Jag rekommenderar begagnat, eftersom det är hart när omöjligt att veta vad man har för reella behov innan man använt vagnen i sitt vardagsliv. En begagnad vagn kan man sälja utan större förlust, men en ny och dyr förlorar snabbt i värde. Ofta tror man att man har en överblick över sina behov, men när bebis kommer inser man att man i verkligheten har helt andra behov än man trodde.
Några erfarenheter från 8 vagnar av olika märken och modeller:
* Jag vill ha barnet vänt mot mig tills de är åtminstone två år
* Liggdelen får absolut inte vara för liten (vanligt på nyare vagnar), spädbarn skall inte sättas upp i onödan - fullt liggläge är ett krav
* Det ska vara lätt att få tag på reservdelar
* Skulle aldrig ha en lift med avsikten att bära omkring på barnet i den - rena rama ryggdödaren! Däremot är det bra att ha en lift att låta barnet sova i när man är borta någonstans
* Inga lufthjul, de är för breda för faluvintrar och samlar bara på sig en massa snö. Hårda, smala gummihjul, gärna stora, tar sig fram precis överallt - snövallar, lera, skogsstigar
* Jag vill ha fyra hjul på vagnen, det är inte ofta jag manövrerar i affärer och på "landsväg" föredrar jag stadigheten i fyra hjul
* Vagnar äldre än 10-15 år håller ofta extremt mycket högre kvalitet än nyare, dessutom är de i allmänhet rymligare. Mycket billigare är de också.
* Sufletten ska vara rejäl och stor
* Teleskophandtag, inget vikbart, om det är ett justerbart handtag
* Klädseln skall vara avtagbar och tvättbar, annars gärna i galon
* Vagnen ska ha hög lastvikt, så att jag tar mig hem med matkassar