När jag tränar in att stå "groundtie" alltså lös vartän det behövs så ställer jag hästen och flyttar sen tillbaka den konsekvent varje gång den flyttar sig. Jobbigt som fasen i början men de brukar fatta vinken efter ett tag. När de väl börjar förstå kan man börja lägga till röstkommando på avstånd om man vill/behöver.
Precis så har jag gjort, börjar löst,parkerar och flyttar tillbaka den om den rör sig.
TS: Kan som sagt ta tid och vara väldigt tidskrävande,men man börjar med små "babysteps", först nöjer man sig med att hästen står still några sekunder,beröm,sen får den gå ut i hagen igen,förläng tiden hela tiden,när hästen står still löst så brukar jag börja knäppa fast. Nu när min är lite äldre så kan han trampa lite,men det är pga att jag inte har skött mig!
Är lite mycket alls,kan bli något steg bara,men endå. Är jag konsekvens direkt så står han still. Lika när jag har borstat,tvättat,sadlat m.m utomhus så lägger jag bara grimskaftet över halsen så står han där,jättebra att lära dom det,det vinner du på i längden,även fast man vill slita sitt hår i bland där i början!
Jag har lagt in röstkommandon så jag kan "styra han på avstånd",börjar han gå framåt så backar han tillbaka när jag säger "backa",går han bakåt så säger jag "fram",hinner jag på han innan han hinner förflytta sig säger jag bara "hooowww" det vet han att det betyder helt stilla,oavsett vad. Jättebra att ha ett sånt kommando också även från ryggen i framtiden,som verkligen betyder "stå still",jag använder det aldrig annars,utan det är bara när det är helt stilla som gäller.