Hur vänjer ni hästarna vid bete?

Sar24BB66

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur snabbt vänjer ni hästarna vid gräs? Jag har tidigare varit jätteförsiktig, är livrädd för fång. I år har vi vant hästarna snabbare, betade första dagen 5-10 min, andra dagen 15 min, tredje dagen 30 min, fjärde dagen paus, femte dagen ut på bete två timmar. Idag tänker vi släppa dem ut på gräs om ett par timmar, och så får de stå hela dagen där. Jag är kanske nojig, men är det för tidigt? Båda hästarna är friska, ena 22-årigt halvblod, andra 12-årig islandshäst. (Vet att många släppt ut hästarna på bete för länge sen, men vi har inte haft gräs förrän nu här var jag bor). Så hur gör ni? Om någon har forskning eller fakta kring detta får man gärna länka till det/berätta om det! :)

Sv: Hur vänjer ni hästarna vid bete?

Jag har betat med min pålle i 14dagar. Idag släpps dom ner i hagen ett par timmar. Det får bli ett par timmar om dagen i början. Dygnet runt nästa helg.
Hovis som också jobbar på klinik varnade för betet. Det är mycket hästar med svullna ben, mankam och fång hittills i vår

Vi har dels magert bete och släpper tidigt så att det inte är så mycket gräs. Våra gick först 3 halva dagar och sen släppte vi upp dem 24/7, de har gått på bete nu i 2 veckor.

Jag har en som har historia med fång så jag är väldigt försiktig.. Sen väntar jag tills gräset har blommat innan jag släpper över. Och då bara 10-15min i början.
Brukar ta ca 3 veckor för mej att vänja in det helt. På icke fånghästar går det fortare, en vecka ca..:)

Mvh Domino_s

När det gäller fång så är det ju inte bara tillvänjning det handlar om, utan även sockerhalten i gräset. Dvs man får ha stenkoll på vädret och nattemperaturen också.

Min häst går i gräshage året runt så han vänjer in sig själv allt eftersom gräset växer upp mer och mer.

Jag hade aldrig gått så fort fram som ni gör nu om hästarna inte ätit gräs sen i somras.

Min hage hemma har så att säga växt upp under hovarna på hästarna och sen har jag den här veckan föyttat stängsel varje dag så att de fått äta lite rejälare gräs. Släppte de igår i beteshagen och den är avbetad av annan häst innan, så att det är lagom till mina ponnyer.

Känns som att det finns väldigt många som bara släpper in hästen från vinterhagd helt utan gräs ut på jätte stort bete med massor av gräs från den ena dagen till den andra och låter dem gå där resten av sommaren:-S.

Min har en vinterhage där det växer gräs, så hon vänjs in i takt med att gräset växer. Går sedan över i beteshage i början på juni, då halva dagar i taget i 1-2 veckor beroende på hur hon reagerar.

Har en SWB, normal i hull (gör inget om hon går upp lite i vikt heller) och inte direkt lättfödd.

Min häst går i samma hage året om. Så när gräset kommer vänjer hon sej in allt eftersom det kommer. I början några få strån som hon får kämpa för att hitta till att sakta överge sitt hö för betet. Brukar ta 3 veckor tills hon slutar äta upp sitt hö och efter ca 4 så skippar hon sitt hö helt.
Men min häst har aldrig varit en fånghäst så det har aldrig varit ett bekymmer som jag behövt oroa mej för.
Jag skulle för övrigt inte ta henne från en gräsfri hage till ett saftigt bete på en gång utan tycker det är perfekt att ha det som vi har det.

kl

Min ena har betat gräsmattan och inackorderingen enbart gått kvar i vinterhagen (ca 0,5 ha). Den som har varit "mest påverkad" har varit inackorderingen om man räknar mindre markanta "bollar" och mer "grönt" bajs.

Min gick väl 1-2 h första dagen och sedan ökades det på ca 1-2 h/dag under typ en vecka. Nu har han klippt färdigt det mesta :p

Han nollade sitt träckprov men tänkte ändå ställa honom direkt i sommarhagen och sedan inte mer i vinterhagen igen sen.

Jag har två vinterhagar som jag varvar mellan för att undvika lera och för att hästarna verkar uppskatta omväxlingen. Nu går de några dagar i följd i varje hage vilket gör att det hinner växa upp gräs i lite lagom takt. Efter midsommar släpper jag dem på bete som det har gått några kvigor på i ett par veckor innan.

Då jag inte har en häst som är känslig på något vis, så handbetar jag ca 2 veckor fram tills betessläpp. Börjar från några minuter till upp mot en timma.

Han är av sig själv inte vidare matglad/hetsar i sig betet efter släppet heller så jag är inte vidare orolig.
Blir aldrig fet av bete..eller han är omöjlig att få fet skulle jag vilja säga :) å har inte risk för fång

Senast ändrad:

Vänja in i all ära, men man måste lära sig om hur växterna i hagen beter sig under olika klimatförhållanden. Många släpper på bete tidigt, när nätterna fortfarande är relativt kalla, men dagarna varma..ingen bra förutsättning om man vill undvika fång. Sen borde fler lära sig vad dom faktiskt har för växter i sin hage. Tex engelskt rajgräs. Där är halten av vattenlösliga kolhydrater som socker och fruktan högst, medans det i tex timotej är lägst. Sen kan halterna i rajgräs stiga till det dubbla under bara fåtalet timmar under dagen. Finns massor av läsning om just detta..och mycket att lära.

KL

Tack för era svar! Glömde att säga att hästarna inte släpptes på riktigt bete ännu, utan i en mindre gräshage/skogshage där det finns gräs, men inte mycket och inte så näringsrikt. De har stått halva dagen på gräs idag och kommer göra det en vecka till innan de får stå hela dagen där, men står inte ute på natten. Dessutom har mängden starkt kraftfoder reducerats. På riktigt bete släpps de om två veckor. Tycker ni vi ändå går för snabbt framåt? :crazy:
Det låter smart att ha det så som många av er berättat om, att hästarna står i gräshage och vänjs vartefter gräset växer. Tyvärr kan vi inte ha det så, eftersom vi bara hyr bete, och ägarna till betet vill inte att hästar går och trampar ner det innan sommaren.

Senast ändrad:

Våra går i vinterhagar som det är grästillväxt i och ju närmare överflytt till beteshage desto mer gräs är det i vinterhagen, så de vänjer på sig successivt hela våren. Brukar låta dem beta lite ibland om jag går promenad men inte så väldigt planerat. Har inga hästar med fångtendens och de går dessutom in nattetid.

Min fång ponny går i samma hage året runt, gigantisk hage med gräs, men i år har det inte gått så snabbt med tillväxten på gräs, knappt nånting så än så länge har hon peppar peppar klarat sig! Skulle aldrig dock släppa henne på bete igen pga att hon lätt blir tjock som en tunna!

I fjol lät jag hästen beta för hand så fort det dök upp gräs i princip, först någon minut och så längre stunder, och så slog/rev vi gräs och gav i hagen. Sen släpptes han direkt på 1.5 ha magert gräs dagtid iom stallflytt och klarade det fint, men skulle inte chansa så igen.

I år går han på lösdrift med bl.a. en shettis och stallägaren har stängslat av betet så de får beta av det successivt och stödfodras med hö. Min häst och de andra större hästarna betas även för hand en stund varje dag.

Mina har i sin vinterhage lite lite gräsväxt. Idag har de fått beta riktigt i ca en timme. Det kommer de att få göra fram till mitten av nästa vecka. Sen kommer de att flyttas till gräshage som är en perfekt ponnyhage med ängsgräs och skog. Där kommer de att gå dagtid hela juni och sen i juli blir det helvila på gigantiskt bete för att i augisti komma tillbaka till ängs/skogshagen:).

Våra hästar går i stora gräshagar året om. Vi släpper dem inte på bete utan låter dem bara vara kvar i hagen. De kommer in en gång om dagen.

Jag har nog egentligen förstått det som att man mest bör vara mycket försiktig med hästar som har lätt för att bli insulinresistenta. För dem verkar det inte finnas ngn bestämd regel utan det verkar olika från år till år. Det beror säkert på att gräsetär olika. Förra våren gick min fångponny utan munkorgen länge. Gräset hann bli ganska högt innan jag begränsade betet. I år verkar det besvärligare. Hon reagerar genom att bli svullen i benen och få en ngt förhöjd puls. Jag begränsar betet redan vid ngt tjockare ben. Jag kan ha fel naturligtvis men har lärt mig av erfarenhet att hon kan bli så. Hon går alltså inte i hagen dygnet runt.

Sedan håller jag med om att det för IR hästar inte bara handlar om tillvänjning. Det gäller att se upp hela sommaren.

Men man bör nog samtidigt inse att de flesta hästar kan gå på bete. Det är det bästa fodret vi kan ge dem.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig...
Svar
12
· Visningar
1 487
Senast: Happimess
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 185
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 107
Senast: Nahar
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka