Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Sv: Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Trodde nog det var det du menade ;)

Mia

Jag hittade ett sto som lämnat godkänd hingst och enligt uppgift gått svår hoppning. Visserligen äldre och inte haft föl på ett tag så det är ju en chansning.
Detta låg i prisklassen ~10 000:-

Kommer men den liten fundering.. Det är ju lixom inte bästa tiden i Sverige med finans.. och allt..
Men har funderingar på att låna ut mitt sto (halvblod, gröna papper) till nästa år, är dock dräktig iår. Hur går man tillväga?? Vill ha någon med rätt ansvarskänsla och som sätter hästen bästa i fokus..

kl

Jag har lånat stomagar tre gånger av samma person, en god vän. Det första stoet lånade jag två gånger, hon var elitpremierad, det andra stoet har jag lånat en gång, diplomsto med en mor som b la lämnat godkänd hingst.

Stoet har kvar stått hos ägaren, jag har valt hingst och betalat alla avgifter för hingsten samt foster och fölförsäkring. Jag betalade en stallhyra för sto + föl från betäckning till avvänjning samt hovslagare, avmaskning och vaccination för stoet under tiden jag lånade henne. Jag står som uppfödare. Både för mig och enligt stoägaren har detta upplägg fungerat mycket bra. Stoägaren har flera ston i avel och de jag lånade magen på skulle troligen gått tomma de åren om jag inte lånat dem.

kl

Jag har lånat ett sto av en god vän i år. Vi har ingen ekonomisk uppgörelse utan jag lånar henne och betalar alla kostnader precis som om hon var min egen. Vi hade omvänd ordning för ett antal år sedan då hon lånade mitt sto på samma premisser.
För mig räcker det med att stoet får alla kostnader betalda och blir väl omhändertagen för att jag ska kunna tänka mig att låna ut henne men förstår de som vill ha en summa pengar/inridning för att låna ut stoet.
Jag ser det som självklart att den som lånar stoet står som uppfödare på fölungen och också väljer (godkänd) hingst.

Verkar som det vanliga är att låna ett sto av en bekant. Så hur skulle ni ställa er till att låna ett sto från en "okänd" människa??

Jag fick nämligen själv erbjudandet om att låna ett sto till avel (stå för alla kostnader + hingstens avgifter) men mot att jag red in stoet. I början var jag blind och tyckte att det var värt det men precis när jag skulle börja rida in stoet så insåg jag att jag höll på att bli lurad. Jag tyckte i alla fall inte att det var värt flera månaders jobb för att få ta föl på detta stoet. Om man lämnar bort en häst på inridning på ett par månader kan man få betala flera tusen kronor för det och eftersom att jag stod för alla hästens kostnader + alla kostnader för betäckningen och allt annat så kändes det inte värt det.

Dessutom hade ägaren till stoet som krav att hon skulle stå som uppfödare till fölet...

Hjälpa till med inridningen? Ägaren skulle inte vara med överhuvudtaget. Jag skulle få göra allting själv och förutom att ägaren hade som krav att hon skulle godkänna inridningen så skulle hon även stå som uppfödare och bestämma vilken hingst jag skulle få betäcka med.

Allt var lurigt.. och nej, det var inget speciellt med stoet.. och med tanke på att alla ni andra här inne inte behöver betala en krona för att låna stons magar, hur kan ni tycka att jag ska lägga ner tid och ork på att rida in ett sto? En inridning tar cirka 3 månader om man ska ta det lugnt och verkligen få hästen väl inriden och om du lämnar bort din häst på inridning kan du få betala runt 5 000 kr i månaden. Det blir 15 000 kronor, skulle ni betala det för att få låna ett sto?

Vad sitter du här och ljuger om? :mad:
Det råkar vara mitt sto det handlar om (thanks god att hon kom hem igen) och jag har kontraktet med alla uppgifter ca 20 cm från mig om jag skulle behöva läsa igenom det för dig...:grin:
Visst du skulle rida in henne mot att få ta ett föl. Men vi skulle BÅDA stå som uppfödare. Tanken var att jag skulle sälja stoet, men du tog kontakt med mig och frågade om du kunde få ta henne på foder istället. Och jag som egentligen inte ville sälja hästen (jag var rädd att hon skulle bli för liten för mig) såg min chans att kanske kunna behålla henne trots allt. Du ville ha en häst att rida och avla på och jag ville gärna ha mitt sto inridet och ge henne en chans att växa till sig innan jag sålde henne. Du verkade bra och trevlig, därför kunde jag tänka mig att låna ut henne till dig.... Orkar inte dra alla bitar nu. Det är för sent på dagen... och det är mycket... Egentligen är jag väldigt försiktig med att låna ut hästar på foder, men du bodde ju bara ett par mil bort så det skulle vara lätt för mig att åka och hälsa på och se så att allt fungerade bra.
Att hon inte skulle ha några meriter är rent skitsnack. Hon har själv inte hunnit med så mycket i sitt liv. Hon var ju trots allt endast knappt tre år. Men två utställningar med guldpoäng hade hon själv i potten. Dessutom dignar hennes stam av fantastiska tävlingshästar med väldigt bra meriter i distans, galopp, hoppning, dressyr, fälttävlan och show. Fadern tävlas i dressyr med fina resultat. Stoet själv har utomordentligt typ, bra steg, väldigt bra exteriör, psyket är toppen etc. En väldigt fin häst med ytterst bra stam av det bästa polska arab-blodet som du kan hitta i sverige.
Dessutom är hon underbar att ha att göra med.

Det var väl inget som var inget lurigt (som du skriver)
Vi skrev om kontraktet, helt utan kryphål för båda parter minst tre gånger. Jag har hela mailkonversationen sparad i min dator. Du fick välja hingst med mitt samtycke. Eftersom det trots allt var jag som var ägare ville jag inte att mitt sto skulle förknippas med buskavel och kassa hingstval. Och många av de hingstar du föreslog var rent usla val till mitt sto, med dålig exteriör eller som dåligt matchade henne. Billiga hingstar från grannbyn typ...
Men andra hingstar var riktigt bra. Detta pratade vi MYCKET om.

Visst, du skulle rida in henne själv. Men jag sa gång på gång att jag gärna hjälpte till om du ville och behövde.
Jag krävde heller inte någon speciel mega inridning. Utan bara att hon skulle bli ordentligt grundinriden. Dvs. Kunna skrittas travas och galopperas. Alltså helt normal inridning.

Du nämnde varken mitt eller hästens namn i dina inlägg så jag hade inte behövt skriva något tillbaka. MEN, jag blir så förbannad på ditt skitsnack så jag kunde inte låta bli!
Gå in i någon av arabtrådarna och säg att mitt sto inte skulle vara bra så får du se vad du får för reaktion. :mad:

// Anna

Senast ändrad:

kl

Jag har lånat ut ston på foder till avel 2 ggr, i bägge fallen till "okända" människor. De har stått kostnaderna för betäckningen samt stoets hela uppehälle förutom försäkringen, de har stått som uppfödare eller så har vi båda gjort det.
Jag har båda gångerna tagit hem stoet när fölet är 6 månader. Jag har också skrivit in i kontrakten att jag vill kunna betäcka om, på egen bekostnad så klart.
Jag kände att det var bäst att skriva med även det så att det inte blir nåt snack om att man ska ut och köra på deras unge.

Skulle jag låna ett sto så skulle jag gärna göra något tillbaka, antingen själv köra stoet för ombetäckning, hjälpa till att rida in om det var ett ung sto eller nåt annat.

Jissus kristus eller något liknande, det är inte ditt sto jag snackar om! Jag har haft två andra hästar på foder för avel och ett av dom stona var det jag snackade om. Ta tillbaka vartenda ord du just skrev! Du är ju patetisk! Förresten, fått henne såld än??

Ja det är ju sådana människor som gör att man hellre vill låta sitt sto gå tomt än att låna ut det till avel. Pinsamt dåligt och man måste vara noga me vilka man lånar ut sitt sto till, det finns mycket dumt folk dessvärre! Jag som tänkte låna ut magen på något av mina ston.... hmm

Ja, just det :angel:
Tar inte tillbaka ett endaste ord eftersom jag vet att det är mitt sto det handlar om. :angel:
Ang. det andra Tala för dig själv...

// Anna

Verkar som det vanliga är att låna ett sto av en bekant. Så hur skulle ni ställa er till att låna ett sto från en "okänd" människa??

Jag skulle absolut kunna tänka mig att låna sto från någon okänd men då vill jag nog ha ett riktigt bra kontrakt, har i och för sig kontrakt nu också men det är inte så omfattande.
Jag lever i tron att de flesta hästmänniskor är seriösa men man ser ju gång efter annan att vissa människor inte kan hålla sig till sanningen och givna löften och det är ju dessa skitstövlar som gör att vi vanliga seriösa människor kanske inte vågar låna/låna ut våra märrar.

Ja, just det :angel:
Tar inte tillbaka ett endaste ord eftersom jag vet att det är mitt sto det handlar om. :angel:
Ang. det andra Tala för dig själv...

// Anna

Det är inte ditt sto! Varför tror du att allting kretsar runt dig?
Hästen jag talar om kommer från Nybro och ägaren heter inte ANNA utan ÅSA!!

Menar du att du väljer bort ett bra sto som Annas och förhandlar om ett skitsto som du sagt förut :o:confused:

Låter konstigt om man nu har fler ston att välja mellan :confused:

Mia

Menar du att du väljer bort ett bra sto som Annas och förhandlar om ett skitsto som du sagt förut :o:confused:

Mia

Det är inte Annas sto jag skrev om. Har haft två andra arabston på foder. Men Anna verkar inte vilja förstå att det är ett av de andra stona jag skrev om. :cool:

Mia

Ja, där scenariot dessutom "liknar" varandra och inom ett år... :angel:

I vilket fall. Jag kan definitivt tänka mig att låna ut magen på något av mina ston igen. Men helst ska stoet då stanna hemma hos mig. Dessutom tror jag att referenser är underskattat och något som man gärna bör använda sig av. :)

// anna

Ja, där scenariot dessutom "liknar" varandra och inom ett år... :angel:

Om du vill kan du ju få numret till Åsa så kan du ju ringa och göra bort dig..

Nej, nej det behöves inte ;)

Fast hon kanske skulle tycka det var intressant att veta att du säger att hon luras och att hennes sto är dåligt :D :angel:

Är det hon som ägde det stoet som du hade innan Bliq? Morgana eller nåt sånt?
För efter Bliq och Jouniah har du inte haft några fler arabston på foder om du inte har gömt dem i buskarna... :angel:

Eller förresten JA! Det skulle vara riktigt intressant och ringa henne och "göra bort sig" ;)
Skicka mig ett PM med hennes nummer :D

// Anna

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 461
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka