Hur väljer man valp?

fjutten

Trådstartare
Vi var & kollade på valpar igår, dumt:p
Hursomhelst, så om allt funkar praktiskt så kommer vi att köpa en av hanarna i kullen.

Men hur väljer man? Vad ska man kolla efter?
Jag är ute efter en hund som är trevlig & rolig att jobba med, social & nyfiken.. Men det är så svårt..

Bilder på underverken, de små pinschervalparna :love:

Hane 1




Hane 2



 
Sv: Hur väljer man valp?

När vi köpte våran ena valp, så var det han som valde oss. Han kom fram direkt och satt sedan hela tiden vid våra fötter och ville bli kelad med. :love:
Den andra valpen köpte jag på en annons och köpte den direkt via telefon (bodde över 50 mil ifrån, så jag hade ingen möjlighet att åka ner och titta och välja först.) Utan jag frågade på telefon om hon hade nån hanhund kvar, och hon hade en hanhund. Den tar jag sa jag och kommer ner om 2 veckor och hämtar den.
jag skulle nog ha svårt att behöva välja ett av dom där små söta valparna, så jag tycker att jag har sluppit att göra ett svårt val. ;)
 
Sv: Hur väljer man valp?

Valpen ska vara framåt och nyfiken av sig, inte sitta och se rädd ut i ett hörn. Vill ni ställa ut så ska den se korrekt ut exteriören, ha korrekt bett osv. Om hanarna är lika, välj med hjärtat!
 
Sv: Hur väljer man valp?

Vet att många uppfödare väljer ut valparna och placerar dem själva. Ett bra sätt eftersom det trots allt är de som känner valparna och deras egenheter. Jag tycker att du ska berätta för uppfödaren vad för slags hund du är ute efter och vad du vill göra så kan hon säga vilken hon tycker är lämpligast till just dig.
 
Sv: Hur väljer man valp?

När jag skulle välja valp så hade jag innan bestämt mig för att jag skulle ha en tik och inte välja den som var kaxigast eller den som var mest skygg. Det var 10 st valpar i kullen och alla var tigrerade. Det var 4 hanar och 6 tikar. Jag var först att få välja och jag tänkte att jag aldrig kommer att kunna välja men då tänkte jag att det får uppfödaren göra åt mig då.
Alla valparna var väldigt framåt och sociala och såg likadana ut men jag bestämde mig efter ca 3 minuter att den där ska jag ha. Så det gick väldigt lätt och smidigt..... Hon utmärkte sig väl på nåt sett som tilltalade mig.
 
Sv: Hur väljer man valp?

Enklast är om uppfödaren väljer. Han/hon har bäst kläm på hur de är, och om du specificerar dina önskemål för uppfödaren har säkert han/hon en idé om vilken valp som passar bäst.

Rent generellt är det bra att välja en hund i mellanskiktet om man vill göra det lätt för sig. En som inte är feg, men som inte heller går på allt direkt utan eftertanke.
 
Sv: Hur väljer man valp?

Åhå.. hade ju varit lättare om det hade varit så, kanske:D

Men eftersom jag känner uppfödaren så var vi eg bara där & hälsade på allmänt, men eftersom vi ändå ska skaffa valp till våren så hade man ju det i bakhuvudet & hon vill att vi ska ha en hane ur den här kullen, hon plockade upp hanarna & gav mig en & min sambo en att gosa med:D

Men den ena av dom är nog när jag tänker efter mer social, han kom fram till mig när alla valparna var ute & busade & ville vara hos mig:love:
Det jag inte vet med honom är hans färg, det är den mörkare av dom.. Hoppas på att han kommer bli möörkt röd, men farfar har tydligen anlag för felfärg.. men jag litar på uppfödaren & jag tror inte att hon skulle vilja ha ut en felfärgad på halvfoder:D

Till saken hör också att jag väldigt gärna vill ha en valp efter den här tiken, hanen är också jättebra.. Det som är jobbigt är att de inte ska para den tiken igen förrän om 2 år kanske. Jag har dessutom inte hittat några andra spec spännande kombinationer(inte alls partisk:angel: ).. Jisses så svårt..
 
Sv: Hur väljer man valp?

Precis, jag vill ju också att hon väljer/hjälper mig välja, förmodligen kommer det ju bli så att hon väljer vilken hon ska ha ut på halvfoder & sen tar vi hem honom:)

För båda valparna var lagom sociala, nyfikna osv. Den ena var en riktig tjockis, så man kan ju ana att han tar för sig mest:angel:
Men det var snarare ett par av tikarna som man anade kommer bli riktiga busar.. Hanarna verkade mkt "balanserade" & trevliga.. Men ska prata mer med uppf., hon vet ju bäst. Men först ska vi ordna allt det praktiska:)
 
Sv: Hur väljer man valp?

Vi berättade för våran uppfödare om vilket typ av hund som skulle passa oss, och hon rekommenderade en av dom. Vi följde hennes råd och fick en hund som passar oss som handsken!
 
Sv: Hur väljer man valp?

KL

Min uppfödare vill nog bestämma eller rekommendera valpar själv till köparen.
Den valpen jag fick , ( nu var det så att jag mer eller mindre gjorde en impulsgrej, ringde runt till olika uppfödare och hos henne fanns en hane kvar, som eg var tingad men köparen hörde inte av sig)
Min valp var det mååånga som eg ville ha men uppfödaren avrådde dom pga att han var så självständig, tuff, kaxig o tog för sig...det är ju såna saker man faller för hos en frimodig valp :love: Men som tyvärr också kan medföra vissa problem framigenom om man inte har hundkunskap ( dessutom en "liten" ras )
Nu är han iallafall dryga 1,5 år och världens underbaraste...Visst har han försökt att ta "kommandot" men det har han inget för :rofl:

Så vi passar som handen i handsken vi två, och uppfödaren kunde inte valt bättre säger hon själv :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 796
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp