Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Sv: Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

KL

Läste en avhandling av en veterinär som forskat om artros hos hästar. Kommer inte ihåg hans namn för det var långt och krångligt.
Han sa sig ha kommit fram till att ju tidigare man utsätter den unga hästen för den belastning den kommer att ha i framtiden dvs en ryttare eller dra en vagn desto längre håller den pga att skelett och leder anpassar sig till belastningen redan i tillväxtsfasen istället för när detta redan är färdigväxt.
När skelett och leder redan är färdigväxta och utsätts för "normal" belastning kompenserar kroppen belastningen med att låta brosk och annat växa ut för att skydda leden, vilket orsakar dålig genomströmning av ledvätskor och sannolikheten att följdproblemen kan bli artros är stora.

Vad tycker ni?? :)

Jag anser att detta resonemang utifrån avhandlingen helt har missat poängen.

Ja - det finns belägg för att den unga hästen behöver belastas i vettig mån för att få en ökad hållbarhet. Men det betyder inte att man ska börja sitta in den som ettåring. Har inget med detta att göra ö.h.t. Om ditt resonemang var sant så skulle man ju stärka fölisen om man satte sig på den redan första veckan, eller hur? Ju tidigare desto bättre.

Fram för lite sunt förnuft. Det är INTE sådan här belastning som avhandling och forskning styrker ökar hållbarheten.

Vem har skrivit det?

Senast ändrad av en moderator:

Finns även studier som visar att hästar blir hållbarare om dom börjas tidigt med. Som till exempel att köra in 1 1/2 åringar.

Att låta en häst gå i en hage tills den är 3 år och sen börja rida in utan att den från tidigare ålder blivit lite belastad tycker jag är fel.

Men att från det gå till att sitta på en ett årig häst är väldigt långt. En ett åring ska som högst tömköras korta pass någon dag i veckan, inte belastas med en ryttare.

MVH Russin8

Helt vansinnigt. Skulle aldrig få för mig att sitta på en åring.

Jag utgår ifrån att TS skämtar när det gäller frågan om man kan sitta på en 11-månaders häst. Skulle det däremot vara sant så hoppas jag att någon anmäler idioten för att denne är rent ut sagt dum i huvudet.

Stackars föl!!!

Nej, det är tyvärr inget skämt alls. Men som någon här sa, så är inte vederbörande den typen som går att prata med. Gör allt rätt, lyssnar inte på någon. Hon tycker att hon gjort något bra med detta. Stolt skrivit det i sin blogg etc..

Då kanske du tar tag i det och anmäler i så fall?

Jag tycker inte ens man ska ta promenader med en åring. Hästar mår bäst utav att gå i flock och lära sig utav varandra. Börjar man för tidigt så förlorar dem respekten för människor.

Det har jag då aldrig under hela mitt liv tillsammans med unghästar märkt, tvärtom. Hästar mår enligt mina erfarenheter precis som du säger bra av att gå i flock och lära utav varandra. Men jag har alltid börjat hantera dom unghästar vi haft när dom är runt året.

Jag har aldrig haft några svårigheter med varken hantering, inridningar eller annat med unghästarna. Det har varit mycket lättare med dom hästar som varit mer hanterade än med dom som sprungit fritt tillsammans med andra tills dom är 2,5-3 år.

Den sista hästen jag hade sålde jag som inriden femåring, haft honom sen han var åtta månader. Hur enkelt som helst och hur trevlig individ som helst som nya ägaren bara älskar pg.a hur lätt och positiv han är att ha o göra med.

För att svara på TS inlägg så är det på tok för tidigt!

Inte ens vältränade och startande travhästar rids oftast innan de är gott och väl tre år...

Jag har hållt på mycket med trav och i travstall och kan hålla med om att vissa travtränare/skötare inte förstår att hästen inte är färdigbyggd eller ens i form för att kunna ridas men det är långt ifrån alla travhästar som rids in innan de är 3år.

I stallet där jag är väljer tränaren att inte rida in dem förrän de fyllt 4. Men trav har såsom galopp sina grymma sidor.

Att låta en häst gå i en hage tills den är 3 år och sen börja rida in utan att den från tidigare ålder blivit lite belastad tycker jag är fel.

Det ÄR fel! Hästen blir vad man gör den till, och det tar lång tid för vissa av kroppens vävnader att anpassa sig till nytt arbete (som exempel tar skelettet 2-3 år, senor och ligament runt 1 år). Så att gå från noll aktivitet till ridning i alla gångarter och ev. även hoppning på några månader är som att be om framtida skador.

Zephira: det räcker inte med att sitta upp på hästen en kort stund för att dess skelett ska anpassa sig efter den nya tyngden, därför finns ingen anledning att sitta upp på en så pass ung och ofärdig häst. Däremot ska man givetvis belasta hästen på andra sätt så den får ett hållbart skelett och en god muskelgrund.

Om du inte vågar säga till, anmäl ist så sköter dom resten :D

Man kan inte få se bloggen? ;)

skulle också vilja se bloggen (a)

Jag anser att detta resonemang utifrån avhandlingen helt har missat poängen.

Ja - det finns belägg för att den unga hästen behöver belastas i vettig mån för att få en ökad hållbarhet. Men det betyder inte att man ska börja sitta in den som ettåring. Har inget med detta att göra ö.h.t. Om ditt resonemang var sant så skulle man ju stärka fölisen om man satte sig på den redan första veckan, eller hur? Ju tidigare desto bättre.

Fram för lite sunt förnuft. Det är INTE sådan här belastning som avhandling och forskning styrker ökar hållbarheten.

Jag kanske uttryckte mig otydligt men det jag menade var att man påbörjar belastningen i ett tidigare skede än vad man gör nu och anpassat efter individen i fråga (alltid, alltid!!!). Men att man inte väntar med att belasta tills hästen är färdigväxt.

Nej det är möjligt att det inte betyder att man sitter in den som ettåring. Jag vet inte, jag har inte forskat i ämnet men jag vill ändå lyfta frågan till diskussion.
Jag har heller inte fått några konkreta fakta från någon att det faktiskt skulle vara direkt skadligt att sitta på en ettåring. Det är ju bara något "vi vet", baserat på traditionella åsikter sedan långt tillbaka.

Sunt förnuft tycker jag bygger på att man samlar in fakta och baserar sina åsikter på det samt väger för- och nackdelar mot varandra.
Ett exempel är ju detta med fodring, vissa hävdar att det är bättre att sprida måltiderna över dagen för att efterlikna hästens "naturliga" ätbeteende medan andra hävdar att den magsyra som produceras när hästen äter befinner sig i magen upp till 45 minuter från det att hästen börjar äta. För lite mat per gång kan då alltså orsaka skador på magsäcken på lång sikt...
Där har vi ett "för och emot". Inget är fel men det får väldigt olika konsekvenser.

Därför tycker jag att det är intressant och lärorikt att diskutera runt detta med insittning och när man ska börja. Det finns alltid två sidor av myntet helt enkelt.

Vem har skrivit det?

Jag hittade artikeln som jag baserade mitt inlägg på, på H*ppson och den är skriven av A Nordin och baseras på veterinär/forskare L Roepstorff.

Det står dock ingenting om NÄR man ska börja träna sin häst och på vilket sätt. Där hänvisar man till de som är erfarna på området.
Därav mitt inlägg och mina frågeställningar.

Jag hoppas att är fritt fram med frågeställningar utan att man för den sakens skull automatiskt antas ställa sig bakom exempelvis det som TS vänder sig emot i denna tråd.

Jag diskuterar detta därför att jag är genuint intresserad och jobbar med motsvarande problematik hos människor. Skulle gärna sätta in en AI-kotled hos en artroshäst men jag tror inte att det är någon som skulle ha råd att betala för det i dagens läge... :(

Galopphästar, rids inte de in väldigt tidigt? Typ vid 1-2 års ålder?

Känner inte alls igen det du beskriver om tidig unghästhantering. Tycker snarare tvärt om.
Köpte min egen som treåring och han var extremt välhanterad. Enklare häst har jag aldrig stött på. Han stod kvar sina första tre år hos uppfödaren där jag redan ridit i flera år och jag följde hennes arbete med unghästarna och aldrig en bufflig häst jag såg under mina sju år hos henne. Otroligt lätthanterliga och trevliga hästar. Och det var många hästar som hann födas upp, ridas in och säljas.

Idag står jag innakorderad som enda "vuxna" häst i ett stall med flera unghästar samtliga importerade, ohanderade tidigare lösdriftshästar och har fått sett problem som för mig är helt nya. Ger inte ett smack för dessa ouppfostrade hästar. Samtliga i stallet har haft en hel del onödiga insidenter pga att de nu är stora och mer eller mindre vilda. Allt är ju krångligt med dem. En sån banal sak som att leda in från hagen kan ibland vara ett äventyr. Ser ägarna vända ut och in på sina kunskaper för att få fason på sina busar.

Att umgås med sin unghäst och lära den finna sig i varadagssysslor ser jag bara positivt i. Jusst promenader och pyssel lägger ju en stor grundplåt inför det riktiga arbetet.

Men att rida ett mer eller mindre föl är ju vansinnigt.:eek:
Började rida min korta stunder vid 3½ men sen satte han fart och började växa så mycket att jag lade sadeln åt sidan ett bra tag och ägnade mig åt tömkörning, longering och promenader innan det blev dax att äntra ryggen igen.

TS jag hoppas att du på ett fint sätt kan förklara för den där stollen vad i hela friden h*n egentligen utsätter sin häst för. :(

Och hur bra håller de? Har haft en av dessa som foderhäst. 6 år gammal och var som en 25-åring i benen :confused:

funderar lite en regnig dag.

Borde man egentligen inte börja med vikter som hästen får bära innan en ryttare sitter upp? De flesta vuxna ryttare väger ju sina modiga kilon och viss skillnad att inte bära något och sen bära en ryttare på kanske 70-80 kilo?
Finns ju viktvojlockar inom galoppen som borde gå att använda eller modifiera så man kan träna hästen med först bara 10 kilo och sen öka suggesivt. Inte ända upp till 80 kilo eftersom det är "död" vikt men kanske 30 kilo. Lämpligt då att bära vikt under promenader och senare kanske som handhäst. Öka vikten och promenadernas längd långsamt? Eller är jag helt ute och cyklar i det dåliga vädret nu?

Jag tror på den ideén. För ser man på dagens filosofi så rider ju många inridningsställen in hästarna på en månad (max 2) & hävdar att hästen då ska kunna gå i grundform i alla gångarter! Det borde vara på tok för snabbt!
En gradvis ökad belastning vore ju det bästa iom att det ger hästen möjlighet att bygga upp muskulatur & lära sig att balansera vikt bättre?

Om jag har unghäst i framtiden ska jag försöka göra på det viset & även köra in hästen innan den rids in.

funderar lite en regnig dag.

Borde man egentligen inte börja med vikter som hästen får bära innan en ryttare sitter upp? De flesta vuxna ryttare väger ju sina modiga kilon och viss skillnad att inte bära något och sen bära en ryttare på kanske 70-80 kilo?
Finns ju viktvojlockar inom galoppen som borde gå att använda eller modifiera så man kan träna hästen med först bara 10 kilo och sen öka suggesivt. Inte ända upp till 80 kilo eftersom det är "död" vikt men kanske 30 kilo. Lämpligt då att bära vikt under promenader och senare kanske som handhäst. Öka vikten och promenadernas längd långsamt? Eller är jag helt ute och cyklar i det dåliga vädret nu?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka