Hur vanligt är det att man utför canter och snabbjobb med vanliga sadlar?

Bowman

Trådstartare
Eftersom jag bara gjort canter med galoppsadel och aldrig sett någon som gjort snabbjobb med vanlig sadel blev jag lite ställd när jag råkade ut för det.
Och hur många paddar bör man lägga under galoppsadeln (den vanligt förekommande träningssadeln i läder)?

Sv: Hur vanligt är det att man utför canter och snabbjobb med vanliga sadlar?

Eftersom jag bara gjort canter med galoppsadel och aldrig sett någon som gjort snabbjobb med vanlig sadel blev jag lite ställd när jag råkade ut för det.
Och hur många paddar bör man lägga under galoppsadeln (den vanligt förekommande träningssadeln i läder)?

Jag jobbar i ett galoppstall som ryttare. Och snabbjobb rider vi alltid med galoppsadel, när vi går jobb hemma på träningsbanan rider vi ibland med vanlig sadel. Och eftersom vi rider största delen i skogen så rids våra hästar mycket med vanlig sadel. Men alla ordentliga jobb som snabbjobb rids som sagt med galoppsadel.

Jag tror inte att det är så vanligt med vanlig sadel inom galoppen överhuvudtaget, för många av hästarna vi får in för träning har aldrig någonsin haft en vanlig sadel på sig....

Vi gör det aldrig. Vi har rätt hög omsättning på hästar i stallet ändå att det skulle vara svårt att hitta sadlar som passar alla typer av ryggar.

Under en vanlig träningssadel brukar jag ha en polypad och en teddypad eller filtpad. Lite beroende på vilken häst jag rider.

Vad menar du med vanlig sadel? För mig är en träningssadel typ Gibson en vanlig sadel. Eller menar du en ridsadel? Har väldigt svårt att se att det skulle vara speciellt lyckat, jag kan inte rida i en ridsadel överhuvudtaget, tycker dom är fruktansvärt obekväma. Däremot rider jag gärna i en westernsadel men att rida fortare än en vanlig canter är inte aktuellt i en sådan.:angel:

Jag har en polypad under min vanliga sadel.

Huvudet på spiken!
Jodå, både canter och snabbjobb med vänlig ridsadel, långa läder och inga säkerhetsstigbyglar. Har aldrig ridit snabbare än ridskolegalopp med vanlig sadel. Kan ni tänka er att det var lite spännande att kantra och sen försöka göra ett snabbjobb? Kände mig verkligen som en nybörjare...
Hade min egen galoppsadel med mig och brukar ha två paddar under den. Men den skulle vara skadlig för hästens rygg. Första gången jag hört det av en tränare. De brukar vara glada över att jag har egen utrustning då man kan ha fler hästar igång samtidigt på ett pass...

Va nu då ? Vanligt ridfolk rider för allt vad tygeln håller i ridsadler. :D

Haha good point! Ridit full fräs på ponny har väl dom flesta gjort.. :D ;)

Jag hade faktiskt en liten galoppsadel på min ponny när jag var ung. Eller så red vi barbacka.:devil:

Rädd att jag missat det där steget med fullfartsponnyer helt. *s*
När jag var liten så visste jag att det fanns något som kallades för ponnyer. Men de enda hästar jag kände till var galopphästar, travhästar och någon enstaka arbetshäst. Och man gjorde bäst i att hålla sig på respektfullt avstånd från dem alla. När jag hörde talas om att det fanns något som hette ridskolor så höll jag sedan länge på med annat som tog min tid. Nu försöker jag ta tillbaka tiden medans jag kan. Men jag lär nog inte sätta mig på någon ponny för fullfartsövningar. Tror det finns några fullblod som fungerar bra för det...
*s*

Jag kan bekräfta att det inte är så lyckat att rida snabbt i ridsadel i någon större utsträckning (hoppvariant, dressyr pratar vi inte om alls hoppas jag). Den är liksom i vägen för hästens bogrörelser när man kommer upp i fart. Till vanlig canter fungerar det utmärkt och för ridhästar i full kareta då det inte rikigt är samma sak.

Det finns en anledning till varför löp-/träningssadlar är skurna som de är kan man gissa. ;)

Nu rider jag varken galopphästar eller tränar min blodis för galopp. Men vi har heller inte kunnat hålla oss ifrån att rejsa lite ändå ibland. :D

Kan bara instämma. Blev som sagt väldigt förvånad då jag satt upp på en häst första gången hos den här tränaren och fann mig sittandes i en vanlig ridsadel. Att det gick bra första gången berodde väl mer på att jag inte hann tänka så mycket mer över det och att vi inte kantrade så fort. Men i lördags var tempot högre och förhållanden svårare.
Har aldrig hört eller sett någon licensierad galopptränare som tränat sina hästar på det viset. Kändes inte ofarligt.
Får säga att jag föredrar att göra canter och snabbjobb på bana. Men förstår att det inte är lätt för amatörtränare...

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
438
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar