Sv: Hur vänjer ni hästarna vid bete?
Mina har fått beta gräs sen i januari, med vissa pauser i perioder då det varit snö, frost och mycket regn. Jag har gått med dem längs med vägarna så de fått beta samt haft med mig de en och en på promenad och när jag hittat ett ställe med mycket gräs har jag lagt mig i gräset på jackan och låtit ponnyn beta medans jag pillat med mobilen (radera bilder kan ta en himla lång tid) eller kanske läst en bok.
Den ena ponnyn blev skadad för ca en månad sen, och då hamnade båda mina i en liten hage mellan vinterhagen och paddocken där det var gräs. Det var både gammal och nytt gräs där i början, men det betades ner rätt fort och sedan hade de bara lite nytt gräs som kom upp. När jag fick möjlighet flyttade jag över dem till en liten annan hage med gräs i, de gick där några timmar första dagen och släpptes där genom missförstånd på morgonen nästa dag men skiftade hage några dagar till efter det iom att regnet kom efter flera veckors uppehåll så de var bara i den nerbetade hagen. Men så fick en annan ponnyn i stallet fånganfall så nu går mina i den lilla gräshagen med betesreducerare på och fångponnyn i den lilla hagen som mina betade ner til Max. Jag plockar gräs och ger inne i boxarna, de får även beta vid hand lite varje dag.
Hästarna kommer inte få gå en i en jätte stor hage under sommaren, och även om gräset växer så kommer det betas ner rätt fort. Så de kommer stödfodras både ute och inne och skulle det behövas kan mina två gå i den lilla gräshagen. Ponnyn som fick fånganfall kommer gå själv hela sommaren i den lilla hagen vid paddocken dels pga fången och dels pga den höga halten mask som visades vid träckprov. Resten av gänget består av två glupska ponnyer och en glupsk häst samt en inte lika glupsk ponny.