis bekräfta ovanstående teori.

Jag kom in mitt i ett tv program om en forskare som tittade på barn och deras träning, men eftersom mina egna barn inte riktigt hade samma intresse som jag fick jag ge upp programmet. Men det borde gå att hitta nätet om man letar. Men hur som helst så finns det ju bevisat att om man tränar barn för hårt så får de ju överbelastningsskador och förslitningsskador, titta på tex de som har tävlat i gymnastik från de forna öststaterna och balettdansöser som har börjat sin träning väldigt tidigt och tränat hårt.

Jag tror att viss belastning vid ung ålder kan stärka hästen, men det är en balansgång, att sätta upp en vuxenryttare är ju ganska luddigt, den vuxne ryttare kan ju väga allt från 50 kg till 100 kg och det är ju en väldig skillnad. Ibörjan kanske det räcker med att lägga på en sadel för att öka belastningen för att stärka hästen, om man sätter upp en ryttare på 50 kg så kanske det blir för mycket. Men det är bara mina spekulationer! :D

Åh herregud... skulle aldrig i hela mitt liv göra det.
Trodde inte det fanns folk som gjorde det :eek:
Det är ju bara en bebbe!

Ja det är ju faktiskt tänkvärt.

Man kanske skulle börja med att sadla och sedan hänga på sadelpåsar med gradvis ökad packning tills man kommer upp till egenvikten hos en normalbyggd ryttare vilket torde inträffa när hästen är 2,5 år ungefär... :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka