Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Sv: Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Var annonserar man om man skulle vilja låna ut sitt sto? Misstänker att Ameo inte vill ha en "annonsida" här i alla trådar.. :)

Det finns ju en annonsdel här på buke, där kanske man kan sätta ut en sådan annons. Sedan finns ju en massa tidningar också, själv hade jag nog valt tidningen ri**port för den verkar ha en ganska stor läskrets. Lycka till.

Hästn*t är oxå bra att annonsera på. Och olika rasföreningars hemsidor.

// Anna

Det vanligaste är nog att det sker genom kontakter, annars har själv hittat ett låne sto på H***net och två på Buke.

Jag har försökt låna ut mitt stos mage (men stoet kvar hos mig), men det har varit tvärtyst på "lånemarknaden". :grin: Jag tror att det är en kombination av ett osäkert kort (ungsto) och att marknaden i sig själv är ganska dålig just nu.

Har ett par gånger funderat på att ta ett sto på foder för att ta föl, jag tycker att det är ett toppenbra sätt att få vara med från början utan att behöva ha flera hästar. :p

Oftast är det ju genom kontakter man får möjligheten, men visst går det att annonsera också! Även om läget just nu verkar ganska dött. :grin:

Hade även en deal där jag tingade fölungen muntligt innan födsel, för att betala en handpenning när fölungen väl var född. Tyvärr blev det stoet inte dräktig. :cry:

Nej, det är inte Fata Morgana det handlar om. Hon var 14 år och redan inriden! Jodå, har haft ett arabsto på foder som du inte känner till! Denna ägaren vet redan om att jag tyckte att kontraktet var lummigt och att jag inte tyckte att stoet passade min typ av avel. Det var inte alls något bra ridmaterial och eftersom att jag ville ha fram en ridbar avkomma med goda förutsättningar för både dressyr och hoppning så avsade jag mig chansen att ta föl på detta stoet. Jag har inget otalt med ägaren, vi har kontakt ganska så regelbundet och stoet är nu sålt.

Jag kan absolut tänka mig att låna mage sen om man tar hem stoet eller hon står kvar hemma hos ägaren spelar inte så stor roll. Beror väl på avstånd och vilka förutsättningar ägaren har mm.

Jag får väl helt enkelt pröva att lägga ut mitt sto på någon utav sidorna, och se om det finns intresse. Jag tycker ju att det är ett fint sto:) men som alltid är man ju partisk!

Jag kan absolut tänka mig att låna mage sen om man tar hem stoet eller hon står kvar hemma hos ägaren spelar inte så stor roll. Beror väl på avstånd och vilka förutsättningar ägaren har mm.

Om stoet står kvar hemma hos ägaren, ska den som tar föl då stå för matkostnader och övriga kostnader för hästen?

Det tycker jag.

Om jag skulle låna ut magen på ett av mina ston så skulle jag vilja att lånaren stod stoets kostnader under året.
Blir ju liksom inte så stor skillnad i pengar om, tex. du, istället för att du köper strö och foder hos bonden/affären betalar mig motsvarande kostnader.

Är det nu så att stoägaren promt vill ha stoet hemma men har väldigt höga omkostnader pga inhyrd i flashigt stall eller bor i tex Sthlm där stallhyran är hög generellt så får man väl kompromissa och stå för en del vardera. (eller leta upp ett nytt sto...)

Om någon skulle låna mitt sto så skulle jag vilja att fodervärden stod för kostnaderna som stoet står för. Men om "mitt" föl däremot följer med till nya fodervärden skulle jag definitivt stå för alla kostnader som blir fölets..

Om stoet står kvar hemma hos ägaren, ska den som tar föl då stå för matkostnader och övriga kostnader för hästen?

Ja absolut foder. Sen beror det väl på vad övriga kostnader är. Skulle stoet ridas av ägaren så får denne bekosta skor mm tycker jag.
Vet inte hur man gör med försäkringar? F&F står ju den som tar föl för.

F&F får självklart den blivande föl ägaren stå för.

Vanliga försäkringen ska så klart stå kvar på ägaren av stoet men jag kan tycka att man kan betala premien under perioden man lånar stoet, som tack.

Ja det känns som skäligt.
Jag har ju mest tänkt på sto som är ett avelssto och då står man ju för alla kostnader kring henne som man skulle haft om hon var ens egen.

Liknande trådar

Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 461
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18