Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

L

lina12

Ja, som frågan lyder, en åring på 11 månader- finns det någon víts med att börja sitta upp på en sådan liten? Är det vanligt att man gör det? Kan ryggen ta skada? Har en i min häst-vänkrets som börjat med detta på sin lille, relativt småväxta arabunge. Ryttaren är vuxen. Har själv en åring men skulle inte vilja sitta upp ännu. Kan inte se någon vits med det alls.

Så hur gör ni andra?

Sv: Hur vanligt är det att "sitta in" 11 månadersföl?

Det låter helgalet! :crazy:
Jag hoppas det inte är allt för vanligt...

Senast ändrad:

Men ar de inte kloka?? visst ar det bra att vanja en liten/ung hast att man ar pa ryggen men det finns andra vagar att gora det.. sag inte att hon skall rida in hasten nar den ar 2??

verkar som den har personen inte har ngn kunskap om araber och hur de vaxer.. du kan ju tala om for denne att en 3 arig arab ar inte fardigvuxen och ge det minst ett ar till. de utvecklas mkt senare bade i kropp oh huvud an vad andra raser gor..

om hon vill borja trana sin hast med att det ar saker pa ryggen kan hon ju bara sta och luta sig mot hastens sida och klappa magen pa andra sidan.. kanske dra filtar/vojlockar/fodersackar over ryggen, sta och vifta med ett spo rakt upp ovanfor hasten sa att saga bara for att vanja den vid saker som hander bakom oronen.. men att sitta pa den, tala om att fa en gunghast om hon/han fortsatter..

glom inte att tala om : testing av CA och SCID samt rontgen av knan och for cystor.. kan bli gjort pa vilken ATG klinik/vet sjukhus som helst. Rontgen av knan ar for att see att kanplattorna har blivit fardig vuxna vilket betyder att deras ben haller upp for vikt och sadant.. Annars ar det valdigt enkelt att forstora benen for framtid. Allt detta kostar ungefar 4000.00

Lycka till

Helt vansinnigt. Vill man absolut ha sönder sin häst är det helt rätt metod. Men då bör man heller inte ha häst.

Och jag som tycker det är tidigt när folk börjar sitta på sina 2 åringar på våren :crazy:

Håller med de andra! hänga lite över och klappa på andra sidan, eller lägga schabrak eller kanske en lätt sadel över hästen är väl ok... men sitta in? Nää

kl

finns en 08 ute på annons som dom redan börjat hoppa in :crazy:

:crazy: Jag som inte för mitt liv kan förstå varför man inte kan låta hästen växa i lugn och ro till åtminstone 2-2,5 tycker det låter helt vansinnigt. Som redan skrivet, lägga på schabrak, spänna täckesgjordar och liknande skadar ju inte hästen fysiskt, men sitta på ett föl...

Som privatperson med hobbyhäst (?) finns det väl ingen brådska med hästens utbildning, framför allt inte om man vill ha en frisk och hel häst med lång hållbarhet.

Jag har vart med om många inridningar när jag jobbat i olika stallar, men aldrig att vi setat på en åring :S :( Vi har som max tömkört dom vid 1 års ålder, som jag har fått lära mig så är det normalt att sitta in dom vid 2½ års ålder och skritta lite på dom sen låta dom vara några månader innan man sätter igång med den riktiga inridningen.
Varför ha så bråttom?? Låt hästen vara häst.
Hade det vart min vän som gjorde så så skulle jag i frågasätta varför denna är så idiotisk..
Stackars lilla ryggen, :S :(

kl

finns en 08 ute på annons som dom redan börjat hoppa in :crazy:

Ja den skulle jag då ALDRIG köpa.. :crazy:
Undrar hur hållbarheten är. Och framför allt, stackars häst.

Låter helt vansinningt, en bebis ska inte behöva bära vikt!!

Hoppas du har balls tillräckligt att iaf ifrågasätta- få reda på hur i hela friden människan tänker??

Våra hästar som är runt 1år går fortfarande i stor flock, har precis flyttat över hingstna till hingstflock och dem är faktiskt ganska vilda än så länge. Studier visar att hästar mår bäst utav att ridas in vid 3½års ålder, och det gäller alla raser. Tycker att det är idiotiskt när folk börjar rida in dem redan vid 2års ålder. Jag tycker inte ens man ska ta promenader med en åring. Hästar mår bäst utav att gå i flock och lära sig utav varandra. Börjar man för tidigt så förlorar dem respekten för människor.

Man märker stor skillnad på ex. stona. Det ena stot blev sjuk när hon var ungefär 1½år, fick bo på klinik, och sen vila under en tid, så hon är ganka mycket hanterad. Hon är nu riktigt dryg.. går nästan på en i hagen och är alldeles för bufflig. Det måste man jobba bort! Medan de andra stona i samma ålder (blir 3år iår) inte är mer hanterade än vid avmaskning, verkning och vid hagbyte ca 2ggr om året, är mycket lättare att jobba med! Snällare att verka, inte lika "på" och mycket mer lättarbetade. Dem har lärt sig allt från flocken och de flesta är väldigt trevliga. De är också nyfikna och gillar att vara runt människor men dem går aldrig på en, eller är buffliga på något sätt.. medan stot som är hanterat är mycket mer bufflig.
Samma sak är det med unghingstarna, man märker på dem vilka som blivit mer hanterade.. dem är inte alls lika lätta att ha att göra med och kommer bli jobbigare att rida in.

Nej, allt för många äger unghästar som inte har tillräckligt med kunskap.
Jag menar självklart inte att jag är full lärd eller bättre på något sätt.. men en viss kunskap måste man väl ändå ha när man äger unghäst? tyvärr börjar många allt för tidigt, och tyvärr är det många som har för lite kunskap överlag. Blir arg när jag hör eller ser sådant.

Skulle aldrig drömma om att göra något så idiotiskt och onödigt. Hur kan man överhuvudtaget bara komma på idén?

Ja, som frågan lyder, en åring på 11 månader- finns det någon víts med att börja sitta upp på en sådan liten? Är det vanligt att man gör det? Kan ryggen ta skada? Har en i min häst-vänkrets som börjat med detta på sin lille, relativt småväxta arabunge. Ryttaren är vuxen. Har själv en åring men skulle inte vilja sitta upp ännu. Kan inte se någon vits med det alls.

Så hur gör ni andra?

:mad: Det var det dummaste jag hört på länge.. Man sitter inte upp på en bebis! Nej, det är inte vanligt. Ja, ryggen kan ta skada.

Är folk inte riktigt kloka i huvudet....:crazy:
Det är som man ryser!
Jag hade inte kunnat knipa käft om jag hade fått nys på ngt liknande i
min häst-väns krets, och har ändå som policy att inte lägga mig i andras
business. Men det finns gränser och här överskrids den totalt.

/J. (som hoppas att det bara är ett falskt rykte eller nåt)

Låter helt vansinningt, en bebis ska inte behöva bära vikt!!

Hoppas du har balls tillräckligt att iaf ifrågasätta- få reda på hur i hela friden människan tänker??

Kan bara hålla med dig och de andra som kommenterat... HUR TÄNKER MÄNNISKAN?! Vansinne, ja... minst sagt. Känner mig helt gråtfärdig när jag tänker på vad hon utsätter den stackars hästen för. Kan man inte anmäla detta till någon djurskyddsinspektör eller liknande? Får man ens göra så?

Studier visar att hästar mår bäst utav att ridas in vid 3½års ålder, och det gäller alla raser. Tycker att det är idiotiskt när folk börjar rida in dem redan vid 2års ålder. Jag tycker inte ens man ska ta promenader med en åring. Hästar mår bäst utav att gå i flock och lära sig utav varandra. Börjar man för tidigt så förlorar dem respekten för människor.

det lär tyvärr vara önsketänkande att hästarna får vänta 3½ år så länge vi har treårstesterna kvar... Folk hetsar igång inridningen på sina 2-2½åringar för att få bra på treårs...

det lär tyvärr vara önsketänkande att hästarna får vänta 3½ år så länge vi har treårstesterna kvar... Folk hetsar igång inridningen på sina 2-2½åringar för att få bra på treårs...

speciellt eftersom hästar födda under sommaren endast är 2,5 när 3årstestet äger rum.
Tycker gott de skulel flytta det till hösten.
själv bojkottar jag 3års då jag föredrar att ha hästar som håller till de är 20 istället för 10.

till TS:
enligt mig är det idioti, dock relativt vanligt främst inom galopp och trav (fast i trav är det framför vagn).
Sen är de pensionerade runt 7, och det är egentligen vid 7 års ålder de är "vuxna".

hörde en galopptränare som alltid lät sina 1åringar "sittas in", men för att de inte skulel få alltför tung vikt så slängde han upp sina barn på..
ännu mer "idioti" enligt mig.

Man märker stor skillnad på ex. stona. Det ena stot blev sjuk när hon var ungefär 1½år, fick bo på klinik, och sen vila under en tid, så hon är ganka mycket hanterad. Hon är nu riktigt dryg.. går nästan på en i hagen och är alldeles för bufflig. Det måste man jobba bort! Medan de andra stona i samma ålder (blir 3år iår) inte är mer hanterade än vid avmaskning, verkning och vid hagbyte ca 2ggr om året, är mycket lättare att jobba med! Snällare att verka, inte lika "på" och mycket mer lättarbetade. Dem har lärt sig allt från flocken och de flesta är väldigt trevliga. De är också nyfikna och gillar att vara runt människor men dem går aldrig på en, eller är buffliga på något sätt.. medan stot som är hanterat är mycket mer bufflig.
Samma sak är det med unghingstarna, man märker på dem vilka som blivit mer hanterade.. dem är inte alls lika lätta att ha att göra med och kommer bli jobbigare att rida in.

Jag hanterar unghästar tidigt, har alldrig haft problem med buffliga hästar, tvärtom, de får lära sig med en gång att stå still när jag vill, & backa m.m men alltid med löst grimskaft, det har blivit lätthanterliga & lätta att rida in vid passande ålder, skulle inte tillåta att någon häst går på en :S men de tränas inte mer än vid in & utsläpp.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka