Hur vänjer man unghäst vid att stå på gången?

Skrev jag att jag var kass på att lära hästen stå bunden i en lina eller? :angel:

Idag rök haken på grimman när jag stressade till sadelprovningen och hästen backade. Hästis är dock varken i åldern eller temperamentet att det spelar någon roll om han har sönder grejer, han stannade direkt o blav paff o ganska olyckig. Inte direkt någon som lär sig "dumheter" :love:

Nu är du väl i fel tråd ändå utifrån det???
att ngn vuxen häst hakar i gången emellanåt när den är van att stå uppbunden tänker jag? ;)

Nu är du väl i fel tråd ändå utifrån det???
att ngn vuxen häst hakar i gången emellanåt när den är van att stå uppbunden tänker jag? ;)

Eh, jag förstår inte riktigt din andra mening :p

Jag menade mest att det blev en bekräftelse på att jag känner att jag aldrig lyckats lära min häst att stå bunden i en lina. Lämnar jag honom bunden ute i stallväggen i en lina kommer han inte stå där "för evigt", snarare är jag orolig att bara gå in i sadelkammaren o hämta något.

Hade vi dock haft två linor att binda mellan så skulle jag kunna sätta mitt liv på att någon ska skrämma honom rejält (iofs är han lättskrämd men ni fattar nog) för att han skulle rycka sig loss.

Det är väldigt stor skillnad på en eller två linor på honom (som ju bara stått ut med min upplärning) :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 659
Senast: Ajda
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024