Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Morran

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder?
Ni som avlar, "brukar" ni låna magar, eller äger ni helst magen själv först innan ni planerar föl?

Och ni som vill ta föl på era ston av en eller annan anledning, men som inte har tid/ möjlighet/ kunskap, har ni lånat ut erat sto för detta ändamål?

Hur är vanligast att man gör upp rent jurisdiskt och praktiskt, med vet. vård, omkostnader, ägarfrågan/ uppfödare-biten på papper, försäljning osv?

Sv: Hur vanligt är det att låna/ låna ut sto till avel?

Jag har nästan alltid något lånesto för avel. Oftast står jag alla hennes kostnader precis som vid vanlig fodervärd och äger således uppfödarskapet.

Men har haft lite speciallösningar också, men även där ägt uppfödarskapet. Viktigast är att man skriver papper på vad som gäller och gör det före betäckningen, så man inte står där med skägget i brevlådan senare.....

Gira :banana:

:idea:

Med andra ord så är det inget konstigt att du lånar ett sto, har henne precis som om hon vore din egen i avseende om vård, ansvar och kostnader, betäcker, behåller/ säljer fölet som är uppfött i ditt namn och sen lämnar tillbaka stoet när fölis är avvand?

Funderar på att betäcka mitt sto så småning om (efter 3-års testet i vår då vi får se hur bedömningen lyder), men min livssituation ser inte ut sån att jag kan sköta allt pyssel själv eller hålla ett dräktigt sto utan att göra rätt stora förändringar.
Däremot lämnar jag gärna bort henne till någon med arrangemanget som beskrivet ovan.

Nån här som lånat ut sitt sto till en uppfödare? Hur upplevde ni arrrangemanget? Bestämde uppfödaren hingst, eller fick du som ägare ha ett finger med i spelet?

Mitt arabsto är utleasat till goda vänner och ska ha föl 2010. Jag hade som du inte tid eller ekonomi och ville gärna att hon skulle få ett första föl innan hon blev "för gammal".

De har både uppfödarrätt på fölungen och fick välja hingst (även om de diskuterade det med mig). Jag upplever för övrigt att det är rätt vanligt att arabhästuppfödare byter/leasar hästar av varandra (både hingstar och ston).

Annars håller jag nog med Girasol: skriv papper så allt är uppgjort i förhand med uppfödarrätt, försäkring, ev. veterinärkostnader osv.

Att välja hingst anser jag skall vara upp till låntagaren. Dock kan jag mycket väl köpa om man skriver in att man bara får betäcka med hingst som är godkänd i ett visst förbund.

Glöm inte i ert skrivna avtal, vad gör man om stoet inte blir dräktigt öht alt. kastar osv. För egen del anser jag att jag från början alltid lånar stoet på en viss tid. Låt säga från april -2010 och två år framåt. Jag vill inte skilja av mina föl tidigt utan runt 9 månaders ålder. Därav hellre två år än ett och ett halvt. Så jag står hellre kostnaden för märren några månader extra. För mig innebär det att jag oavsett vad som händer med betäckning/dräktighet/fölning så har jag henne tiden ut. Kan man både äta kakan och ha den kvar så visst. Men ska man ha möjlighet att lämna tillbaka så ska även det stå i kontraktet samt med hur kort varsel.

Det är ett ganska vanligt förfarnade att "låna" ston. Av de åtta jag har dräktiga i år så är tre lånade. Förra året hade själv två stycken utlånade och ev kommer ett av mina att lånas ut nästa år (är tingad av en annan uppfödare).

Oftas så har det skett på så sätt att den som vill ha fölet tar stoet på foder och själv bestämmer allt, som hingst och vad som ska ske med fölet. Ibland har jag lånat sto som varit kvar hos ägaren men jag ändå bestämt hingst och stått för alla kostnader för stoet, dräktigheten och fölet.

Jag har lånat ut mitt stos mage.

Vi gjorde i princip ett vanligt fodervärdskontrakt, de stod för allt utom försäkringen under denna tid, samt att de blev naturligtvis uppfödare till fölet.

Jag har lånat ett sto och gjorde lite annorlunda. Jag hade henne från maj - augusti förra året under betäckningen. Under vintern var hon hemma hos ägaren för lite lättare ridning (en 3-åring) och pyssel och sen kom hon tillbaks till mig för fölning. När hon varit hos mig har jag stått för kostnader och när hon varit hos ägaren har hon stått för kostnader. Vi hade skrivit ett födervärdskontrakt efter det. Jag står som uppfödare på fölet.

Ägaren ville att stoet skulle få ett år till på sig för att växa till sig samt ett föl inför framtiden men hade inte själv möjligheten. Nu lämnade jag tillbaks stoet i helgen och vi är båda supernöjda!

Jag lånade magen på en kompis sto och stod för alla extra kostnader som härrörde från dräktigheten. Som tack så utbildade jag sto och ägare under den tid hon var ridbar.

För mig var det en fantastisk chans att kunna få vara med från början och skapa min egen avkomma utan att vara ägare av ett lämpligt sto.
En avkomma där jag visste att både den och moderstoet fått rätt foderstat, rätt avmaskning, parasitfria beten etc.

Jag tror också att ägaren var nöjd med dealen.

Jag skulle lätt kunna göra om det igen om jag letade efter en ny påläggskalv.

Om ni lånar ut ert stos mage, tar ni då betalt för att fodervärden ska få ta föl? Vad tar ni då ut för summa? Står ni sedan som uppfödare till fölet eller gör fodervärden det?

Allt detta är ju svarat på.

Ingen här har tagit betalt för att låta fv ta föl. Fv har i alla fall som beskrivits här stått som uppfödare.

Själv har jag lånat sto en gång för detta ändamål. Uppgjort på precis samma sätt som alla andra beskrivit här. Dock blev inte detta sto dräktigt, och hon fick gå kvar, då det kändes oschysst att lämna tillbaka henne bara för att hon inte blev dräktig. Satte igång hästen och red den ett tag, men hann inte med då jag hade många andra hästar i stallet, så hon gick mest. Blev lite ompysslad av min stalltjej och hon red även ut henne emellanåt tillsammans m någon av unghästarna.
Dock fick jag ett par månader innan nästa års betäckning reda på att hästen haft abortvirus vid sin senaste avkomma och att ägaren själv sagt att vet efter undersökning berättat att hästen troligtvis inte kunde bli dräktig igen. Då lämnade jag tillbaka.

KL

Jag har både lånat in och lånat ut ston. Inga pengar har förekommit och den som har haft stoet har stått för allt utom försäkring. Den som föder upp fölet står som uppfödare och bestämmer hingst. Den som har stoet får ombesörja ev ombetäckning (köra till station mm) om stoet ska tillbaka men ägaren står för kostnaderna för detta.
Det har inte varit något krångel och det har inte alltid skrivits papper utan muntligt som gällde. Det var inte lika noga med det för ett antal år sedan, men jag upplever att tiderna har förändrats och det är bäst att ha allt på papper.
Man kan även byta ston med varandra om man förnya blodet lite och prova ngt annat.
Jag funderar själv på att ev låna ut ett eller två ston nästa år då jag har lite för många.

*kl*

Tack alla för alla intressanta svar!

Ytterligare en fråga:

Hur brukar ni som lånar "få tag" på era ston? Genom kontakter? Annons?

Genom kontakter.... eller via kontaketers kontakter typ :)

men har en kompis som annonserade och fick massor med svar och kunde sålla precis som hon ville...

Jag fick nämligen själv erbjudandet om att låna ett sto till avel (stå för alla kostnader + hingstens avgifter) men mot att jag red in stoet. I början var jag blind och tyckte att det var värt det men precis när jag skulle börja rida in stoet så insåg jag att jag höll på att bli lurad. Jag tyckte i alla fall inte att det var värt flera månaders jobb för att få ta föl på detta stoet. Om man lämnar bort en häst på inridning på ett par månader kan man få betala flera tusen kronor för det och eftersom att jag stod för alla hästens kostnader + alla kostnader för betäckningen och allt annat så kändes det inte värt det.

Dessutom hade ägaren till stoet som krav att hon skulle stå som uppfödare till fölet... :rofl:

Jag fick nämligen själv erbjudandet om att låna ett sto till avel (stå för alla kostnader + hingstens avgifter) men mot att jag red in stoet. I början var jag blind och tyckte att det var värt det men precis när jag skulle börja rida in stoet så insåg jag att jag höll på att bli lurad. Jag tyckte i alla fall inte att det var värt flera månaders jobb för att få ta föl på detta stoet. Om man lämnar bort en häst på inridning på ett par månader kan man få betala flera tusen kronor för det och eftersom att jag stod för alla hästens kostnader + alla kostnader för betäckningen och allt annat så kändes det inte värt det.

Dessutom hade ägaren till stoet som krav att hon skulle stå som uppfödare till fölet... :rofl:

Men det är väll inget mot att få låna ett bra sto som man själv slipper köpa in ,om man nu skulle hjälpa ägaren med inridning som tack för hjälpen för att man fick låna stoet ?

Håller med!
Jag fick låna ett jätte fint sto som iof var inriden, min "betalning" för att jag fick låna stoet var att rida henne (självklart stod jag även för alla kostnader). Det slutade med att jag köpte stoet...

Jag hade nog inte haft något emot att rida in stoet som "tack". En lånemage har ju sparat mig kostnaderna för att köpa in henne och stå för risken om hon går gall (i vårt fall hade avtalet varit löst om hon gått gall eller resorberat på tidigt stadium).

Jag är ju inte en proffsryttare så en inridning av mig hade hursomhelst inte kostat många kronor.
Däremot hade jag gärna velat att jag hade stått som uppfödare men jag hade kanske vikt mig även där för det "perfekta" stoet. Det är ju jag som får avkomman!

Håller med!
Jag fick låna ett jätte fint sto som iof var inriden, min "betalning" för att jag fick låna stoet var att rida henne (självklart stod jag även för alla kostnader). Det slutade med att jag köpte stoet...

Ja, jättefin! Som bonus fick du ju en underbart trevlig uppfödare att utbyta idéer med:D.

Jag har lånat flera ston och har haft samma upplägg som ni andra, men vi lämnar allid tillbaka stoet dräktigt som tack för lånet på valfri hingst från oss! Det har också hänt att vi har låtit betäcka ett annat valfritt sto hos ägaren!
Det är fantastiskt generöst och snällt att man vill låna ut sina fina avelsston och jag är alltid lika tacksam för det, att rida in ett sto som tack tycker jag verkligen man kan göra!

Liknande trådar

Avel Under ett par år framöver ska en god vän till mig låna mitt sto och om allt går som planerat ska stoet betäckas. Allt finns nedskrivet i...
Svar
10
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: maria_b
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Jag har ett sto med trevlig stam. Hon har nu skadat sig och jag funderar på vad jag ska hitta på för henne. Hon trivs inte med att vara...
Svar
11
· Visningar
4 461
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18