Hur uttalas viszla?

geting

Trådstartare
Jag har alltid sagt vissla men hörde det sagt som vishla. Vilket är rätt? Det senare p.g.a. zätat?

Och när jag ändå håller på, ceskoslovenský vlciak? :confused:

Jag uttalar det asolut närmare Vishla, fast mer "visslande" än ett vanligt sh tror jag. Mer utdraget i också.

På ungerska uttalas det typ vee-shla, men med ett väldigt mjukt sh-ljud som vi inte har i svenskan. Skrev just en lång språkvetenskaplig utläggning om varför man spontant vill säga vissla istället för vishla och varför det ena inte är mer rätt än det andra rent språkligt men tröttnade liksom på mig själv halvvägs och raderade det. Det ska bli spännande att se vad folk säger istället. Jag säger vissla, tror det är det jag hört andra säga också.

Ceskoslovenský vlciak uttalas helt uppenbart tjeckoslovakisk varghund! 🤪

Det går verkligen inte skriva på svenska hur ZS låter (SZ som i Kuvasz låter iaf som S.
Gjorde en ljudfil för att posta här med lyckades ej bifoga den.

Jag säger det ungefär som när jag gör "buzz-ljudet" för att imitera en humla men längre bak och med tungan upp mot gommen... tror jag. 😅 Lite visslande som sagt, och det känns ju passande.

Här är en länk till ljudfil där jag uttalar Vizsla men också några andra ungerska raser:
http://alw.dinstudio.se/17/101/sida/

Säger också några ord om de hundar ni kallar de ungerska vallhundarna och då säger jag att de är allroundhundar, men närmre bestämt menar jag "allroundhundar på en gård där hundarna är som tools" och kanske inte allround med våra mått.
Tack, väldigt hjälpsamt och utförligt!!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 796
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 251
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 703
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar