Hur vänjer man unghäst vid att stå på gången?

Slöseri med pengar när balsnöre är gratis, tycker jag! :) Jag brukar även ha rep med säkerhetsknut till unghästar på gången, det är bättre om man kan lossa lite på ett rep och ge efter om de blir oroliga än att de står och rycker av balsnören, tycker jag. Man vill ju inte att de ska rycka sådär tvärt ändå. Viktigt dock att passa sig så att inte handen dras med mot bindringen om man håller häst med löpande lina genom en bindring, då kan man få riktigt otäcka handskador.

Vi har inga fasta uppbindningsplatser i stallet, så alla grimskaft knyter vi fast i gallret med säkerhetsknut.

Det är jag faktiskt osäker på. Men absolut kan jag börja binda henne i boxen :) Hur kort? Ska hon kunna äta hö t.ex? Eller ska man binda henne kortare och borsta lite?

Hur mycket är gjort med henne? Flyttar hon när du ber henne? Kommer hon när du ber henne komma, när hon står still och sträcker grimskaftet och lägger tryck? Ger hon efter om du "drar i grimskaftet" eller börjar hon backa eller står still?

Lägger man en bra grund med tryck och eftergift bara från marken så brukar det vara lätt att binda upp sen.

Att binda upp henne i boxen är bra att börja med när hon lyssnar bra på dina kommandon, tryck, eftergift och flyttar för dig. Lär hon sig att förstå tryck så får hon inte heller panik när hon känner det när hon är uppbunden och sitter fast.

Till att börja med kan du bara slå grimskaftet runt en gallerstång i boxen och "fejka" att hon sitter fast. dvs. du håller i grimskaftet och håller emot när hon vill röra sig ifrån platsen hon är "uppbunden" på. Får hon panik så är katastrofen inte speciellt stor, du kan ge efter på grimskaftet utan att hon kommer lös helt. Hon ska dock inte ha möjlighet att ta ner huvudet på backen, risken är stor att dom vevar med framben och dyl. när de blir uttråkade och då kan de fastna och bli rädda. Sluta inte med övningen förens hästen är lugn och står still - då får dom belöning = vara fri.

När hon är helt trygg med detta så kan du prova att binda upp med säkerhetsknut i boxen. Att dom vevar runt med framben osv är ingen fara, så länge du inte uppmuntrar till det = säga till, eller ta lös henne osv. Låt hästen stå tills den står still, ignorera allt felaktigt beteende när det gäller att gå runt och slå med frambenen. Ofta så lär folk sina hästar att slå med frambenen eller att skrapa genom att gå och ge hästen uppmärksamhet när den väl gör det.

Sätter man grunden väl och vänjer hästen vid tryck i nacken, så kommer de troligtvis inte panika när man väl binder upp dom. Varför panika över något som den är van vid. :)

Bra inlägg!! Jag har inte så bra koll än, jag har inte hanterat henne nått själv utöver att jag borstar på henne. Men jag börjar i helgen när jag ska dit nästa gång.

Just ja! När man väl binder upp på riktigt sen så kan man även lägga halsrem på dom så att det aldrig blir stort tryck på nacken om de skulle slänga sig.

Min ungponny när hon var ett och övade på att vara uppbunden utomhus,
st5_zps96d417d2.jpg

4-3_zps28e10cb2.jpg

Som fölunge när hon började vänjas att stå på gången. Måste testa att dra lite! Vill man lyxa till det så kan man köpa en läderrem eller så kör man med grimskaft/rep. Men halsrem/snöre är skitbra!

storm-2_zps81d956f5.jpg

storm-1.jpg

Vi har inte tränat någon av de "4" hästarna vi haft sen föl att stå uppbundna redan som föl?!
Vi har egentligen aldrig lärt dem det, det har bara blivit. Man binder liksom inte en häst som inte är mogen för det, men alla våra har varit så stabila i sig själva att de inte brytt sig alls.

När jag tränar in att stå "groundtie" alltså lös vartän det behövs så ställer jag hästen och flyttar sen tillbaka den konsekvent varje gång den flyttar sig. Jobbigt som fasen i början men de brukar fatta vinken efter ett tag. När de väl börjar förstå kan man börja lägga till röstkommando på avstånd om man vill/behöver.

Precis så har jag gjort, börjar löst,parkerar och flyttar tillbaka den om den rör sig.

TS: Kan som sagt ta tid och vara väldigt tidskrävande,men man börjar med små "babysteps", först nöjer man sig med att hästen står still några sekunder,beröm,sen får den gå ut i hagen igen,förläng tiden hela tiden,när hästen står still löst så brukar jag börja knäppa fast. Nu när min är lite äldre så kan han trampa lite,men det är pga att jag inte har skött mig! :o Är lite mycket alls,kan bli något steg bara,men endå. Är jag konsekvens direkt så står han still. Lika när jag har borstat,tvättat,sadlat m.m utomhus så lägger jag bara grimskaftet över halsen så står han där,jättebra att lära dom det,det vinner du på i längden,även fast man vill slita sitt hår i bland där i början! :p

Jag har lagt in röstkommandon så jag kan "styra han på avstånd",börjar han gå framåt så backar han tillbaka när jag säger "backa",går han bakåt så säger jag "fram",hinner jag på han innan han hinner förflytta sig säger jag bara "hooowww" det vet han att det betyder helt stilla,oavsett vad. Jättebra att ha ett sånt kommando också även från ryggen i framtiden,som verkligen betyder "stå still",jag använder det aldrig annars,utan det är bara när det är helt stilla som gäller.

Senast ändrad:
Bra inlägg!! Jag har inte så bra koll än, jag har inte hanterat henne nått själv utöver att jag borstar på henne. Men jag börjar i helgen när jag ska dit nästa gång.

Varför inte ta hjälp direkt? Så slipper du oroa dig för att göra fel och får tips anpassade efter dig och din häst av proffs som sett er.
Det behöver inte bli dyrt.
Här omkring finns ju en som är väldigt bra på att få föl/unghästar till att bli väldigt stabila och okomplicerade hästar i hantering och grundridning, bla jag och Springsteen har tränat för denne och sett resultaten i diverse hästar.
Så det vore mitt tips!

Det handlar så mycket om att läsa här och nu och hur man time:ar saker då man utbildar hästar. Det kan man aldrig läsa sig till tyvärr.

Lycka till!

Varför inte ta hjälp direkt? Så slipper du oroa dig för att göra fel och får tips anpassade efter dig och din häst av proffs som sett er.
Det behöver inte bli dyrt.
Här omkring finns ju en som är väldigt bra på att få föl/unghästar till att bli väldigt stabila och okomplicerade hästar i hantering och grundridning, bla jag och Springsteen har tränat för denne och sett resultaten i diverse hästar.
Så det vore mitt tips!

Det handlar så mycket om att läsa här och nu och hur man time:ar saker då man utbildar hästar. Det kan man aldrig läsa sig till tyvärr.

Lycka till!

Jag känner inte till så många sånna här i norrort, och jag har hjälp i stallet. Men jag vill gärna fråga ändå. Men visst tar jag hjälp om det behövs!

Jag ska så småningom binda upp min 3 mån tillsammans med mamma vid matsituation.
Första ska den gå att leda o gå att smacka på framåt. Jag vill kunna hjälpa den till hur den ska agera o inte bara låta den DRA.
MINA ska förstå basic ord o vad det innebär om man smackar o drar i grimman eller vad -stå still betyder.
Stanna! har jag tränat med bäbis med mamman.

Har inte haft behov av att ngn häst ska kunna stå Fastbunden i gången på många år. Gången ska dessutom vara halksäker.

Man behöver inte vara så hysterisk. Mitt sto hade aldrig suttit fast vid köp som 2,5 åring o det enda som jag tyckte var jobbigt var med hennes enorma storlek. Stort tryck om den kastat sig.
Det gick hur bra som helst. Började givetvis i boxen. nu är jag inte en sdn som sköter mina hästar fastsatta mer än vid knoppning så..
De står lösa.
Den enda som vill ha fastsatt i gången är hovis o då är jag med. En gång var han tidig o då hade hästen tappat balansen o slitit loss ena fästet.
Nu har vi tränat på att sko stoet i gången o fölet kvar i boxen- inte en reaktion.
fölet har blivit ledd ut o in ensam. Det räcker än sålänge.
Lyfter fötter gör vi vid måltid. då står den per automatik still.

Senast ändrad:
Jag känner inte till så många sånna här i norrort, och jag har hjälp i stallet. Men jag vill gärna fråga ändå. Men visst tar jag hjälp om det behövs!
Man behöver inte anlita "proffs" o man bara handlar med sunt förnuft själv eller andra i stallet.

när jag var ung red vi ut barbacka på unga hästar med grimma över tränset för att plocka granris i 2 säckar som de fick bära hem.
Vi band fast dem i träd Nära oss. En ung o en rutinerad! De käkade o tyckte att det var spännande. Hästar gillar ombyte. Ny box, ny hage, miljö...

jag har även bundit fast när jag körde fast med bil o släp.
lastade ur, körde loss ekipaget o lastade på igen.

Uppbindningen ska sitta ordentligt högt upp och gärna vara i gummi/fjädrande material. Om hästen då reser sig lättar trycket och det blir inte det rycket på nacken som om man binder de lågt.

Jag tränade lite i boxen och sen band jag fast honom på gången när han var 3-4 mån. Han provade att backa, resa sig och vifta lite med frambenen. Sen stod han still och har aldrig gjort om det.

Hans mamma gick inte att binda upp när jag fick henne, genom att använda höga, fjädrande uppbindningar går det nu bra.

Men hur gör man då? Ska det vara säkert för hästen att slita sig loss, inte ska man riskera hästen om den sliter sig loss?
När jag fick hem min ettåring så var hon betydligt mindre bekväm med att stå uppbunden än vad både jag och uppfödaren förstått. Hon hade tidigare bara stått bunden i box med vägg bakom. Hon kastade sig och hängde i grejorna rejält, vilket jag inte var helt bered på, och hade sönder en grimma och ett grimskaft (och inte sig sjäkv tack och lov). Jag märkte också att hon reagerade negativt på tryck i grimman framifrån när man ledde henne. Jag använde longerlina som jag bara lät löpa genom en bindring och höll i den (med handske på). När hon provade att dra så höll jag mjukt. Började hon streta så höll jag linan men den löpte ju ändå i min hand men gav mig tillräckligt med tid att lägga en hand närmare hennes huvud och liksom "följa med". Det är svårt att förklara exakt hur jag gjorde men resultatet blev att hon kom aldrig helt lös men hon satt inte heller "stenhårt-jag-får-panik-fast".
Till detta lade jag också "tryckövningar" när jag ledde henne. Lade lätt tryck framåt i grimman, alltså väldigt lätt, inte dra. Gav rejäl eftergift direkt hon ens tänkte framåt. Gjorde detta någon gång med ökande/varierande tryck varje gång jag ledde henne. Jag gjorde alltså ingen stor grej av det utan bara gjorde det lite naturligt när vi gick, höjde handen liksom, och släppte efter.
Löpande lina hade jag ganska länge vid uppbindning. När hon stod i två linor fick den ena löpa. Jag lät det ta den tid det tog och hade inga krav på att det skull liksom "fixas" utan hon växte in i att stå bunden. Ökade på "fastheten" genom att dra linan två slag runt ringen.

Det syns hur jag gjort ovanför hennes otroligt vackra minspel :angel:
img_6996.jpg

Jag gillar att sätta fast dem på ena sidan och sedan ha ett löst grimskaft genom ringen på andra sidan. Jag parerar framåt/bakåt med det lösa grimskaftet så hästen aldrig kommer hängandes i det fasta framåt/bakåt och de inser rätt snabbt vad önskemålet var.

Sätter fast med en rem är jag sämre på, tycker det är sjukt läskigt av någon anledning. Min som normalt är 100 % säker för tryck i nacken (ala trampa på repet när han betar och står lite fånigt o väntar tills man tar bort foten) är inte 100 på att binda i en vägg tex. Därför börjar jag med två linor på små :)

Varför inte bara stå med hästen i grimmskaftet och ha ngn annan som ryktar osv. Den som håller grimmskaftet ber hästen stå still och den som ryktas flyttra på den vid behov (så som man naturligt gör vid rykt.)
När hästen står fint och väl fattat att man ska stå still på stall gången, då kan man binda upp och samtidigt ha hästen i grimmskaftet och stå bredvid den. Och efter hand avveckla häst hållaren roll. Dvs bind inte upp och hoppas på det bästa :/. Lär hästen hur den ska uppföra sig istället.

Jag använde longerlina som jag bara lät löpa genom en bindring och höll i den (med handske på). När hon provade att dra så höll jag mjukt. Började hon streta så höll jag linan men den löpte ju ändå i min hand men gav mig tillräckligt med tid att lägga en hand närmare hennes huvud och liksom "följa med". Det är svårt att förklara exakt hur jag gjorde men resultatet blev att hon kom aldrig helt lös men hon satt inte heller "stenhårt-jag-får-panik-fast".
Till detta lade jag också "tryckövningar" när jag ledde henne. Lade lätt tryck framåt i grimman, alltså väldigt lätt, inte dra. Gav rejäl eftergift direkt hon ens tänkte framåt. Gjorde detta någon gång med ökande/varierande tryck varje gång jag ledde henne. Jag gjorde alltså ingen stor grej av det utan bara gjorde det lite naturligt när vi gick, höjde handen liksom, och släppte efter.
Löpande lina hade jag ganska länge vid uppbindning. När hon stod i två linor fick den ena löpa. Jag lät det ta den tid det tog och hade inga krav på att det skull liksom "fixas" utan hon växte in i att stå bunden. Ökade på "fastheten" genom att dra linan två slag runt ringen.

Tycker det var en superbra förklaring! Ett rättvist sätt att lära dem att de sitter fast och SKA sitta fast och själva ge efter. Att rycka sönder utrustningen är för mig det sämsta som kan hända i början (efter att de skadar sig såklart). Jag vill inte att hästen ska upptäcka hur stark den faktiskt är, vilket ju går igenom i massa andra grejer också.

Varför inte bara stå med hästen i grimmskaftet och ha ngn annan som ryktar osv. Den som håller grimmskaftet ber hästen stå still och den som ryktas flyttra på den vid behov (så som man naturligt gör vid rykt.)
När hästen står fint och väl fattat att man ska stå still på stall gången, då kan man binda upp och samtidigt ha hästen i grimmskaftet och stå bredvid den. Och efter hand avveckla häst hållaren roll. Dvs bind inte upp och hoppas på det bästa :/. Lär hästen hur den ska uppföra sig istället.
För min del handlar det om att jag inte kan räkna med att alltid ha hjälp till hands. Jag har heller aldrig "bundit upp och hoppats på det bästa". Att min häst slet sig en gång berodde helt enkelt på en grov missbedömning av hur van hon var att stå bunden. Hade jag inte gjort det misstaget hade jag använt löpande lina från början. Nu gick det bra och hon fick inga men av händelsen.
Lär henne hur hon ska uppföra sig gör jag varje gång jag hanterar henne.:)

Det fanns en anledning till att man förr hade unghästarna i spilta eller band upp lösdriftshästarna vid måltid.
De blev också lugna av att härma varandra o inget bråk om maten.

För många år sedan kastade drängen smågrus på de hästar som bossade bort andra från alla högar.
Det behövdes inte göras många gånger. OT förstås.

Det fanns en anledning till att man förr hade unghästarna i spilta eller band upp lösdriftshästarna vid måltid.
De blev också lugna av att härma varandra o inget bråk om maten.
Just så gjorde vi med hästarna på lösdrift (2 större lösdrifter med ettåringar samt en med fölston). De fick också lära sig att man inte fick komma loss så fort man ätit färdigt. Resultatet blev hästar som var helt trygga med att stå bundna både på stallgång och i transport.

Tack för bra svar båda! Hur "straffar" man den om den gör fel? Självklart vill jag hålla mig från slag så långt det går. Mutar man med godis?
Hästen är 1 år nu, inte min, men kommer förhoppningsvis bli. Jag tänkte börja hantera henne redan nu, vilket inte kommer göras om inte jag gör det.

Man straffar inte öht, man ignorerar de mindre önskvärda beteendena, och belönar de goda. Håller sant som mest effektivast inlärningsmetod på djur (och människor) rent allmänt, oavsett vad det är som ska läras in.

ang. tryck i nacken osv så sidouppbindning orsakar betydligt mindre tryck än uppbindning rakt framifrån med ett grimskaft. Men oavsett så ska det aldrig ens behöva bli att hästen inte förstår eller känner sig trygg med uppbindningssituationen, öht, och ens behöver försöka kasta sig. Du har fått väldigt fina grundläggande tips tidigt i tråden. Kort och gott: vänj hästen successivt så blir det ingen grej när den sen står där uppbunden sen.

anlita proffs lär knappast vara nödvändigt öht om man har minst sunt förnuft med en sån basic grej så det tipset känns inte aktuellt enligt mig. Isåfall bör ingen öht ha en unghäst om de inte är etablerade proffs redan.
Det är betydligt lättare att lära hästar från grunden om sunt förnuft finns med i bilden, och då krävs inga proffs om man har hästvana allmänt dessutom. Lär man in ngt konstigt blir det ju en annan sak om man själv inte har en susning men det är ju inte det vi pratar om här över huvud taget. Så proffshjälp lär nog inte behövas i sammanhanget tänker jag ;)

Senast ändrad:
Skrev jag att jag var kass på att lära hästen stå bunden i en lina eller? :angel:

Idag rök haken på grimman när jag stressade till sadelprovningen och hästen backade. Hästis är dock varken i åldern eller temperamentet att det spelar någon roll om han har sönder grejer, han stannade direkt o blav paff o ganska olyckig. Inte direkt någon som lär sig "dumheter" :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 169
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 657
Senast: Ajda
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024