Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad är den optimala ts halten på ett höensilage tycker du? Vilken ts skulle du inte vilja ha? Motivera gärna fördelarna och nackdelar om du kan! Klurar på hur man ska tänka till hösten/vintern 2013/2014
55-65%. Över 65% fungerar inte ensileringsprocessen lika bra, dessutom är det större risk för dåliga balar på grund av att de torra stråna är hårdare och vassare= större risk att det går hål i plasten + att risken är större för luftfickor i balen vilket inte är bra!
Runt 60 %. Rimliga förutsättningar för god hygiensk kvalité (viss process efter plastandet), inte för torrt så det riskerar sticka hål på plasten. Inte för blött så det fryser när den tiden är inne.
Oftast smakligt för hästarna då de ju är konstruerade att stuva in 20 % ts (gräs).
Vad var och en tycker är en smaksak, men ska man gå efter vad som är bäst ur, lagring, hantering och utfodringsperspektiv, då ligger den optimala ts halten på 45-60%.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.