Hur vänjer ni hästarna vid bete?

Sv: Hur vänjer ni hästarna vid bete?

I min hage växer det lite kort gräs som de får beta av plus handbetning nån vecka innan betessläpp. Ska ha betesreducerare på islänningen i år för att inte riskera nåt... Första försommaren på det här betet, förra året kom de hit i augusti...

Våra hästar släpps direkt från vinterhagen till sommarhagarna men på begränsad yta. Det växer lite gräs i vinterhagen som är ganska stor så de hinner vänja sig på det sättet.
De flesta år kan vi släppa dem i början på maj men i år har det varit så segt med tillväxten så de har bara gått en vecka nu. Båda är svårfödda men ponnyn är mer svårfödd än hästen. Ingen av dem har haft problem (peppar peppar) efter alla år så detta funkar för oss :)

Mina har fått beta gräs sen i januari, med vissa pauser i perioder då det varit snö, frost och mycket regn. Jag har gått med dem längs med vägarna så de fått beta samt haft med mig de en och en på promenad och när jag hittat ett ställe med mycket gräs har jag lagt mig i gräset på jackan och låtit ponnyn beta medans jag pillat med mobilen (radera bilder kan ta en himla lång tid) eller kanske läst en bok.

Den ena ponnyn blev skadad för ca en månad sen, och då hamnade båda mina i en liten hage mellan vinterhagen och paddocken där det var gräs. Det var både gammal och nytt gräs där i början, men det betades ner rätt fort och sedan hade de bara lite nytt gräs som kom upp. När jag fick möjlighet flyttade jag över dem till en liten annan hage med gräs i, de gick där några timmar första dagen och släpptes där genom missförstånd på morgonen nästa dag men skiftade hage några dagar till efter det iom att regnet kom efter flera veckors uppehåll så de var bara i den nerbetade hagen. Men så fick en annan ponnyn i stallet fånganfall så nu går mina i den lilla gräshagen med betesreducerare på och fångponnyn i den lilla hagen som mina betade ner til Max. Jag plockar gräs och ger inne i boxarna, de får även beta vid hand lite varje dag.

Hästarna kommer inte få gå en i en jätte stor hage under sommaren, och även om gräset växer så kommer det betas ner rätt fort. Så de kommer stödfodras både ute och inne och skulle det behövas kan mina två gå i den lilla gräshagen. Ponnyn som fick fånganfall kommer gå själv hela sommaren i den lilla hagen vid paddocken dels pga fången och dels pga den höga halten mask som visades vid träckprov. Resten av gänget består av två glupska ponnyer och en glupsk häst samt en inte lika glupsk ponny.

Här går hästarna i gräshagar året om, så då snön börjar smälta börjar dom gräva fram gräset. Sen växer det upp vartefter och dom äter, så vi har aldrig någon tillvänjning på det viset att vi betar dom för hand eller släpper bara 10-15min/gång.
Har aldrig haft fång eller andra gräsrelaterade problem/sjukdomar på någon av hästarna.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Funderar lite på detta med att vänja in grovfoder samt bete m. Jag är av den gamla skolan, vi släppte hästarna på bete och har aldrig...
Svar
12
· Visningar
1 487
Senast: Happimess
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 185
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 107
Senast: Nahar
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka