Hur välja?

Sarscha

Trådstartare
Vad är den optimala ts halten på ett höensilage tycker du? Vilken ts skulle du inte vilja ha? Motivera gärna fördelarna och nackdelar om du kan! Klurar på hur man ska tänka till hösten/vintern 2013/2014:)

Sv: Hur välja?

55-65%. Över 65% fungerar inte ensileringsprocessen lika bra, dessutom är det större risk för dåliga balar på grund av att de torra stråna är hårdare och vassare= större risk att det går hål i plasten + att risken är större för luftfickor i balen vilket inte är bra!

Runt 60 %. Rimliga förutsättningar för god hygiensk kvalité (viss process efter plastandet), inte för torrt så det riskerar sticka hål på plasten. Inte för blött så det fryser när den tiden är inne.

Oftast smakligt för hästarna då de ju är konstruerade att stuva in 20 % ts (gräs).

Vad var och en tycker är en smaksak, men ska man gå efter vad som är bäst ur, lagring, hantering och utfodringsperspektiv, då ligger den optimala ts halten på 45-60%.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 026
Senast: ildiko
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?