Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Sv: Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Men det är väll inget mot att få låna ett bra sto som man själv slipper köpa in ,om man nu skulle hjälpa ägaren med inridning som tack för hjälpen för att man fick låna stoet ?

Hjälpa till med inridningen? Ägaren skulle inte vara med överhuvudtaget. Jag skulle få göra allting själv och förutom att ägaren hade som krav att hon skulle godkänna inridningen så skulle hon även stå som uppfödare och bestämma vilken hingst jag skulle få betäcka med.

Allt var lurigt.. och nej, det var inget speciellt med stoet.. och med tanke på att alla ni andra här inne inte behöver betala en krona för att låna stons magar, hur kan ni tycka att jag ska lägga ner tid och ork på att rida in ett sto? En inridning tar cirka 3 månader om man ska ta det lugnt och verkligen få hästen väl inriden och om du lämnar bort din häst på inridning kan du få betala runt 5 000 kr i månaden. Det blir 15 000 kronor, skulle ni betala det för att få låna ett sto?

Nej, en inridning tar inte tre månader, då är det en problemhäst. En inridning tar normalt 1 månad, om hästen är hyffsat hanterad innan.

Jag håller faktiskt med dig !

Om du skall stå för kostnader under dräktighet och fölperiod är det ett minimum att få stå som uppfödare.
Att dessutom rida in märren är lite väl mycket begärt (tycker jag !).

Dessutom - ett oinridet sto är ju antaligen ganska ungt och därmed omeriterat - så ingen vet om det är ett BRA avelssto eller inte, risken står ju i detta fall fv för. Nej, inget koncept som jag hade gått med på. Däremot att betala en slant för att få låna magen på ett riktigt meriterat sto med framgångsrika avkommor är en helt annan femma.

Ibland fascineras jag av att många lämnar ut sina 2.5-3.5 åringar på foder bara sådär fast egentligen handlar det om att vilja ha någon som rider in hästarna gratis. Den här branschen är sned - så länge som folk inte tar betalt (både för varor och tjänster) så kommer det att vara svårt att tjäna några pengar på aveln.

Jag har både lånat och lånat ut magar. Vid ett tillfälle så red jag in stoet till ägaren, inga problem, det tog inte så lång tid och med tanke på att detta stoet redan var dräktigt när hon kom till mig så var det bara en grund som skulle göras. Ägaren fick tillbaka ett inridet dräktigt sto av mig som tävlats lättare hopptävlingar mellan dräktigheten.

Jag skulle gladeligen göra om det igen för lånet av rätt mage.

Jag håller faktiskt med dig !

Om du skall stå för kostnader under dräktighet och fölperiod är det ett minimum att få stå som uppfödare.
Att dessutom rida in märren är lite väl mycket begärt (tycker jag !).

Dessutom - ett oinridet sto är ju antaligen ganska ungt och därmed omeriterat - så ingen vet om det är ett BRA avelssto eller inte, risken står ju i detta fall fv för. Nej, inget koncept som jag hade gått med på. Däremot att betala en slant för att få låna magen på ett riktigt meriterat sto med framgångsrika avkommor är en helt annan femma.

Ibland fascineras jag av att många lämnar ut sina 2.5-3.5 åringar på foder bara sådär fast egentligen handlar det om att vilja ha någon som rider in hästarna gratis. Den här branschen är sned - så länge som folk inte tar betalt (både för varor och tjänster) så kommer det att vara svårt att tjäna några pengar på aveln.

Det är lite komiskt att de flesta här säger att de lånar ston helt gratis och tycker det är okej samtidigt som att de säger att de mer än gärna hade ridit in en sto de lånat för betäckning. En inridning är värd flera tusen kronor.

Jag hade kunnat tänka mig att rida in ett sto om det var ett riktigt bra sto med prestation och meriter bak i stammen men detta stoet hade inte det så jag tyckte inte att det var värt jobbet och som sagt, kontraktet och alla krav ägaren hade på mig kändes bara så himla fel.

Nää och då kanske inte ens stoet var värt att avla på !!

Du diskuterar att en inridning är värd så och så mycket i pengar , vad tror du ett bra avelsto eller en unghäst med bra härstammning som man tror på kostar ?

Däremot håller jag med om att ägaren inte ska stå som uppfödare .

Mia

Nää och då kanske inte ens stoet var värt att avla på !!

Du diskuterar att en inridning är värd så och så mycket i pengar , vad tror du ett bra avelsto eller en unghäst med bra härstammning som man tror på kostar ?

Däremot håller jag med om att ägaren inte ska stå som uppfödare .

Mia

Men har ni då lånat kassa ston med tanke på att ni inte betalat något för att använda dom?

Men har ni då lånat kassa ston med tanke på att ni inte betalat något för att använda dom?

Hur kan du få det till det??? Man lånar väl inte in ngt sto för avel som inte är lämpligt för det?
Det är flera som faktiskt åtagit sig att tex rida in lånestoet eller som Rodde, ser till att stoet är dräktigt vid återlämnandet.

Om jag får låna ett fint sto att ta föl på och ägaren har önskemål om att hon ska tex ridas in och jag kan göra det själv så är det ju enbart min egen tid jag satsar. Du kan inte jämföra det med att du skulle ta in en häst för utbildning och ta betalt för, eftersom det sto du har lånat redan tar upp en plats som du står för och arbetsinsatsen får man nog se som goodwill.

Däremot tycker jag att man ska stå som uppfödare, men i ett fall hade jag faktiskt uppgörelsen att jag skulle dela uppfödarskapet med stoets ägare.

Vem har sagt det ???

Jag reagerade på att du bara tar för givet att det är ägaren som tjänar på att få hästen inriden och du sitter och räknar pengar vad en inridning minsann kostar eller hur rättare sagt på hur mycket stoägaren tjänar på att DU får ta en fölunge och är då snäll och rider in pålle :eek:?!

Du ser själv inte till vad det kan vara värt och få låna just det stoet och anser man inte att stoet inte är intressant i aveln så lånar man det inte .....

Det finns väll massor av anledningar till varför man lånar ut sitt sto .
Man vill ha lite nytt blod , man har för många ston och någon annan tycker om den sto stammen och vill ta en fölis och hoppas på att få ett stoföl ur denna stam :love: eller att pålle behöver 1 år till på sig till visningar championat men man vill själv inte ha fler hästar och då faktiskt vill ha pålle inriden :D .

Tycker du resonerar konstigt det låter på dig som det är bara på dig det finns en kostnad för att du lånar ett sto att avla på ?!?

Själv skule jag ta hand om det stoet och stoppa in det i bomull och gärna rida in stoet om ägaren vill ha henne inriden under tiden _och _skulle själv vara själa glad om man gjorde mig den tjänsten för att man fick låna mitt sto ..

Men det är jag det ;)

Mia

Det är lite komiskt att de flesta här säger att de lånar ston helt gratis och tycker det är okej samtidigt som att de säger att de mer än gärna hade ridit in en sto de lånat för betäckning. En inridning är värd flera tusen kronor.

Jag hade kunnat tänka mig att rida in ett sto om det var ett riktigt bra sto med prestation och meriter bak i stammen men detta stoet hade inte det så jag tyckte inte att det var värt jobbet och som sagt, kontraktet och alla krav ägaren hade på mig kändes bara så himla fel.

Det är en stor risk att låna ut sitt stos mage, ston kan dö under fölning, lånaren kan missköta stoet. Jag ser det som självklart att jag återgäldar den äran jag får av stoägaren genom att göra något tillbaka. Att rida in en häst är inte speciellt svårt/tidskrävande/dyrt så det bjuder jag mer än gärna på. Vi tar varje år emot några ponnier under sommarmånaderna som vi rider in åt ett stuteri. Roligt och nytttigt för stallungarna (som tävlar dressyr på reg nivå)

Vi säger att jag lånar ett stos mage och står för alla kostnader kring stoet: foder, försäkring, eventuell veterinärvård, vaccinering och avmaskning. Dessutom tar jag hand om stoet och står för uppstallningskostnader. Till råga på detta så står jag för hingstens kostnader och för alla kostnader som har med betäckningen att göra.

Till råga på detta ska jag lägga ner min tid och ork på att rida in hästen och enligt mig rider man inte in en häst på en månad utan på cirka tre månader. Om man lämnar bort sin häst på inridning så kan man få betala omkring 5 000 kronor i månaden. Om man då som mig tycker att en häst behöver tre månader på sig för att bli ordentligt inriden så blir det en totalsumma på runt 15 000 kronor.

Det finns många fina välstammade ston på marknaden som säljs till avel för 15 000 kronor eller billigare.

Missförstå mig inte! Jag hade gärna ridit in ett fint och välstammat sto men jag hade aldrig ödslat tid på ett sto som inte lämpar sig för avel. Förstår ni skillnaden? Jag hade oavsett sto däremot velat stå som uppfödare eftersom att det är jag som stått för alla kostnader kring att ta fram fölet.

Det är en stor risk att låna ut sitt stos mage, ston kan dö under fölning, lånaren kan missköta stoet. Jag ser det som självklart att jag återgäldar den äran jag får av stoägaren genom att göra något tillbaka. Att rida in en häst är inte speciellt svårt/tidskrävande/dyrt så det bjuder jag mer än gärna på. Vi tar varje år emot några ponnier under sommarmånaderna som vi rider in åt ett stuteri. Roligt och nytttigt för stallungarna (som tävlar dressyr på reg nivå)

Vad bra att du gör något tillbaka! Det finns ju nämligen sådana som lånar ston och tar föl och sedan bara lämnar tillbaka dom.. utan att betala något. Jag hade gärna betalat ett par tusen för att låna ett sto.

Missförstå mig inte! Jag hade gärna ridit in ett fint och välstammat sto men jag hade aldrig ödslat tid på ett sto som inte lämpar sig för avel. Förstår ni skillnaden? Jag hade oavsett sto däremot velat stå som uppfödare eftersom att det är jag som stått för alla kostnader kring att ta fram fölet.

Och varför i hela friden skulle man låna in ett sto som inte lämpar sig för avel för att ta ett föl på??? Man får väl anta att om man ska låna ett sto för just avel så är det ett sto som är lämpligt för just det? Har man då fått låna ett fint sto och ägaren vill ha henne inriden i gengäld så tycker jag att det är en schysst överenskommelse.

Till råga på detta ska jag lägga ner min tid och ork på att rida in hästen och enligt mig rider man inte in en häst på en månad utan på cirka tre månader. Om man lämnar bort sin häst på inridning så kan man få betala omkring 5 000 kronor i månaden. Om man då som mig tycker att en häst behöver tre månader på sig för att bli ordentligt inriden så blir det en totalsumma på runt 15 000 kronor.

Jo, men även om proffsen kan ta 5.000 kr per månad kanske inte det finns lika många som skulle vilja betala den summan för att du red in hästen?
Vad tycker du att en inridning av dig är värd?
Låt oss leka med med tanken att du skulle vara värd halva beloppet och du rider in hästen på 2 månader. Då kanske den summan (5.000) kr skulle motsvara ganska väl vad du skulle vara beredd att betala för att få låna en mage?

Det finns många fina välstammade ston på marknaden som säljs till avel för
15 000 kronor eller billigare.

Jo, men då ska man både lägga ut köpesumman samt stå för försäkring, kostnader genom åren även om den går gall etc. Du kanske till och med märker att stoet inte ger föl med de kvaliteter du önskar.

Att du ska stå som uppfödare har jag dock full förståelse för att du vill.

Det finns många fina välstammade ston på marknaden som säljs till avel för 15 000 kronor eller billigare.

Ehhh tror inte du och jag pratar BRA ston med bra nedärvdhet och mycket bra stammar ?

Hittar du dom för 15 000 kr ring mig direkt ..

Mia

Ehhh tror inte du och jag pratar BRA ston med bra nedärvdhet och mycket bra stammar ?

Hittar du dom för 15 000 kr ring mig direkt ..

Mia

Har sett såna ston men det har varit kring 20, och de flesta har inte haft föl på ett par år...

Kolla på Hästnet! Finns flera stycken.

Har sett såna ston men det har varit kring 20, och de flesta har inte haft föl på ett par år...

;) Då kanske det inte längre är ett avelsto i den bemärkningen som kan få fler föl som gått tom i flera år och oj vad de kan kosta pengar att få dräktiga ...

Tog ditt inlägg som att de inte längre antas vara fertila längre ? Men säljs som avelston ialla fall ?

Det kallar jag gamla Ärofyllda märrar som ska få lite ledigt för det är dom värda och passa barnbarnen och barnbarnsbarnen om dom orkar .:)

Mia

Det jag menade var att man kan tvivla på deras fertilitet. En del har också betäckts under flera år, enligt blup, men inte fått några registrerade föl, vilket gör att man undrar över deras fertilitet. Fast det kan ju också vara så att ungarna registrerats i andra förbund.

Liknande trådar

Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 461
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo